היישום אינו מחובר לאינטרנט

העיר והמכונית - לקראת גישה תכנונית ברת קיימא ?

עבודה מס' 064502

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אפיון הקשר שבין העיר למכונית, בחינת הסיבות להשפעות השליליות (כלכליות, חברתיות, סביבתיות) של המכונית על העיר, והאמצעים שבהם ניתן לנקוט בכדי להפחית את השימוש במכונית בערים של שנות ה-2000.

3,555 מילים ,13 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

המכונית הפכה את דרך מחשבתנו בכל הקשור לנסיעות ותקשורת. לפני הופעת הבעלות ההמונית על מכוניות בשנות ה-60 של המאה העשרים, בני-האדם הלכו ברגל או נעזרו באופניים בדרך למחוז חפצם, כשהמסעות הארוכים יותר נעשו באוטובוס או לעיתים ברכבת. החיים היו מרוכזים בהתאם למקום המגורים של הפרט, עם מקום עבודה, בתי-ספר, חנויות וכל שאר המתקנים זמינים באופן מקומי. נסיעות מחוץ לעיר היו מתבצעות רק מסיבות מיוחדות, כמו ביקור קרובים או יציאה לחופשה. בשנות ה-2000 אף-אחד כבר לא חושב פעמיים על שימוש במכונית בכדי לנסוע לעבודה, לעשות קניות או לקחת את הילדים לבית-הספר. המכונית משמשת כאמצעי תחבורה, כשירות אוטובוס מקומי, ככלי להעברת מטען וכסמל סטטוס. לרוב, היא מהווה את ההוצאה הכספית השנייה בגודלה של משק הבית, לאחר מקום המגורים, וזוכה ליחס של חיבה וכבוד. המכונית היא אמצעי התחבורה הנחשק ביותר, ולרוב תהיה האופציה המועדפת לנסיעות, ללא קשר למידת האטרקטיביות של האלטרנטיבות.
הספרה הסובלת ביותר מהגודש המוטורי היא זו של העיר.

העיר הנגישה הולכת ונעלמת. חוסר שיווי-המשקל כנראה וימשך עם התלות ההולכת וגוברת במכונית וברמות גבוהות של ניידות, שיובילו לצפיפות חמורה בזמן שקיבולת המערכת התחבורתית תיכשל בתגובתה.
בעיות צצות לתעשיות, לסביבה ולאנשים ; הערים הופכות למקומות פחות מושכים, ובכך מואץ תהליך דצנטרליזציה שבמסגרתו בני-האדם ומקומות העבודה מתמקמים מחדש בנקודות פריפריאליות (Banister,1994).
בכדי להפוך חזרה את המגמה הנ"ל, הערים חייבות להיות אטרקטיביות, עם מקומות מגורים ראויים ומתקנים באיכות גבוהה. הן חייבות להיתפס כמקומות בטוחים ונעימים למגורים. התחבורה משחקת תפקיד מרכזי בהשגת עיר שכזו, ולמרות שהמכונית היא לעיתים מוצר חיוני, עלינו להפוך אותה מכלי שהופך את העיר לסביבה עוינת, לכלי המסייע לקידומה. ניסיון העבר הוכיח שתוספת של כבישים רק מעודדת שימוש
מוגבר במכוניות, כך ששלל תופעות הלוואי השליליות שילוו למוטוריזציה, אותן אפרט בפרק השני, יהיו יותר
מורגשות. מכאן, מתכננים וכלכלנים רבים סבורים שהפתרון טמון בעידוד בני-האדם להפחית את השימוש במכוניות, בעיקר דרך כלים תכנוניים. על כך ארחיב בפרק השלישי.

תוכן:
1. מבוא
2. מנין מגיע הצורך לעודד שימוש מופחת במכונית?
3. כיצד ניתן לעודד שימוש מופחת במכונית?
3.1 שימושי קרקע ותכנון השכונה
3.2 העמדת היצע נמוך של מקומות חנייה
3.3 גביית תשלום על כניסה לאזורים צפופים
3.4 כבישי אגרה
3.5 שיטות נוספות
4. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

למרות שהמכונית הכי פחות יעילה בכל מה שקשור לחסכון באנרגיה ובמרחב, ואחד מאמצעי התחבורה היקרים ביותר לתפעול, היא חולשת על ערינו בחמישים השנים האחרונות ופוגמת באיכותן באופן יסודי. תלות הולכת וגוברת במכונית הובילה לבעיות חמורות כגון צפיפות תנועתית, זיהום אויר ורעש, צריכה עולה של דלק, הוצאות מוגזמות על תשתיות ורמה גבוהה יותר של תאונות דרכים. מתחת לפני השטח, דומיננטיות המכונית עודדה גם תהליך נרחב של התפתחות פרברים אשר אינם מוצדקים מבחינה כלכלית וסביבתית, ומייצגים תבנית התפתחותית רעה של שימושי קרקע (Khisty, 2003).

מקורות:

Banfield, K. (1997). Should Planners Under-Provide Car Parking ?.
Banister, D. (1994). Transport Planning, London: Chapman Hall.
Dieleman, F. and Wegener, M. (2004). Compact City and Urban Sprawl.
Handy, L.S. and Clifton, K.J. (2001). "Local Shopping as a Strategy for Reducing Automobile Travel", Transportation, 28: 317-346.
Holtzclaw, J.W. (2000). Convenient Neighborhood, Skip the Car.
Katzev, R. (2003). "Car Sharing: A New Approach to Urban Transportation Problems", Analyses of Social Issues and Public Policy, 3(1): 65-86.
Khisty, J. and Ayvalik, C.K. (2003). "Automobile Dominance and the Tragedy of the Land-Use / Transport System: Some Critical Issues", Systemic Practice and Action Research, 16(1): 53-73.
Newman, P. and Kenworthy, J. (1989). Cities and Automobile Dependence, Aldershot: Gower, pp. 109-168.
Plane, D.A. (1995). "Urban Transportation - Policy Alternatives". In: Hanson, S. (ed.). The Geography of Urban Transportation, New-York: Guilford, pp. 435-469.
Richardson, H.W. and Bae, C.H. (2004). "Transportation and Urban Compactness". In: Hensher, D. (ed.). Handbook of Transport Geography and Spatial Systems, Oxford: Elsevier, pp. 255-268.
Sheller, M. and Urry, J. (2000). "The City and The Car", International Journal of Urban and Regional Research, 24(4): 737-757.
Stopher, P.R. (2004). "Reducing Road Congestion: A Reality Check", Transport Policy, 11: 117-131.
Viegas, J.M. (2001). "Making Urban Road Pricing Acceptable and Effective: Searching for Quality and Equity in Urban Mobility", Transport Policy, 8: 289-294.

תגים:

זיהום אוויר · שימושי קרקע · תחבורה תכנון · תכנון תחבורתי · תכנון עירוני · ירוקים · איכות סביבה · קיימות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העיר והמכונית - לקראת גישה תכנונית ברת קיימא ?", סמינריון אודות "העיר והמכונית - לקראת גישה תכנונית ברת קיימא ?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.