היישום אינו מחובר לאינטרנט

שמירה על איכות הסביבה- צדק בין דורי

עבודה מס' 064366

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת היבטים שונים של הנושא.

3,461 מילים ,40 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

"כי האדם עץ השדה", "האדם הוא חלק מנוף מולדתו" נכתב והושר בעבר, אולם מהי התייחסותו של האדם בעידן המודרני לסביבתו? כיצד יוכל האדם להשתמש במשפט כדי לקדם את צרכיו הסביבתיים?
מלחמות רבות מטרידות את האדם, כחלק מהחברה בה הוא חי, מבית ומחוץ. חלקן חיוניות ואף קיומיות, אולם תמיד יהיה בהן צד מנצח וצד מפסיד, ולאחר מניין הקורבנות החיים ישובו למסלולם. במלחמות מעין אלו הלוחמים הם חיילים, כלי הנשק הם רובים ותותחים, אורכה מספר מסוים של שנים, החזיתות יהיו באוויר, בים וביבשה, ותוצאותיה יסתכמו בהישג טריטוריאלי כלשהו, ובמניין הרוגים ופצועים.
אולם יש מלחמה, אשר חוצה גבולות ויבשות, ומטרידה רבים ברחבי תבל, אך לא רבים מספיק.
הלוחמים בה הם לרוב אנשי מדע, כלי הנשק העיקרי הוא המודעות, ואף היא מתקיימת באוויר, בים וביבשה. תוצאותיה הרות גורל עבור כל החיים- זוהי "המלחמה הסביבתית"- מלחמה בה האדם הוא האויב של עצמו, מלחמה בה אין מנצחים, אלא רק מפסידים.
החיים המודרניים הצמיחו מפגעים סביבתיים רבים, הקטינו את כמות המשאבים הטבעיים, והגדילו את הפגיעה בסביבה, לעיתים עד כדי נזק שאינו ניתן לתיקון. אין ספק שההתפתחות האדירה הזו קידמה את חייהם של רבים ואת האנושות כולה. אולם לרוב, הנפגעים העיקריים הם לאו דווקא הנהנים: בטווח הקצר, אלו הם אנשים החיים בעוני ולכן אין להם את המודעות והכוח המשפטי להילחם. בטווח הארוך, אלו הם צאצאינו- דור העתיד.
במחקר זה, בחרתי להתמקד בעיקר בנפגעים האחרונים- דור העתיד. את הפגיעה בהם, אבחן דרך החזית הימית (או ליתר דיוק המימית), משום חשיבות הנושא בעיני.
השימוש במים מהווה חלק בלתי נפרד משגרת חיינו הפרטית: כאשר אנו מצחצחים שינינו ושוטפים פנינו בבוקר. במהלך היום משמשים אותנו המים לשתיה ולבישול. ובערב, לאחר יום מתיש למקלחת נעימה. אולם זו רק סקירה חלקית. בל נשכח שהמים משמשים אותנו גם לצרכים אחרים: השקיית השדות, גידול דגים, שיט להנאה בפארקים, ייצור חשמל, וכן לצורכי סילוק פסולת- בין אם תעשייתית ובין אם לאו. אנו תופסים את המים כדבר מובן מאליו, אולי משום שתמיד הם שם כאשר אנו פותחים את הברז. אולם ככל שגדלה האוכלוסייה, כמות המים הראויים לשימוש קטן, היום בו נפתח את הברז והמים אשר יצאו משם לא יהיו ראויים לשימוש קרב. הקורבנות הם צאצאינו.
"אבות אכלו בוסר, ושיני בנים תקהינה"- הרעיון העומד בבסיס פסוק זה, המוכר לכולנו מן התנ"ך, הוא צדק בין דורי. את הנעשה אין להשיב, אולם יתכן וניתן לייצב את המצב ולמצוא פתרונות חלופיים. כדי לעשות זאת, נכון וראוי הוא להשתמש במשפט.
במחקר זה אבדוק- מיהם הפוגעים ומיהם הנפגעים? מנין נובעת זכותו של האדם לשמירה על משאב חשוב זה? כיצד זה השפיע עלינו, וכיצד זה ישפיעו על צאצאינו? האם נכון יותר לשמר את הקיים או למצוא מקורות חלופיים? אציע פתרונות שונים, תוך שימוש בכלים משפטיים מוכרים יותר או פחות, וכל זאת בהיבט הבין דורי.

קטע מהעבודה:

אדית' בראון ווייס, חוקרת אשר מזוהה עם מושג זה באופן המובהק ביותר, גורסת שביסוד הרעיון, עומדת ההנחה שאנו חולקים את סביבתנו, גם עם בני דורנו, וגם עם דור העבר והעתיד. כל דור מהווה אפוטרופוס על כדור הארץ למען הדורות הבאים כדי שגם הם יוכלו ליהנות מפרותיו. עניין זה מעמיד לנו התחייבות לשמור על כדור הארץ ומעניק לנו זכויות מסויימות להשתמש בו.
היא מציבה שתי מערכות יחסים: תוך דורית של הדור בהווה, ושל הדור עם סביבתו. כל דור צריך להשתמש במשאבים לצרכיו אולם לקדמם. כאשר דור מסוים פוגע בסביבתו, הוא מעצם מפר מחויבותו גם לדורות הקודמים וגם לדורות הבאים. צדק בין דורי יכול לבוא בעימות עם הצדק התוך דורי. כמובן שיש לדאוג גם לצדק התוך דורי, אולם יש לעשות זאת באופן מושכל אשר לא יפגע במשאבים בצורה אנושה*.
--------------------------------------------------------------------
* E. B. Weiss American University Journal of international law & policy "In fairness to future generation and sustainable development" fall 1992 v8 n1 p 19-21.

תגים:

קיימות · קיימא · משאבים · מים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שמירה על איכות הסביבה- צדק בין דורי", סמינריון אודות "שמירה על איכות הסביבה- צדק בין דורי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.