היישום אינו מחובר לאינטרנט

המיליטריזם היפני וכניסת יפן למלה"ע השניה

עבודה מס' 064993

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת המצב הכלכלי ששרר ביפן בשנות העשרים והשלושים על התפשטות המיליטריזם בה, ועל יציאתה למלחמת העולם השנייה.

7,928 מילים ,18 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

נכון לתחילת המאה העשרים ואחת, יפן היא מעצמה תעשייתית עשירה, בעלת המשק השני בגודלו בעולם, רזרבות עצומות של מטבע זר ורמת חיים גבוהה. היא נהנית משלום ארוך, הנמשך קרוב לשישים שנה. אין לה אויבים, אין לה סכסוכים רציניים עם מדינות אחרות, ואין לה צבא חזק. מציאות זו היא תוצר של שתי נקודות מפנה "היסטוריות": מהפכת מייג'י ב-1868 וכניעתה של יפן ב-1945. בנקודה הראשונה נטשה יפן את מערכת החיים הפיאודלית ואת תפישת העולם המסורתית המסתגרת ובחרה במודרניזציה, תהליך שהשפיע עמוקות על רוב תחומי החיים. בנקודה השנייה נטשה יפן את תפישת העולם האימפריאליסטית, שבמרכזה עמדו פתרון בעיות לאומיות באמצעות כוח צבאי והתפשטות לשטחים מעבר לאיי יפן. חיסול המיליטריזם היפני בלם את הניכור למערב והפנה את יפן לנתיב התפתחות כלכלית תוך התבדלות פוליטית מאסיה, התמערבות מחודשת והימנעות משימוש בצבא לפתרון סכסוכים.
בין שתי נקודות מפנה אלו, החל לעלות ביפן, בהדרגה, המיליטריזם. המיליטריזם הוא אידיאולוגיה המדגישה את חשיבותו של הכוח צבאי כמקור לביטחון, הרואה באלמנט הצבאי כהכרח עליו צריכה להסתמך החברה והרומזת על כך שעליונות צבאית היא שתבטיח רגיעה ביטחונית ושלום. במדינה מיליטריסטית הצבא הוא מרכזי, וסביבו סובבת החברה. את ניצני המיליטריזם ביפן ניתן למצוא במחצית השנייה של המאה התשע עשרה, עם תחילת התפשטותה האימפריאליסטית. המיליטריזם הגיע לשיאו במהלך שנות השלושים, עם כיבושה של מנצ'וריה והדומיננטיות של הדרג הצבאי על פני המדיני, שהתבטאה בהפניית אחוז משמעותי ממשאביה של יפן לטובת הדרג הצבאי, וזאת באותן השנים בהן יפן סבלה מן המשבר הכלכלי שהתרחש בארה"ב ב-1929. דהיינו, המיליטריזם זכה לעדנה ביפן בשנים של משבר כלכלי.
עבודה זו תתמקד בתהליך המיליטריזם אותו עברה יפן במהלך המאה העשרים, עם דגש על השנים שקדמו לפרוץ מלחמת העולם השנייה. השאלה המנחה עבודה זו היא כיצד המשבר הכלכלי ששרר ביפן בסוף שנות העשרים ותחילת שנות השלושים השפיע על תפישותיה המיליטריסטיות, והאם הוא דחף אותה למלחמת העולם השנייה, כאמצעי לשיפור המצב הכלכלי הקיים? על מנת לבחון שאלה זו, העבודה תיבחן, כרונולוגית, את השתלשלות האירועים והנסיבות שעיצבו את יפן המיליטריסטית של שנות השלושים. דגש יושם על התחזקות הדרג הצבאי וחולשת הדרג המדיני, ההתפשטות האימפריאליסטית ומצבה הכלכלי של יפן בכל נקודת זמן נתונה, זאת על מנת לבחון היטב את הקשר שבין מצב כלכלי לתפישות מיליטריסטיות.

תוכן עניינים:
1. מבוא

2. יפן בימיו של מייג'י - הרסטורציה
יפן בתחילת המאה התשע-עשרה
הרסטורציה והחוקה
כלכלת יפן עד לתחילת המאה העשרים
הרפורמה בצבא היפני וראשית האימפריאליזם

3. יפן ממלחמת העולם ה-I ועד למשבר הכלכלי העולמי
הכניסה למלחמה והשפעותיה על הכלכלה היפנית
המצוקות החברתיות והמשבר הכלכלי
התחזקות המיליטריזם והשאיפות האימפריאליסטיות

4. ההתפשטות הטריטוריאלית: כיבוש מנצ'וריה ומשמעויותיו
כיבוש מנצ'וריה
משמעויות והשלכות הכיבוש
משמעויות והשלכות פוליטיות/מדיניות
משמעויות והשלכות כלכליות
התחזקות הדרג הצבאי

5. הרקע והסיבות לכניסתה של יפן למלחמת העולם השנייה

סיכום
ביבליוגרפיה
נספח: מפת ההתפשטות היפנית

קטע מהעבודה:

יפן בתחילת המאה התשע-עשרה
לאורך מאות בשנים שלטה ביפן אוליגרכיה פיאודאלית מבוזרת, המורכבת מאדונים טריטוריאליים (daimyo) וכת אצילית של לוחמים (סמוראי). כיוון שיפן הייתה נטולת משאבים טבעיים, וקרקע הררית הותירה 20% בלבד של אדמתה כשטח הראוי לעיבוד, לא נמצאו ביפן התנאים המוקדמים המקובלים להתפתחות כלכלית. (1)
-------------------------------------------------------------------
1. פול קנדי, עלייתן ונפילתן של המעצמות הגדולות (תל אביב: דביר, 1992), עמ' 202.

תגים:

מזרח · אסיה · צבא · מעצמות · יפן · המודרנית · סין · מנצ'וריה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המיליטריזם היפני וכניסת יפן למלה"ע השניה", סמינריון אודות "המיליטריזם היפני וכניסת יפן למלה"ע השניה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.