היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת הזיקנה על המיניות

עבודה מס' 064442

מחיר: 96.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה קצרה של הגורמים לירידה במיניות וכן מידת השפעתם על מידת הפעילות המינית, הדחף המיני וכן את הרגשת הסיפוק מבן/ בת הזוג.

1,118 מילים ,3 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

כל אדם נולד עם היכולת להגיב על גירויים מיניים ולהתנסות בהנאה מינית. הצורך של האדם לאהבה, למגע ולקשר אינטימי קיים בו מרגע הלידה ועד לרגע המוות, והוא בא ליידי ביטוי בדרכים שונות בתקופות שונות בחיים. המיניות היא אחת מדרכים אלה.
במושג "מיניות" בכוונה אינה בהכרח רק מגע מיני. התפיסה היא רחבה והיא כוללת מגוון משמעויות של היותנו גברים ונשים וכוללת:
א. קיום יחסי מין
ב. רצון ושאיפה להיות במגע פיזי קרוב
ג. שאיפה לידידות, חברות וקרבה
ד. דמיונות מיניים

ישנם גורמים ביולוגיים, חברתיים והתנהגותיים המשפיעים על הירידה במיניות בגיל הזקנה, כגון: שינויים פיזיולוגיים, מצב משפחתי, רקע עדתי- דתי ומצב בריאותי.
בעבודה זו אסקור כורמים אלו וכן את מידת השפעתם על מידת הפעילות המינית, הדחף המיני וכן את הרגשת הסיפוק מבן/ בת הזוג.

קטע מהעבודה:

ישנן תפיסות מוטעות ודעות קדומות לגבי מין בשנות הזקנה. מחקרים רבים מראים כי הגישות המקובלות כיום בקרב צעירים וזקנים כאחד, הן גישות לפיהן שנות הזקנה נטולות מין. ההנחה המוקדמת של הצעירים כי תשוקתם וכושרם המיני יגיעו לקיצם בגיל מסוים, היא דוגמא למה שמכנים "נבואה שמגשימה את עצמה". מאחר שהתפקוד המיני מותנה במידה רבה בגישותיו ובאמונותיו של האדם, די לעיתים באימוץ גישה מעין זו כדי לגרום לאנשים בני 60-65, אשר יצר המין שלהם עדיין חזק כבעבר, לחוש רגשי אשם ובושה.(איזאדור, 1986)

מקורות:



Untitled
השפעת הזקנה על המיניות
תוכן עניינים
מבוא
תפיסה מוטעית ודעות קדומות
המין יפה בכל גיל
שינויים פיזיולוגיים
מצב משפחתי והשפעה על הפעילות המינית והדחף המיני
רקע עדתי- דתי וההשפעה על הפעילות המינית, הדחף המיני והסיפוק מבן/ בת הזוג
בריאות, נטילת תרופות וההשפעה על הפעילות המינית
סיכום
ביבליוגרפיה
מבוא
כל אדם נולד עם היכולת להגיב על גירויים מיניים ולהתנסות בהנאה מינית. הצורך של האדם לאהבה, למגע ולקשר אינטימי קיים בו מרגע הלידה ועד לרגע המוות, והוא בא לידי ביטוי בדרכים שונות בתקופות שונות בחיים. המיניות היא אחת מדרכים אלה.
במושג "מיניות" הכוונה אינה בהכרח רק מגע מיני. התפיסה היא רחבה והיא כוללת מגוון משמעויות של היותנו גברים ונשים וכוללת:
קיום יחסי מין
רצון ושאיפה להיות במגע פיזי קרוב
שאיפה לידידות, חברות וקרבה
דמיונות מיניים
ישנם גורמים ביולוגיים, חברתיים והתנהגותיים המשפיעים על הירידה במיניות בגיל הזקנה, כגון: שינויים פיזיולוגיים, מצב משפחתי, רקע עדתי- דתי ומצב בריאותי.
בעבודה זו אסקור גורמים אלו וכן את מידת השפעתם על מידת הפעילות המינית, הדחף המיני וכן את הרגשת הסיפוק מבן/ בת הזוג.
תפיסות מוטעות ודעות קדומות
ישנן תפיסות מוטעות ודעות קדומות לגבי מין בשנות הזקנה. מחקרים רבים מראים כי הגישות המקובלות כיום בקרב צעירים וזקנים כאחד, הן גישות לפיהן שנות הזקנה נטולות מין. ההנחה המוקדמת של הצעירים כי תשוקתם וכושרם המיני יגיעו לקיצם בגיל מסוים, היא דוגמא למה שמכנים "נבואה שמגשימה את עצמה". מאחר שהתפקוד המיני
מותנה במידה רבה בגישותיו ובאמונותיו של האדם, די לעיתים באימוץ גישה מעין זו כדי לגרום לאנשים בני 60-65, אשר יצר המין שלהם עדיין חזק כבעבר, לחוש רגשי אשם ובושה.
גישות לא מציאותיות ורגשות אשמה לגבי מין עשויים אף להתגלות אצל חלק מהצוות הרפואי כתוצר של חינוך לקוי או של דעות קדומות. דבר זה מונע מהרופאים להשלים עם העובדה כי הצורך המיני אצל אנשים מזדקנים דומה לזה של צעירים. ובמקום להפיג התלבטויות וספקות נטולי בסיס, אנשי מקצוע אלה עשויים להשיב למזדקנים המתלוננים
באוזניהם על פגיעה בכושר המיני במילים: "וכי למה כבר אתה מצפה בגילך?"
אין ספק שהדעות והגישות הללו עלולות לערער את הדימוי העצמי של המזדקן ולהפריע לתפקודו המיני התקין. (איזאדור, 1986)
המין יפה בכל גיל
לא כל הזקנים משלימים עם התפיסות ועם הדעות המתוארות, והצדק עמם. לגישות אלה אין כל הצדקה. ממחקרים בתחום זה עולה שהיכולת ליהנות מחיי מין אינה נפגעת בשנות הזקנה אלא פוחתת אט אט בהדרגה, ככל יתר הכישורים הגופניים. יתרה מזאת הפסקת המיניות בטרם עת, לפני ההזדקנות הביולוגית עלולה לגרור שינויים ניוונים לא רק
במערכת המין, אם כי גם במערכות תפקודיות אחרות ועל ידי כך להחיש ולזרז הזדקנות פיזיולוגית ופסיכולוגית. כמו כן, ידוע שחוסר שימוש בפונקציה כלשהי מוביל לשינויים מקבילים בפונקציות אחרות. (איזאדור, 1986)
שינויים פיזיולוגיים
חשוב לציין כי אין להתעלם מהשינויים הפיזיולוגיים המתחוללים בגוף, במיוחד במערכות המין בתקופת ההזדקנות.
השינויים במערכת המין של הגבר- הגבר המזדקן חושש, יותר מבכל גיל אחר לכושרו המיני. כדי להבין את הסיבה לחשש זה נמנה את השינויים הפיזיולוגיים העיקריים המתחוללים במערכת המין של הגבר בתקופת ההזדקנות:
# ככל שעולה גילו של הגבר, מתארך הזמן הנדרש לו כדי להגיע לזקפה.
# לגבר בגיל המתקדם נדרש זמן רב יותר להגיע לזקפה חדשה.
# עוצמת פליטת הזרע פוחתת וכן עוצמת תחושת האורגזמה.
# כמות תאי הזרע פוחתת ונפח נוזל הזרע קטן.
יש לזכור שכל השינויים הללו מתרחשים במתינות ובהדרגה כשאר השינויים הפיזיולוגיים המתחוללים בגוף. אלו הם תהליכים טבעיים שאינם פוגמים בתפקוד המיני ובהנאה ממין גם בשנות החיים המאוחרות. הבעיה העיקרית הניצבת בפני הגבר המזדקן בתחום המיני אינה נעוצה אפוא בשינויים הפיזיולוגיים המתחוללים בתפקוד המיני, כי אם
באי היכולת לקבלם בטבעיות. במקום להשלים עם שינויים אלו, הגבר עלול לראות בכך סימנים מוקדמים לאובדן מוחלט של הכושר המיני, כלומר לאין- אונות. כדי למנוע התמודדות עם "אמת" כה מרה, הוא עלול להימנע לחלוטין מכל פעילות מינית ובכך לשלול מעצמו ומבת זוגו כל אפשרות להנאה וסיפוק הדדי מקשר מיני.
השינויים במערכת המין של האישה- השינויים במערכת המין של האישה מתחילים עם הפסקת הווסת. תופעה זו מציינת נקודת מפנה חשובה בחיי האישה והיא מלווה בשינויים פיזיולוגיים נוספים: הרחם והשחלות הולכים ומצטמקים בהדרגה ופעילותן של השחלות פוחתת. בעקבות זאת אף קטנה הפרשת הורמוני המין הנשיים- האסטרוגן והפרוגסטרון-
עד להפסקה מוחלטת של תהליך הביוץ שלאחריו האישה לא תוכל להרות עוד. כתוצאה מהירידה ברמת ההורמונים בגוף עם הפסקת הווסת, מתמעטת גם כמות ההפרשה המיועדת להרטבת הנרתיק בשעת המגע המיני, דפנות הנרתיק נעשות דקות יותר וגמישות פחות. בנוסף שפתיי הערווה והנרתיק תופחים פחות בשעת הגירוי המיני. כתוצאה משינויים אלה
עלולה האישה לחוש כאבים בשעת המגע המיני ולהירתע מקיום יחסי מין תכופים. (סדובסקי, אנטונובסקי, מעוז, אנטנובסקי וגלינסקי, 1996 איזדור, 1986).
מצב משפחתי וההשפעה על הפעילות המינית והדחף המיני
ממחקרים נמצא כי האנשים הנשואים הם פעילים יותר מבחינה מינית. כמו כן, האנשים הנשואים הם בעלי דחף מיני חזק יותר מאשר הלא נשואים. חוסר פרטנר אצל האלמן והאלמנה מהווים גורם עיקרי של חוסר פעילות מינית בפרט אצל נשים. (סדובסקי וחבריו, 1996).
רקע עדתי- די וההשפעה על הפעילות המינית, דחף מיני והסיפוק מבן/ בת הזוג
הגישה למין מושפעת מגורמים תרבותיים חברתיים וחינוכיים. נמצא כי אנשים דתיים מדווחים על דחף מיני חלש יותר מאשר הלא דתיים. כמו כן, גברים ונשים ילידי ארצות המזרח ובעלי רקע עדתי מדווחים על מידה יותר גדולה של סיפוק מבן/ בת הזוג לעומת ילידי ארצות המערב. (סדובסקי וחבריו, 1996)
בריאות, נטילת תרופות וההשפעה על הפעילות המינית
פגיעה מינית עלולה להיגרם אצל מזדקנים הלוקים במחלות כמו סכרת או אי ספיקת כליות שבהן נפגעים כלי הדם ומערכת העצבים. תרופות המיועדות להרגעה, מניעת דיכאון, שיכוך כאבים והורדת לחץ דם, עלולות אף הן לפגוע ביכולת המינית של הגבר עד כדי גרימת אין אונות. (סדובסקי וחבריו 1996; איזדור 1986).
סיכום
למרות הקשיים הנפשיים והגופניים המתעוררים בתקופת ההזדקנות, אין כל הצדקה לטענה שהמין נועד לצעירים בלבד. יש לקבל את השינויים הקשורים בתפקוד המיני ולהסתגל אליהם כשם שמסתגלים ליתר השינויים הפיזיולוגיים המתחוללים בתקופת ההזדקנות.
כשם שניתן לשמור על הופעה חיצונית נאה ומלבבת, למרות השיער הלבן והקמטים בפנים, וכשם שניתן לשמור על רמת פעילות גופנית מתאימה למרות הירידה הטבעית בכושר הגופני, אפשר גם להמשיך בפעילות המינית. בפני בן הזוג המזדקנים עומדות דרכים שונות לסגל את חיי המין שלהם לתמורות הזמן. פתיחות ושיתוף פעולה בין השניים
עשויים להקל עליהם להשלים את השינויים המתחוללים בגוף עם הירידה בתפקוד ולחפש בצוותא דרכים חדשות להגיע לסיפוק מיני. על ידי שיפור התקשורת בתפקוד ולחפש בצוותא דרכים חדשות להגיע לסיפוק מיני. באמצעות שיפור התקשורת המילולית אפשר לשוב ולגלות מה עשוי לגרום הנאה לבן הזוג. בגיל מתקדם חשוב במיוחד לזכור כי אפשר
לבטא רגש ותשוקה באופנים רבים, וכי באמצעות מגע אוהב יכולים בני הזוג לעורר זה את זו ולהביא זה את זו לידי סיפוק. (איזדור, 1986)
המסקנה היא שתקשורת זוגית פתוחה, חברות, תמיכה והכלה לצד הסרת המגבלות הקשורות בתקשורת אודות הנושא האינטימי על שינוייו ומגבלותיו, הם המפתח לשמירת הפעילות המינית, על מגבלותיה, גם בגיל הזהב.
http://www.beok.msn.co.il/SelectedArticle.aspx?ArticleID=1674
ביבליוגרפיה
איזדור, ר. (1986). חיי המין לאחר גיל שישים. תל אביב ישראל: עם עובד.
סדובסקי, מ. אנטונובסקי, ה. מעוז, ב. אנטונובסקי, א. גלינסקי, ד. מיניות בגיל הזיקנה. תיק מאמרים בגרונטולוגיה. 24-19
מיליצ'ר, ע. סבא וסבתא עושים את זה. [גרסה אלקטרונית] נדלה ב- 4 למרץ 2006 מ:
http://www.beok.msn.co.il/SelectedArticle.aspx?ArticleID=1674
2

תגים:

קשישים · גיל · הזהב · סקס · יחסי · מין

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הזיקנה על המיניות", סמינריון אודות "השפעת הזיקנה על המיניות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.