היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמותו של הנחש על פי סיפור גן עדן לעומת שאר המקורות

עבודה מס' 064589

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תפקידו של הנחש במקרא ובאגדה תוך נסיון לברר את תיאורו החיצוני.

6,288 מילים ,16 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

הבעייתיות בתיאורים על הנחש במקורות היהדות הם התיאורים השונים להם הוא זוכה וחוסר בהירות מלאה לגבי צורתו ותפקידו. לגבי צורות קיימות גרסאות שונות בין הפרשנים, הן לגבי דמותו לפני העונש והן לאחריה - אי לכך נודעת חשיבות רבה להבהרת הנושא.

התאור הראשון על מראהו של הנחש הוא בסיפר גן עדן בו הוא נענש, בין היתר, ב"על גחונך תלך" למען האמת קשה מאוד לקבוע בוודאות מה היתה כוונותו המקורית של הפסוק במילים הללו: גם היום אין הסכמה ברורה וחד משמעית בקרב הפרשנים על אודות ה"פשט" של הכתב, אולם בין אם התכוון הפסוק למראה החיצוני השונה מזו של היום ובין אם לאו, עובדה היא שחלק גדול מן הפרשנים בעת העתיקה אכן הגיעו למסקנה כי לחש היתה צורה אנושית (ידיים, רגליים וכד') לעומת אחרים הטוענים כי היה חייה רק עם רגליים או כאלו הטוענים כי צורתו היתה כהיום והעונש שקיבל הוא רק מטפורה.
שאלת המחקר היא כיצד מתואר הנחש מבחינה פיזית בסיפור גן עדן לעומת מקורות האחרים: הן לפני קבלת העונש והן לאחריו. יחודה של העבודה הוא סקירה מקיפה על המקורת המזכירים את הנחש ואופיו, תוך התמקדות על צורתו החיצונית.

הפרק הראשון יתייחס למקרא והפרק השני לאגדות חז"ל עם השוואות לחלק הראשון. המקורות מהן תערך העבודה הם בעיקר מקורות תורניים אולם גם מחקרים חדשים.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: היחס לנחש במקרא
תיאור הנחש במעשה גן עדן
פיתוי האישה ע"י הנחש
פרק שני: צורתו של הנחש על פי המקרא
פרק שלישי: דמות הנחש במקורות נוספים
דמות הנחש במקורות מקראיים
דמות הנחש במשנה ובתלמוד
זיהוי הנחש כגמל
סיכום העבודה
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סיפור הפיתוי בגן עדן הוא אחת מהאגדות המעניינות והמסקרנות ביותר בכל הספרות המקראית, היות והסיפור מבטא את התום ואת הרוע בתחילת דרכה של האנושות .
הרבי מלמד כי התכונה הטובה שהיתה לנחש היתה שבעזרת כוחו יכול היה לבטא את ערמתו כלומר היה לו כח דיבור. דבר זה מרומז בתיבת "ערום" ולזה מתכוון רש"י בפירוש "לפרש הדברים שהביאוהו וסייעו בידו להחטיא את חווה: "עורמתו וגדולתו" היינו "גדולה" מעלה ב"ערום"- שמגלה ומפעילה את העורמה, שבה היה ניכר והצטיין מכל בעלי החיים- ומובן מאליו שהכוונה לכח הדיבור שהיה לו. הרבי אומר כי העורמה היא הגורם העיקרי לעשייה זו- העובדה כי רצה להראות את עורמת היא שגרמה לו לחטוא: הערמה וכח הדיבור וכנגדם נתקלקל ב"ארור מכל", שגם בזה הכוונה לשני דברים שגרמה ל"עשית זאת".

מקורות:

ילקוט מעם לועז, בעריכת הרב יעקב כולי, ירושלים, תשל"ז.
מדרש הגדול, ירושלים תשל"ה
אל קץ התיקון, ריבק צבי, ירושלים, תש"ס.
פירוש לתורה, מהדורת צוקר, תשכ"א.
ספר התוועדויות, כפר חב"ד התשנ"ז.
ספר השיחות בלשון הקודש, התש"ב= תש"ג.
ספר אדם וחווה, ירושלים, תשל"ו.
פרוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים.
אבות דרבי נתן נוסח ב פרק מב
רבי משה בן מימון, מימון הכהן, הרב י.ל, ירושלים: מוסד הרב קוק, תש"ך.
פרקי דרבי אליעזר, הוצאת מאוטנר, ירושלים.
מדרש רבא, הוצאת,מרגליות, ירושלים.
נחש הנחושת, ירושלים, תשכ"ט.
באור הרמב"ם לספר מורה נבוכים, ירושלים, תשט"ו.
מאדם ועד נח, ירושלים, תשכ"א.
משנת הזוהר, כרך ראשון, הוצאת ראובן מס.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמותו של הנחש על פי סיפור גן עדן לעומת שאר המקורות", סמינריון אודות "דמותו של הנחש על פי סיפור גן עדן לעומת שאר המקורות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.