היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפרעת טורדנות כפייתית

עבודה מס' 064425

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת דמותו של רוי וולר (ניקולאס קייג') בסרט "אנשי המזימות".

3,043 מילים ,6 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

העבודה נסובה סביב דמות אשר מאובחנת אצלה הפרעת אישיות מסוימת. הדמות אותה בחרנו לנתח היא דמותו של ניקולאס קייג' בסרט "אנשי המזימות", דמותו של רוי וולר.
הסיבה שבחרנו דמות זו היא שמלבד העובדה שבסרט מובלטים ביותר מאפייני האישיות של הדמות, רואים פן התפתחותי של הדמות מהבחינות השונות. הדמות היא דינמית, סוחפת, ומרתקת.
בעבודתנו אנו מתכוונים להכיר לכם את הדמות על פניה השונים, את אופני התנהגותה בסיטואציות שונות. כמו כן אנו מתכוונים להבחין בתחומים שונים בחיי הדמות כגון התחום החברתי, התחום האישי, התחום המקצועי ולקשר אותם למאפייני הדמות ולמאפייני ההפרעה אותה שייכנו לדמות.
כפי שאנו רואים את הדמות, היא מתפתחת במשך העלילה, משתנה, וכך גם אבחונה, ושינוי זה אנו מתכוונים להמחיש.

תוכן עניינים
הקדמה
תיאור הדמות
הפרעת טורדנות כפייתית
אבחון הדמות
השפעות ההפרעה
התפתחות הדמות - שינוי בהתנהגות
סופו של דבר
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הדמות העומדת לניתוח היא דמותו של רוי וולר, אמן תרמיות מזדקן. פעם הוא עשה כמה מכות גדולות, שמילאו בשטרות ירוקים את הכספת האישית שלו בבנק, אבל היום הוא מסתפק בלרמות בעיקר עקרות בית פרבריות, ביחד עם השותף הצעיר שלו, פרנק מרסר (סאם רוקוול). הכסף הקטן מספיק לו כדי לנהל חיי בורגנות בודדים, בבית נקי תמיד שקול שירתו של פרנק סינטרה מתגלגל בו.

מקורות:

אבחון הדמות
השפעות ההפרעה
התפתחות הדמות - שינוי בהתנהגות
סופו של דבר
ביבליוגרפיה
העבודה נסובה סביב דמות אשר מאובחנת אצלה הפרעת אישיות מסוימת. הדמות אותה בחרנו לנתח היא דמותו של ניקולאס קייג' בסרט "אנשי המזימות", דמותו של רוי וולר.
הסיבה שבחרנו דמות זו היא שמלבד העובדה שבסרט מובלטים ביותר מאפייני האישיות של הדמות, רואים פן התפתחותי של הדמות מהבחינות השונות. הדמות היא דינמית, סוחפת, ומרתקת.
בעבודתנו אנו מתכוונים להכיר לכם את הדמות על פניה השונים, את אופני התנהגותה בסיטואציות שונות. כמו כן אנו מתכוונים להבחין בתחומים שונים בחיי הדמות כגון התחום החברתי, התחום האישי, התחום המקצועי ולקשר אותם למאפייני הדמות ולמאפייני ההפרעה אותה שייכנו לדמות.
כפי שאנו רואים את הדמות, היא מתפתחת במשך העלילה, משתנה, וכך גם אבחונה, ושינוי זה אנו מתכוונים להמחיש.
בסוף העבודה אנו נכיר את הדמות לעומקה ונבחין במאפייניה השונים התורמים להווייתה כדמות המחקרית בה בחרנו.
הדמות העומדת לניתוח היא דמותו של רוי וולר, אמן תרמיות מזדקן. פעם הוא עשה כמה מכות גדולות, שמילאו בשטרות ירוקים את הכספת האישית שלו בבנק, אבל היום הוא מסתפק בלרמות בעיקר עקרות בית פרבריות, ביחד עם השותף הצעיר שלו, פרנק מרסר (סאם רוקוול). הכסף הקטן מספיק לו כדי לנהל חיי בורגנות בודדים, בבית נקי תמיד
שקול שירתו של פרנק סינטרה מתגלגל בו.
הדמות מוצגת כדמות בודדה השומרת בקנאות על פרטיותה. אנו שמים לב לכך באופן נחרץ כאשר שותפו לעבודה, פרנק, דופק על דלתו הוא שוב ושב חוזר על המשפט "אל תפריע לי בשום נסיבות שהן".
מתחילת הסרט ובמהלך חלקו הראשון אנו יכולים לשים לב בהתנהגותו למספר דברים החוזרים על עצמם.
אם נבחן את התנהגותו בתחום בית אנו עדים לסדר יומו הוא קבוע והוא מתחיל אותו בפתיחת דלת וסגירתה שלוש פעמים כאשר הספירה היא בקול, השקפה מעבר לחלון לכיוון הבריכה, בדיקת מנעול החלון שלוש פעמים, נטילת כדורים ושטיפת ידיים וניגובן ביסודיות, פעולה משלימה של הנ"ל היא לבישת כפפות באופן מתמיד, מה שמביא לכך שלא
יהיה לידיו מגע ישיר עם העולם החיצוני.
כאשר הוא מסיים את ארוחתו הקבועה - קופסת שימורים טונה, הוא מכניס את הקופסה הריקה לתוך שקית, סוגר אותה ורק אז זורק לפח. אנו עדים למספר התנהגויות הקשורות לכך: נמנע מלדרוך על השטיח כאשר הוא נועל נעליים, נעילת הנעליים באמצעות מקל המשמש לכך, חלונות הבית סגורים. במהלך הסרט כולו מעש כמעט ללא הפסקה בכל
מצב.
אנו שמים לב לפדנטיות מובהקת של סידור הבית וניקיונו. כל הדברים בארון ובמגירות ובכלל ברחבי הבית מאורגנים לפי קבוצות.
אם נבחן את התנהגותו מחוץ לביתו לדוגמה במכולת, ניתן להבחין כי הוא עומד תמיד באותו תור לקופה גם במצבים שהתור ארוך ושאר הקופות פנויות.
הוא סובל מאגרופוביה, פחד ממקומות פתוחים ובכלל מאנשים. התקפים המלווים בקוצר נשימה, גמגום והזעת יתר, כיווץ מהיר של עפעף עין ימין.
הפרעה זו היא סוג הפרעת אישיות שבאה לידי ביטוי באופן כללי במערכת מחשבות ואמונות קלוקלת של הפרט.
מדובר על מצב בו פחדיו של הפרט, חששותיו, ואמונות שונות שלו מגיעות לרמות מוגזמות הגוררות התנהגות חריגה מסוימת חסרת היגיון. אנו רואים הפרעה זו כמורכבת מאובססיות ומכפייתיות בקשר אליהן.
הכוונה באובססיות היא במערך מחשבות, דחפים, אמונות, שגורמות לכך שהאדם חש שהוא לא בשליטה. אלו הם מחשבות ודימויים לא רצויים המפריעים לתפקוד היומיומי. המחשבות יכולות להתמקד בפחד מפני דברים שונים, מפני התרחשויות, כאשר המחשבות גוררות התנהגויות כפייתיות, טקסים, אשר מטרתם להפיג את תחושות הפחד. חלק מהטקסים
באים מתוך אמונה שעל ידי עשייתם מונעים התרחשות דבר מה רע, וחלק מהטקסים נובעים מתוך פוביה מסוימת.
הטקסים המשויכים להפרעה הם רחיצה אינטנסיבית של ידיים, פעולות חוזרות ונשנות, בדיקת דברים שוב ושוב, וכו'. הטקסים הם ספציפיים לחולה מבחינת אופן הפעולות וסדרן.
המכנה המשותף לכל הטקסים הוא אי יכולת האדם לסמוך על שיקול הדעת העצמי שלו ועל חושיו = אי הסתמכות על מידע מרגיע המגיע מהחושים.
אנו יכולים לסכם חלק זה ולומר שמה שמאפיין את ההפרעה הטורדנית כפייתית היא מחשבות טורדניות שמשפיעות על כל המערך הקוגניטיבי של הפרט וגוררות טקסים כפייתיים שבאים לפעול כנגד האמונות והחרדות של הפרט. טקסים אלו נעים בסולם החל מאלה המתונים ועד לפולחנים מסובכים.
אנו מזהים באנשים בעלי הפרעה זו מספר מאפייני אישיות הייחודיים להם. בין אלה אנו עדים לדפוס מחשבתי נוקשה, שאינו נוטה לגמישות, אינו נוטה לקבל את מה שאינו הגיוני לפי ההגיון של הפרט, מה שנובע ממוסריות מאוד גבוהה של אנשים אלה. מאפיינים אלה מביאים להגזמה לעתים שבחשיבות נושאים מסוימים, מה שיכול לגרום
למחשבות הטורדניות ולטקסים האובססיביים. אנשים אלה נוטים ליסודיות ללא דופי ולהקפדה על פרטים.
לרוב מודעים האנשים להפרעה זאת בעיקר עקב העובדה שהם ערים לכך שמחשבותיהם ופעולותיהם אינם הגיוניים ומתקבלים בעין שונה בקרב שאר האוכלוסייה והם גם מודעים לעובדה שהם עצמם מפתחים את דפוסי החשיבה הספציפיים. ברגע שהם מודעים להפרעתם הם גם ערים לעובדה שההפרעה מהווה חיץ בינם לבים אחרים ומביאה אותם למצבים של אי
נעימויות חברתיות.
התנהגויות הנכללות במסגרת הפרעה כוללות רחצה, חזרה, בדיקה, נגיעה, ספירה, ארגון, שמירה, ותפילה, כאשר לכל אחת מהפעולות הנ"ל יש את המשמעות הפסיכולוגית שלה עבור הפרט, מה שמהווה את הסיבה לביצוע הפעולה.
טקסי הרחצה השונים מסמלים את החרדה של האדם מפני חיידקים. כל פעולות הימנעות של האדם מפני נגיעה בדברים נובעות מחרדה מפני לכלוך, חיידקים, ועל מנת להישאר מטוהרים הם נמנעים מלבוא במגע ונוקטים בטקסי רחצה מוקצנים.
פעולות הבדיקה החוזרות ונשנות שגם הן מאפיינות את ההפרעה יחד עם חזרה על פעולות מספר פעמים מהווים טקסים כנגד אמונה בדבר מה רע שיקרה. הפרט מאמין שאם יבצע טקסים אלה הוא יוכל להרחיק מעצמו את המזל הרע.
פעולות הסידור השונות, אם הן ברמה אובססיבית = אין עוררין על כך שהן חורגות מהמקובל, מבטאות מחשבות אסורות שונות אצל הפרט, שזוהי דרך התמודדותו איתן.
כיום מזוהה רשימה של תשעה מאפייני אישיות כאשר יש הכרח בהימצאות לפחות חמישה מהם בפרט על מנת לאבחנו כסובל מהפרעת טורדנות כפייתית:
יכולת מוגבלת להביע רגשות חמים ועדינים.
שאיפה לשלמות שמפריעה ליכולת הכללית לראות את הצרכים הקיימים במצב מסוים.
שאיפה שהזולת יפעל עפ"י דרכו של האדם בלי להיות מודע לרגשות שהדבר מעורר אצל אחרים.
מסירות מוגזמת לעבודה תוך ויתור על תענוגות.
חוסר החלטיות עד לרמה שבה קבלת החלטות נדחית, נמנעת, או נמשכת.
התעסקות יתר עם פרטים, כללים, רשימות, לוחות זמנים, תוך הזנחת המטרה העיקרית של הפעילות.
קפדנות יתר, מוסריות יתר וחוסר גמישות בעניינים מוסריים או אתיים.
חוסר נדיבות בהענקת זמן, כסף, או מתנות.
חוסר יכולת להשליך חפצים בלויים או חסרי ערך.
ראינו אם כן שהדמות של רוי וורל הינה דמות מורכבת מהבחינה שהיא כוללת היבטים רבים של התנהגויות שאינן נראות אצל כל אדם ביומיום.
אם נפריד בין כל פעולה או תגובה אפשר שנחשוב שרוי וורל פשוט מקפיד יותר על דברים בתחום מסוים. לאור העובדה שפעולותיו הן נרחבות ובתחומים שונים וברמות שאינן הגיוניות אנו נקשר כאן בין פעולותיו, תכונות אישיותו כפי שהן מוצגות, לבין מאפייני ההפרעה השונים על מנת למצוא את המתאם בין השניים ולהצליב ביניהם.
נחלק את האבחון לכמה תחומים:
קודם כל אנו הזכרנו את פעולותיו של רוי וורל בתחום ההיגייני. אופן רחיצת הידיים בצורה כה קפדנית, חמורה, ניקיון הבית בצורה מופרזת (שימוש במברשת שיניים), בחוץ לדוגמה בבאולינג מנקה את הכדור, שומר על הגינה ומפחד מחיידקים.
הפעולות הבאות המושכות תשומת לב אצלו הן טקסי הנעילה, הפתיחה, של הדלת, החלון, חליצת נעלים בכניסה לבית, כאשר לכל פריט / דבר יש את הטקס המיוחד לו, ואם מופרע הטקס הוא נכנס למצב חרדה, תוך שמציין את המילה "גמדים" כאשר משהו לא כשורה .
ראינו שאחד ממאפייני האישיות של אנשים בעלי הפרעת טורדנות כפייתית הוא דפוס מחשבתי נוקשה, היגיון מסוים ייחודי. אנו יכולים לשייך את "מקצועו" בקטגוריה זו. בעבודה הוא חד, מדבר ברור, מתכנן את סדר ה"עקיצה" לפרטי פרטים ולפי כללים מסוימים, הוגה את תכנית הפעולה בהתאם מכווין את שותפו שאותו מגדיר כ"בן טיפוחיו".
למעשה הוא היוזם נותן ההוראות, מנהל את הכספים, שומר אותם בכספת שרק לו יש גישה אליה, הכסף מסודר ומאורגן.
מאפיין נוסף של ההפרעה היא הנטייה ליסודיות ולהקפדה על פרטים. אנו שמים לב קודם כל לסדר המופתי בביתו של רוי וולר, לסדר בארונות, ובנוסף לכך, לאופן בו הוא סידר את מגירותיו. מבחינתו, התנהגותו, לבושו, ביתו, הם ללא רבב.
הזכרנו רשימת תשעה מאפיינים הקשורים בהפרעה מתוכם הכרחי שיופיעו לפחות חמישה אצל הפרט. אנו יכולים לשים לב לכמה לפחות שמאפיינים את רוי וולר, ביניהם יכולת מוגבלת להביע רגשות, שאיפה לכך שהזולת יפעל עפ"י דרכו שלו ללא התחשבות ברגשותיו, מסירות מוגזמת לעבודה, התעסקות יתר עם פרטים, כללים, לוחות זמנים, קפדנות
ומוסריות יתר וחוסר גמישות בעניינים אלה, חוסר נדיבות.
אנו רואים אם כן שרוי וולר מתאפיין ביותר מחמישה מאפיינים ובנוסף לכל מה שנאמר והודגם לעיל אנו יכולים בפרוש לאבחן את רוי וולר כסובל מהפרעת טורדנות כפייתית.
השפעות ההפרעה יכולות להתפרס על כמה תחומים בחייו של האדם.
אנו נתייחס כאן לתחום החברתי ולתחום הבין-אישי.
הבחינה החברתית
מבחינה זו אנו רואים כי לרוי וולר אין חברים או למעשה חיי חברה פרט לשותפו פרנק . אנו ראינו במספר סיטואציות שהיחס שלו לסובבים אותו לקונית.
ניתן לראות זאת גם ביחסיו עם שותפו- פרנק. תוכן השיחה בינהם הוא לרוב בהקשר עבודה.
פרנק מודע להתנהגותו ואף מספר פעמים שואל אותו האם הוא נוטל כדורים. באף אחת מהשיחות אין נגיעה של ממש במחלה, הוא לא משתמש במילה זו ואף לא מדבר איתו על ההתנהגות עצמה.
ישנה סטואציה בה פרנק מגיע לביתו של רוי, נכנס לבית ודורך על השטיח, פותח את הדלתות זכוכית ומשאיר אותן פתוחות, רוי מקבל התקף, קוצר נשימה , הזעת יתר תוך שהוא ממלמל "החלון פתוח", פרנק מודע לבעיה מביא לו שקית להסדר הנשימות , חולץ את נעליו וסוגר את החלון.
בפעולותיו הוא גורם לעצמו להיות מבודד חברתית. אין לו חברים, אין לו חיים מחוץ לעבודתו, שגם הוא יושב לבד בבית רוב היום.
הפעילות החברתית היחידה שלו היא הליכה למכולת ואינטראקציה עם אנשים לצורך עבודתו כשמדובר למעשה בקורבנות עסקי הנוכלות שאותם הוא מנהל.
אנו שמים לב לכך במכולת כאשר הוא ממעט לשוחח עם הקופאית אשר מנסה לפתח איתו שיחה וזה מצידו בקושי מגיב.
הבחינה הבין-אישית
כאן אנו מדברים על יחסיו עם בני המין השני, יחסים אישיים ואינטימיים.
אנו עדים לראשונה בפגישה עם הפסיכאטר דר' האריס קליין, רוי וולר ניגש אליו על מנת לקבל מרשם לכדורים שאזלו לו.
הוא מספר לו כי נמנע מלהגיע על מנת לא לשוחח על מצבו וכי בעצם מעוניין בכדורים גרידא.הפסיכיאטר מסביר לו כי המרשם יינתן רק לאחר שישוחח עימו. בהתחלה ישנה שתיקה ולאט לאט הוא מספר על התנהגותו ואף ממשיך להופיע אצלו, במהלך שאר הפגישות נפתח יותר ואף מתייעץ עימו לגבי גידול ילדים (לאחר שביתו מופיעה בחייו).
רוי וולר במהלך הפגישה מספר לפסיכיאטר כי לפני שנים רבות היה נשוי לאישה שממנה התגרש, בזמנו הייתה בהריון ואינו יודע האם יש לו בכלל ילד/ה , דבר הגורם לו להרהורים וחוסר שקט נפשי. הוא מנסה לאתר את מספר הטלפון של גרושתו, מתקשר אליה ומנתק כששומע קול מעברו השני של הטלפון. הוא מבקש מהפסיכיאטר לטלפן עבורו
בטענה שהוא מפחד, למחרת מתברר לו כי יש לו ילדה בשם אנג'לה אשר רוצה להכיר אותו. שלב זה הוא קריטי חלה תפנית בהתנהגותו, הוא נוסע ללוס אנג'לס לביתה וממתין במכונית.
נוצר קשר עימו ועם אנג'לה אשר לימים עוברת לגור בביתו. ניתן לראות שבמהלך תחילת הקשר הוא ממעט לשוחח עימה ולא משיב לשאלותיה, מסדר ומארגן אחר הבלגן שהיא יוצרת בבית וכן מגמגם במהלך השיחה ואף מקבל התקף חרדה נוסף כאשר מבחין בכתם על השטיח.
הוא נמנע ממגע איתה ואף מתרחק כשהיא מנשקת אותו על לחיו.
במהלך הזמן הקשר מתהדק, ארוחות משותפות, משחק בבאולינג, שיחות על "עבודתו", בתחילה הציג בפניה כי הוא עוסק בעתיקות ורק מאוחר יותר מספר לה ואומר כי הוא נוכל "אמן נוכל" ואף משתף אותה ומלמד אותה את העבודה.
לאחר ויכוח סוער ביניהם לראשונה ניתן לראות רגשות, הוא בוכה , צועק מביע חרטה ואף מחבק אותה.
אנו יכולים לסכם ולומר בנקודה זו שכפי הנראה רוי וורל הוא אדם בודד ביותר, ללא חיי חברה או מעגל אליו הוא שייך.
הקשר היחיד שיש לו איכשהו עם הסביבה הוא במסגרת העבודה, הטיפול אשר למפגשים אלה אין מתכנן או רוצה להגיע אך בכל זאת מופיע.
בדברנו על התפתחות הדמות אנו מתארים היבטים שונים בחייה של הדמות אשר במסגרתם אנו רואים שהיא משתנה, אנו רואים השפעה הדדית על הדמות, כאשר השפעה זו מביאה גם להשפעה על מהות ההפרעה. זוהי בעצם ההשפעה וההתעמקות הרחבה יותר במשולש של דמות-הפרעה-יחסים.
את התפתחות הדמות אפשר לראות בשלוש מערכות שונות:
הבת
יחסיו עם ביתו מתחילים בכך שהוא מגלה לאחר שנים רבות כי היא קיימת, הוא נוסע לביתה וניפגש עימה.
המשך היחסים כאשר היא מגיעה לביתו ומחליטה להתגורר עימו. פתאום אנו שמים לב למפנה כאשר הוא דואג לה,הוא מביע כעס ביום שחזרה מאוחר בלילה. ניתן לראות דאגה לתזונה שלה. פעם ראשונה בחייו שהוא מרגיש אחריות ואף מפתח מצפון. מכאן והילך אנו רואים איך נקשרים השניים. רוי וולר מתייחס לבתו כחלק מחייו. הוא לוקח
אותה למזנונים ולבית קפה לארוחות, ומביע דאגה בהקשר לאוכל, לימודים ואפילו שפה. במקביל הוא מתחיל לדבר איתה,לנהל איתה שיחות נפש. עד עכשיו ראינו שלא היתה לא תקשורת יומיומית פשוטה עם אף אחד ואנג'לה גרמה לו לשוחח ולהיפתח. נקודת השיא ביחסיו עם בתו היא כאשר הם מבצעים עוקץ, הוא מלמד אותה את השיטה, אך בסוף
דורש ממנה להחזיר את הכסף לקורבן על מנת שלא תהנה מכך ואף מחדיר בה מוסריות- מצפון. ברגע שהבת פועלת לפי הוראותיו ומצליחה בביצוע המזימה ,הוא מתפעל ממנה אך ישר אומר לה לא להיות כמוהו ולהישאר מושלמת כפי שהוא. משפט זה מוכיח לנו שני דברים. את העובדה שהוא מודע לבעייתו, ואת השינוי ביחסו לבתו. הוא מתחיל
לראות דברים מלבד את עצמו. דואג לעוד מישהו מלבדו.
לאחר שהמזימה הגדולה נחשפת על ידי הקורבן, הוא מחזיר אותה לבית אימה , מסלק אותה מהרכב ואומר לה "אני לא רוצה לראות אותך יותר".ברגע שהיא יוצאת מהרכב הוא מתחרט ומצטער מביע זאת בפניה ומבקש שתחזור לרכב. אנו רואים שרוי וולר עצוב, הוא מעשן ללא הפסקה, יושב בביתו בבגדי שינה. הוא מבטא זאת ע"י כך שהוא מאזין
לשיריו של פרנק סינטרה.
ההוכחה הכי משמעותית לקשר שהוא יצר עם בתו, היא העובדה שכאשר הוא אומר לה כי הוא פנה לעו"ד על מנת לקבל משמורת ואף שוקל לעזוב את עבודתו למענה ולהתפרנס מעבודה מכובדת.
השיא מבחינת יחסיו עם הילדה, לאחר תקרית הירי בבית, בו ירתה הילדה בקורבן השואף לנקמה, בבית החולים מתשאלים אותו החוקרים מטעם המשטרה, הוא מצהיר בפניהם וטוען כי הוא זה שירה.
אנו רואים שמהרגע בו בתו הגיעה לביתו ובלית ברירה הוא היה צריך לטפל בה הוא פתח את רגשותיו. נעלמה החזית הקרירה שהיתה לו קודם לכן. פתאום אנשים ברחוב מסתכלים עליו אחרת. אנו מוצאים אותו חלק בלתי נפרד מהילדה, שכתוצאה מכך הוא יוצר גם קשרים עם אחרים.
לדוגמה: השיחות עם אותה קופאית במכולת מתעמקות ואף מציין את שמה.
שותפו פרנק
יחסיו עם פרנק מתחילים עוד קודם לכן כאשר הוא רואה בו דמות בן טיפוחיו ושותף מלא, היחיד שאיתו הוא יכול לתקשר ועליו הוא סומך. הוא מהווה את האדם הראשון שאנו רואים שיש לו איזושהי חשיבות בחייו של רוי וורל.
אנו עדים לזאת כאשר פרנק מגיע לביתו הם מנהלים שיחה, צוחקים יחידיו. הוא מציג אותו כשותפו ואף מספר לו כי אזלו לו הכדורים ובייעוצו פונה לפסיכיאטר אשר עליו המליץ פרנק.
כאשר פרנק מזכיר את המילה "אלוהים" או "אפיפיור" רוי מתעצבן ואומר לו לא לחזור על המילים הללו, פרנק מיד מרצו אותו ואומר כי זה לא ייאמר שוב. ניתן להבחין כי רוי וורל עדיין לא ממש פתוח עם פרנק הוא לא משתף אותו בחייו האישיים, כאשר פרנק מחבק אותו הוא נרתע.
הקשר מתפתח מאוחר יותר כאשר הוא מספר לו על אנג'לה בתו.
השלב הבא של היחסים הוא לאחר התקרית בנמל התעופה, הקורבן רדף אחרי רוי ובתו. מתפתח ויכוח בין השניים על התקלות שהיו, פרנק מבקש ממנו לנתק את הקשר עם אנג'לה. רוי בתחילה מנסה לנתק את הקשר אך ללא הצלחה. לבסוף הוא מגלה את התרמית שנוהלה על ידי פרנק אשר נעלם יחד עם כספו.
הקופאית
הקופאית היא דמות שעובדת במכולת , בקופה קבועה שאליה רוי וולר תמיד ניגש.
תחילת יחסיו איתה מאופיינים בחוסר סובלנות, נמנע מלפתח שיחה ומשיב בקצרה לשאלותיה.
המהפך ביחסיו עם הקופאית מתחילים מהרגע בו בתו החלה להתגורר איתו. הוא משוחח עימה, מחייך ואומר את שמה בקול. הוא מוצא את עצמו יום אחד בסיטואציה בה הוא מספר לה על בתו והקופאית מקשיבה. אומנם בדרכו שלו, קצרה ועניינית.
בשלב הבא לאחר שגילה את התרמית הוא הולך לביתה של אנג'לה ומגלה להפתעתו כי אותה קופאית היא למעשה הת'ר גרושתו וכי בזמנו עברה הפלה טבעית, מעצם הגילוי כי הכל היה שקר הוא מתמוטט ומתחיל לבכות בכניסה לביתה.
מאוחר יותר לאחר שנה לאחר שהל לעבוד בעבודה מסודרת כמוכר שטיחים, הוא שב לביתו ובמטבח עומדת ה'תר בהריון הוא רוכן לעברה ומלטף את בטנה בחום.
אנו מבחינים בשינויים שחלו בדמות במשך הזמן.
בתחילת העלילה אנו רואים את רוי וולר כאדם מאוד מבודד הן מהבחינה החברתית והן מהבחינה האישית.
לאחר סקירה של דמותו וסקירה של ההפרעה הצלבנו את המידע והוכחנו כי מר יודול סובל מהפרעת טורדנות כפייתית.
ראינו איך ההפרעה משפיעה עליו בחייו בתחומים שונים, איך היא מונעת ממנו דברים יומיומיים מהם נהנים אחרים ואיך היא בעצם התשתית לכל אופן תפיסתו את העולם והתייחסותו אליו.
אנו עדים למהפך בדמותו בעקבות מפגשו עם בתו, הפסיכיאטר וה'תר. אלה הם שלושת הדמויות שתופסות במהלך העלילה חלק נכבד בחייו, וכאשר הוא מבין כמה הם מרכזיים בחייו, ובמיוחד אנג'לה, הוא מתחיל לשנות את הרגליו, הסדר פחות חשוב לו הוא רוקד , מחייך ולא סובל מהתקפים.
אפשר לומר שבאופן כללי בתו היוותה את התמריץ הרציני ביותר להתרפאות בשל רצונו בקשר אישי ורצונו לשמש כאב ראוי. עם התפתחות הקשר איתה, ותוך המגורים המשותפים, חש רוי וולר את הסיפוק שבשיתוף הדדי, תמיכה, חברות, מה שגרר שינוי ביחסו לקופאית (הת'ר) ולשאר הסובבים.
פרנק הוא הדמות הראשונה אותה הוא מכניס לגמרי לחייו כאשר אפשר לראות קשר זה כקשר ניסויי. ההתנסות החיובית איתו פתחה אותו עוד יותר וסיפקה לו את הביטחון להתקדם ביחסיו עם הסובבים אותו.
אנו עדים במהלך העלילה לכך שהמפגש עם שלוש הדמויות גרם לשינוי קווים מסוימים באישיותו של רוי וולר לא רק כלפי אותן שלוש דמויות אלא השפעה חדה על המוסריות והמצפון שהחל לפתח בעקבות המזימות.
אנו רואים זאת בהתחלה כאשר רוי וולר לא בוחל בשום אמצעי כשהוא מרמה זוג קשישים בביתם.
לאחר שנה הוא מפסיק לשמש כנוכל ועובד בעבודה מסודרת כמוכר שטיחים.
בתחילת הסרט היה רוי וולר דמות אינטרסנטית, יהירה, לא חברותית, וכד', ובהמשך אנו רואים שהוא נהיה אדם רגיש, חברותי, ככל שמתפתחת העלילה הוא חש בצורך החברתי והאישי ולכן מתאמץ על מנת לספק צורך זה.
כל הנאמר לעיל מדגיש את העובדה שחל שיפור במצבו, גם לאחר שהבין כי אותם כדורים שסיפק לו הפסיכיאטר הם למעשה תוספי מזון.
כפי שכבר הזכרנו ישנן כמה נקודות שיא בעלילה מבחינת התפתחות הדמות ושיפור בתסמיני ההפרעה, כאשר נרקם קשר עם בתו אנג'לה וגילוי התרמית מצד פרנק ושותפיו.
לבסוף, הניתוח וכל מהלך העבודה ממחישים את עובדת חשיבותו של הקשר האישי והחברי לאדם.




מבוא לפסיכולוגיה / ריטה ל. אטקינסון, ריצ'רד ס. אטקינסון, דאריל ג'. באם, ארנסט ר. הילגרד.
כרך 3, עמודים 613-620.
הוצאת "לדורי". מהדורה עשירית.
2. הילד שלא הפסיק להתרחץ / ד"ר ג'ודית רפופורט.
הוצאת גפן, ירושלים.
3. פסיכופתולוגיה והחיים המודרניים / רוברט קרסון, ג'יימס בוצ'ר, סוזן מינקה.
חלק א', פרק 5, עמודים 260-270 .
הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 1999.
4. Obsessive-Compulsive Foundation - What is OCD ?
מתוך:
http://www.ocdfoundation.org/ocf1010a.htm
5. Obsessive-Compulsive Disorder - American Description
מתוך:
http://www.mentalhealth.com/dis1/p21-an05.html
6. Obsessive-Compulsive Disorder - European Description
מתוך:
http://www.mentalhealth.com/icd/p22-an05.html
15
הקדמה
תיאור הדמות
הפרעת טורדנות-כפייתית
אבחון הדמות
ביבליוגרפיה
השפעות ההפרעה
התפתחות הדמות- שינוי בהתנהגות
סופו של דבר

תגים:

פסיכופתולוגיה · קולנוע · מחלות · נפש

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפרעת טורדנות כפייתית", סמינריון אודות "הפרעת טורדנות כפייתית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.