היישום אינו מחובר לאינטרנט

המאבק על תוכנית החלוקה

עבודה מס' 065043

מחיר: 191.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ובאיזו מידה השפיעה השתייכות מפלגתית על נקיטת עמדה המחייבת או שוללת את תוכנית החלוקה?

1,995 מילים ,6 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בחודש נובמבר, שנת 1936 שוגרה לארץ ישראל ועדת-חקירה שתפקידה היה לבדוק מה היו הסיבות שהביאו לפריצת ה"מרד הערבי" - ועדת פיל. "ועדת פיל", היתה ועדה ממלכתית ראשונה שטיפלה בשאלת ארץ ישראל.
ב-7 ביולי 1937 פורסם דו"ח ועדת פיל, בו טענה הועדה כי המנדט אינו בר-קיימא בשל התחיבות כפולה, הן לעם היהודי והן לערבים. עוד הוסיפה וקבעה הועדה כי בשל הקרע וסכסוך הדמים בין שני העמים אין מנוס מהפרדתם. הועדה הגיעה לכלל הצעת חלוקה קונקרטית, להקמת מדינה יהודית בשטח של 5 מילון דונם או 17% מכלל שטחה של ארץ-ישראל. כל שאר השטחים, 20 מיליון דונם, הוקצו למדינה הערבית.
תוכנית החלוקה, כפי שהוצגה בדו"ח ועדת פיל, גרמה לפולמוס סוער בקרב הישוב היהודי. היו ששללו את הצעת החלוקה מכל וכל והיו שחייבו אותה. בין הציונים השוללים את תוכנית החלוקה היו מי שטענו, שכל זמן שהמנדט שריר וקיים אי-אפשר להקים בארץ מדינה ערבית, לדעתם, כדאי ליהודים לשלם מחיר כבד של ויתור על מדינה משלהם, כדי למנוע התגבשות לאומית-פוליטית של ערביי ישראל. לעומת זאת, העריכו המחייבים, כי המנדט נחלש והולך תחת לחץ הערבים וכי צפויה סכנת מוות למפעל הציוני, אם לא יזכה בהגנה על בסיס מדיני חדש. בסיס זה, בצורת מדינה עצמאית, יעניק תנופה כבירה לציונות ויבטיח את התקדמותה.
בעבודתי אציג את העמדות של המפלגות והגופים העיקריים בישוב היהודי, תוך שימת דגש על מספר סוגיות מרכזיות במאבק סביב תוכנית החלוקה:
1. הפולמוס על שטחה של המדינה היהודית כפי שהוצע בדו"ח ועדת פיל.
2. הפולמוס על ירושלים
3. הפולמוס בשאלת המשך קיומו של המנדט, האם נכשל המנדט או שמא הוא בר-קיימא.
שאלת המחקר היא: האם ובאיזו מידה השפיעה השתייכות מפלגתית על נקיטת עמדה המחייבת, או שוללת את תוכנית החלוקה ?
השערת מחקר היא שהשתייכות מפלגתית מהווה גורם המשפיע על נקיטת עמדה.

תוכן עניינים:
מבוא
עמדות מפלגות הפועלים
עמדות מפלגות המרכז והימין
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עמדות מפלגות הפועלים והשמאל
א. עמדת מפא"י ופלגיה
במפא"י היו הדעות חלוקות בכל הקשור לתוכנית החלוקה. בין ה- 9-11 ביולי 1937, התכנסה המועצה הארצית של המפלגה לדיון בנושא החלוקה. בקרב הדוברים היה למחייבי התוכנית רוב זעום. בסופו של הדיון נוסחה החלטה הקובעת שהשאיפה למדינת היהודים היא לא לשם פרסטיז'ה מדומה, סמלי מלכות ותוארי כבוד, אלא לשם פתרון שאלת היהודים. מפא"י מתקוממת נגד פסק הדין של הועדה שהמנדט לא ניתן להתגשם, וקובעת כי לא המנדט נכשל, אלא האדמיניסטרציה הבריטית בארץ-ישראל. הגישה הפרגמטית של מפא"י התבטאה בעובדה, שבהחלטה הופיעו רוב הטיעונים של שני המחנות, הרעיון עצמו לא נדחה אלא ההצעה הספציפית הזאת של הועדה המלכותית. (גל-נור, 1994: 124-123)

תגים:

פולמוס · החלוקה · ועדת · לבן · ספר · פיל · תוכנית · תקופת · היישוב · גוריון · מנדט · בריטי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המאבק על תוכנית החלוקה", סמינריון אודות "המאבק על תוכנית החלוקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.