היישום אינו מחובר לאינטרנט

פרשת לה ספציה ויהודה ארזי

עבודה מס' 064472

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינה של מספר מקורות העוסקים בפרשה.

7,471 מילים ,9 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

מתום מלחמת העולם השנייה ועד קום המדינה הייתה ההעפלה לדרך העלייה העיקרית של יהודים לארץ ישראל. בשנת 1945 הגיעו לארץ כ- 4,400 מעפילים. בשנת 1946 הגיעו לארץ כ- 23 אלף מעפילים ובשנת 1947 הגיעו לארץ כ- 44 אלף מעפילים. קצב זרימת האנשים גבר משנה לשנה, בחתירה לקראת המטרה העיקרית - פתיחת שערי הארץ לרווחה. ההעפלה הפכה לארגון מסועף ורב ממדים. הרשת האירגונית של "המוסד לעלייה ב'" השתרעה על פני כל אירופה ושלוחותיה הגיעו עד צפון אפריקה ועד ארצות הברית. בראש מוסד זה עמד שאול אביגור, איש כנרת, אחד מאנשי "ההגנה" מימיה הראשונים, אדם שעסק בהעפלה המאורגנת מתחילתה ונשא באחריות לחלק ניכר מתוכניותיה ופעולותיה. נגד מגמות המוסד לעלייה עמדה ממשלת בריטניה על כל שלוחותיה ובלשיה, ובין שני אלה התנהל מאבק מר וחריף ותקיף על זכות הכניסה לארץ ישראל. המאבק על ההעפלה ליכד סביבו את היישוב על כל חוגיו. במשך תקופה קצרה וסוערת זו הגיעו כ- 70 אלף עולים ב- 65 כלי שיט אל חופי הארץ.

בעיר לה ספציה שבאיטליה היה נמל שניזוק בצורה קשה מאוד במלחמה מההפצצות מהאויר ונשארו בו רק ערימות מפולת רבות אך נמל זה קיבל תנופה עד מהרה כאשר יהודה ארזי, מנהל ה"מוסד לעלייה ב'" באיטליה החליט לעגון בו שתי ספינות - "פדה" ו"פניצ'ה" - שהכילו 1014 מעפילים בדרכם להפלגה לארץ ישראל. הבריטים והמשטרה האיטלקית מנעו מספינות אלו לצאת לדרכן ויהודה ארזי ניצל מצב קיים זה והפך אותו לפרשה סבוכת אירועים ולאחד מהאירועים המרכזים ביותר בתולדות ההעפלה.

המקורות מהם נלקח החומר למחקר על פרשה זו הם: עדויות בעל פה של חברים ועוזרים (ראה עדה סרני), עובדי עליה ב' ורכש ואנשי צבא ומשטרה, מאמרים וסיפורים שבהם נזכרו פעולותיו של יהודה ארזי, סיפורים ורשומות שהשאיר יהודה ארזי בכתובים ויומן המבצעים של המוסד לעליה ב' ועוד.

מטרות עבודה זו הן:
* לעמוד על קווים כלליים לדמותו של יהודה ארזי.
* לסקור את הרקע לפרשת "לה ספציה".
* לנתח את הפרשה עצמה.
* לנתח את מקורות העבודה : טיבם, גישתם וכדומה.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א': קווים לדמותו של יהודה ארזי
פרק ב': הרקע לפרשת "לה ספציה"
פרק ג': הפרשה עצמה
פרק ד': סוף הפרשה
סיכום
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

רכישת אוניות באיטליה בין השנים 1945-46 הייתה קשה מנשוא משום שמספר האניות האיטלקיות לא היה רב והן היו תחת פיקוחן חמור ומתמיד של בעלות הברית(בעיקר בריטניה) שדאגו להעסקתן המלאה באספקת מזון לאוכלוסיה הרעבה. אך עובדה זו לא מנעה מיהודה ארזי ועוזריו לנסות לרכוש אניות ולכן סיירו בנמלים ובמספנות ולכשנתקלו באניה מתאימה לצרכי העליה היו מתקשרים עם בעליה ומנהלים עמו משא ומתן על מנת לרכוש אותה מידו. המשא ומתן היה קשה וגזל זמן רב ואף יקר משום שבעלי האניות ידעו לנצל את המחסור החמור באניות . יהודה ארזי היה עסוק בסיוריו לאורך החוף האיטלקי אחר אניות ההולכות ונבנות ובעיקר אחר אלה שנמצאות בשלב אחרון של בניה והיה מציג עצמו כד"ר ברגמן - בעל אניות שוויצרי ואכן רכשו לו כבוד כאיש עסקים עשיר*.
-----------------------------------------------------------------
* סרני ע', ספינות ללא דגל, תל אביב, 1975, עמודים 60-61.

מקורות:

גלבר י', תולדות ההתנדבות, יד יצחק בן צבי, ירושלים, (1979-1984).
הדרי ז',המוסד לעלייה ב'(יומן המבצעים - פאריס 1947), אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, (1991).
כהן א', ברוח סערה(פרקים מחייו ומפעלו של יהודה ארזי), בית אליהו, ירושלים, (1966).
כוכבי א', עקורים ופוליטיקה בינלאומית, עם עובד, תל אביב, (1992).
נאור מ', ההעפלה 1934-1948, משרד הבטחון, תל אביב, (1978).
סרני ע', ספינות ללא דגל, עם עובד, תל אביב, (1975).
עפר ד', "העלייה, הגולה והיישוב", קתדרה , גיליון 43,(1987), עמוד 69-90.
עפר ד', דרך בים:עלייה ב' בתקופת השואה 1939-1944, יד יצחק בן צבי, ירושלים, (1988).
צחור ז', "פרשת לה ספציה", בתוך : עלייה ב'(קובץ),יד יצחק בן צבי, ירושלים, (1982), עמוד 62-70.

תגים:

איטליה · ארזי · בריטים · העפלה · יהודה · ישראל · מדינת · ספציה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרשת לה ספציה ויהודה ארזי", סמינריון אודות "פרשת לה ספציה ויהודה ארזי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.