היישום אינו מחובר לאינטרנט

משקלי השמות הדגושים בלשון חכמים

עבודה מס' 064979

מחיר: 433.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המשקלים פועל ופעול לפי מסורת תימן בהשוואה למסורות אחרות

5,660 מילים ,60 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

מטרת המחקר הנוכחי(12) היא לחקור את כל השמות הדגושים שבלשון המשנה, במסורת-תימן עפ"י כי"ת(13), להשוות בין מסורת תימן ובין מסורות כי"ק, כ"י פ"ב, כ"י פ"א, כיפ"ר, המסורת העברית שבניקוד הבבלי, ובמסורת הקריאה הקדם אשכנזית עפ"י אלדר.
מגמות המחקר הן, להביא רשימה מקיפה של כל השמות הדגושים על פי כי"ת, לאחר מכן השוואה פנים מסורתית של כתבי היד התימניים השונים, ולבסוף השוואה של המסורות האחרות מול מסורת תימן.

המחקר ואמצעיו
המסורות השונות טרם נחקרו בתחום השמות הדגושים. השוואת המסורות השונות תלמד, אם השמות הדגושים הם אחידים בכל המסורות. כמו-כן ייבדק הקשר שבין מסורת תימן למסורת הבבלית, כדי לקבוע באילו מקרים שתי המסורות שוות ובאילו מקרים מקיימת מסורת תימן צורה השונה מהמסורת הבבלית, או לחילופין - בעקבות איזו מסורת בבלית היא הולכת במקרה שיש בה חלופות. המקור לאיסוף החומר הוא כי"ת המכיל את כל שישה הסדרים. חשיבותו של כ"י זה היא בניקוד שבו, משום שכ"י תימניים של המשנה שיש בהם ניקוד, מעטים הם ונדירים(14). הניקוד שבכ"י זה משקף את מסורת תימן הנוהגת באיזור ד'מאר(15). כה"י מנוקד בסימני ניקוד טברניים, סימן הפתח מייצג את הפתח והסגול. אין סימן לשווא נח, החטפים מנוקדים בסימן השווא ואין הקפדה על דגשים(16).
ניקוד הצורה שבראש כל ערך יהא עפ"י מסורת כי"ת, לאחריה נביא את הצורה בניקוד הטברני הרגיל, ולאחריו נביא את הניקוד על-פי המסורות האחרות, כדי להבליט את ההבדלים. בדיון נביא את הצורות ככתבן וכניקודן בכה"י שנלקחו ממנו.

שיטת המחקר:
* איסוף הנתונים ומיונם עפ"י משקלים מתוך כי"ת.
* איסוף מקבילותיהם בכתה"י; כי"ק, כ"י פ"ב, כ"י פ"א. כ"י פריז. ברשימות השמות שבייבין ובאלדר.
* איסוף מקבילותיהם בלשון המקרא.
* השוואת הנתונים ולאחריה דיון בממצאים. קביעת הצורות המיוחדות שנדון בהן, תהיה עפ"י מצאי השמות שבמשקלים פועל, פעול. בשלב הראשון נדון בשמות שבמשקלים הנ"ל, בהמשך נדון בכל הצורות הקיימות במשקלים הדגושים בלשון חכמים.
* איסוף הנתונים נעשה מתוך כי"ת הכולל שישה סדרים, 3 מהם יצאו במהדורת צילום: נזיקין, קדשים, טהרות. שלושת הסדרים האחרים נמצאים עדיין ברשותו של הבעלים(17). השוואת הנתונים תיעשה עם המקורות שנזכרו לעיל. בשל העובדה שכ"י פ"ב אינו מצוי בשלמותו לא ניתן יהיה להשוות אליו את כל הצורות שייקרו בסדרים שאינם בידינו. מכאן שגם המסקנות הסופיות תהינה מסוייגות. בתוך המסורות השונות של עדת תימן יושוו כת"י נחום(18), ניקוד המשנה והתלמוד בידי הר"י עמר(19), משנת דפוס שניקודה מיוחס למהרי"ץ(20), משנת דפוס שנוקדה בידי הרב ש"י הלוי(21).

דרך הצגת הערכים:
הערך מורכב מ- 4 חלקים: 1. שם הערך ככתיבו וכניקודו בכי"ת, כבסיס לכינוס השמות, ומשמעותו; 2. המקורות שבהם מצוי הערך (מקרא/חז"ל) + מובאה אחת לדוגמה; 3. הצורה לניקודיה במקורות השונים; 4. דיון קצר.
-------------------------------------------------------------------
12. המחקר הנוכחי משמש כעבודה מקדימה להשגת מטרה אקדמית, לכן נבחרו 2 משקלים דגושים פעול, פעל, בהמשך המחקר נדון גם בשאר המשקלים הדגושים.
13. כי"ת (= כתב יד תימן) נקרא גם כ"י ירושלים, ראה באריכות על כ"י זה במבוא של מורג לכה"י.
14. ראה מורג, מבוא לכה"י עמ' 1.
15. על חוסר האחידות במסורת תימן, ראה מורג, העברית, במבוא, עמ' מ', ראה גם רצהבי, אוצר, במבוא עמ' י"ז.
16. על יחודו של כה"י, ראה מורג במבוא לכה"י.
17. שלושת הסדרים: זרעים, מועד, נשים, שעדיין לא יצאו לאור לשימוש הרבים, נמצאים ברשותו של מר שרעבי מרמת עמידר, שהרשה לי לעיין בהם ואף להשתמש בהם בהמשך העבודה.
18. על חשיבות כה"י ראה מורג, מבוא לכה"י, וכן קיסר, מסורות עמ' 15, 14.
19. ראה קיסר, מסורות שבעל-פה, עמ' 13, 12.
20. שם, עמ' 16.
21. שם, שם, עמ' 18, 17.


תוכן העניינים:
קיצורים וראשי תיבות
מבוא
מטרת המחקר
המחקר ואמצעיו
שיטת המחקר
דרך הצגת הערכים
משקל פועל
משקל פעול
רשימת הקיצורים הביבליוגרפיים

תגים:

שפה · לשון · עברית · משקלים · עברית · בלשנות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משקלי השמות הדגושים בלשון חכמים ", סמינריון אודות "משקלי השמות הדגושים בלשון חכמים " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.