היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעורבות הורים בחינוך

עבודה מס' 064041

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מעורבות הורים בתהליך חינוכי-לימודי מנקודת מבטם של תלמידים בבית ספר יסודי.

22,632 מילים ,55 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

מחקר הבוחן את שאלת מעורבות ההורים בתהליך הלימודי חינוכי בבית הספר "עין הרים" בשכונת עין-כרם בירושלים, מנקודת ראות התלמיד בבית הספר היסודי, תוך אבחנה בין שכבות גיל שונות. בחינה זו נעשתה באמצעות ראיונות שנעשו לשנים-עשר תלמידים משכבה ב', שכבה ד' ושכבה ו', ארבעה תלמידים מכל שכבה.

בחינה מעורבות ההורים מנקודת ראות התלמידים אפשרה, בנוסף לבחינת תחומי המעורבות ומידת המעורבות, לבדוק גם את רצונותיו והעדפותיו של התלמיד לגבי מידת מעורבות הוריו ומי מהוריו אם בכלל הוא מעונין שיהיה מעורב.

בחינה זו אפשרה לנו גם לעקוב, באמצעות תשובותיו של התלמיד, אחר תהליך התבגרותו של הילד, מילדות עד לראשית גיל ההתבגרות, ויכולתו להתמודד עם קונפליקטים כמו: רצון מול צורך ותלות מול עצמאות.

ספרות המחקר עוסקת הן בפן הפסיכולוגי של תהליך ההתבגרות של הילד והן בשאלת מעורבות ההורים בתהליך הלימודי חינוכי בבית הספר מנקודות ראות שונות: הן של מערכת החינוך, הן של ההורים והן של התלמידים.
ממצאי המחקר התואמים מחקרים קודמים שנערכו מצביעים על יחס הפוך בין גיל התלמיד לבין תחומי המעורבות של ההורים בתהליך הלימודי חינוכי בבית הספר, מידת מעורבותם, ורצון התלמיד במעורבות זו. ממצאים אלה מתיישבים עם תהליך ההתבגרות של הילד המחפש ככל שהוא בוגר יותר עצמאות ואי תלות, ומעמת צרכים עם רצונות.
הממצאים שבוודאי משקפים את הסוציאליזציה אותו עובר הילד בחברה מצביעים על מעורבות רבה יותר של אימא מאשר אבא בתהליך הלימודי חינוכי בבית הספר, ואף מצביעים בדרך-כלל על העדפה של הילד למעורבות האימא על-פני מעורבות האבא.

ראשי פרקים
תקציר מנהלים
פרק ראשון - מבוא
מטרות המחקר
פרק שני - סקירה ספרותית
מעורבות הורים בבית הספר
מה בין מעורבות להתערבות?
התלמיד ומעורבות הורים בתהליך החינוכי-לימודי
פרק שלישי - שיטת המחקר
3.1 תיאור המחקר
א. שאלות המחקר
ב. שיטת המחקר
3.2 תרומת המחקר:
3.3 מטרת המחקר:
3.4 כלי המחקר
3.5 שדה המחקר
3.6 אוכלוסיית המחקר
3.7 עיבוד הנתונים וניתוח הממצאים
3.8 מגבלות המחקר
פרק רביעי - ממצאי המחקר
סיכום הממצאים מתוך הראיונות
סיכום הממצאים
פרק חמישי - דיון, ניתוח ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים - הראיונות

מקורות:

שאלה: מה דעתך על כך שהורים יהיו מעורבים בבית הספר?
אלה: (צוחקת) נראה לי שזה טוב מאוד כי זה עוזר לילדים ולבית הספר. זה רק מקדם את הכיתה, תורם לכל הילדים ולי כמובן. אימא רוצה שהכל ילך טוב אז היא מתאמצת.
שאלה: מה את חושבת על כך שההורים יבקרו בכיתה בשעות הלימוד? יתערבו בויכוח שלך עם המורה, יתערבו במקרה שנענשת?
אלה: בטח שאני רוצה שאימא שלי תתערב בויכוח שלי עם המורה, או בכל דבר אחר שלא נראה לי וקשה לי בבית הספר. אפילו אם תהיה לי בעיה עם המנהלת אני רוצה שאימא תתערב.
שאלה: באילו נושאים, עניינים, תחומים לדעתך, ההורים צריכים להיות מעורבים בהם בבית הספר?
אלה: (נאנחת) בנושאים רבים.
שאלה: באילו?
אלה: ליווי טיולים, עזרה למורה בכיתה, קישוט בית הספר, מכירת עוגות, לצבוע את המתקנים בבית הספר. יש הרבה מה לעשות בבית הספר ותרומת ההורים היא גדולה גם בכסף וגם בעזרה.
שאלה: האם היית רוצה שהורייך יהיו יותר מעורבים מאשר עכשיו?
אלה: אימא עושה כמיטב יכולתה לעזור לבית הספר.
שאלה: מה דעתך על מעורבות הורים בבית הספר?
אלה: (מחייכת, עוצמת עיניים לשנייה, שוב מחייכת) דעתי חיובית מאוד. מעורבות הורים תורמת לכולם לילדים, למורים ולבית הספר. ההורים יכולים לעזור בהרבה דברים לבית הספר.
שאלה: האם יש צורך לשפר את המצב או להשאירו כמו שהוא?
אלה: תמיד אפשר לשפר ולבקש מעוד הורים להתנדב לוועדות, יתנדבו למשימות יעזרו באירועים גדולים שבית הספר עושה. שמעתי שאומרים שלאחרונה לא מגיעים הרבה הורים לאסיפות כלליות של בית הספר אז כנראה שצריך שיפור.
שאלה: היכן לדעתך, הורייך צריכים להיות יותר מעורבים מבחינה לימודית-חינוכית בבית או בבית הספר?
אלה: לדעתי בשני המקומות זה חשוב.
מראיין: תודה על שיתוף הפעולה.
נספח ט'
ראיון עם שני תלמידה בכיתה ו':
שאלה: ספרי לי האם הורייך מעורבים בנעשה בבית הספר?
שני: (פוקחת את עיניה בתימהון) אימא מעורבת בבית הספר.
שאלה: ואבא?
שני: (מסתכלת עלי, מחייכת מתחת לאף) אבא לא מעורב בכלל, הוא בכלל לא מכיר את בית הספר. וטוב שכך.
שאלה: האם הוריך מעורבים בלימודייך בבית?
שני: נראה לך שמישהו בכלל פונה אליהם בבית לעזרה. בדרך כלל אני מסתדרת לבד, לפעמים אימא עוזרת לי בעבודות חקר, לימוד ושינון למבחנים אבל רק כשאני מבקשת.
שאלה: ואבא?
שני: לא נמאס לך לשאול על אבא?
שני: (מביעה את מורת רוחה מאופי השאלות) טוב התשובה ברורה אני לא פונה אליו לעזרה והוא מצידו גם לא שואל יותר מידי.
שני: אני תלמידה טובה ומתנהגת כראוי.אימא נפגשת עם המורה רק באסיפות הורים. אם יש משהו חריג (שאני מספרת לה עליו) אימא כותבת למורה מכתה.
שאלה: האם אימא שואלת על בית ספר?
שני: לפעמים היא שואלה. ואם אין לי חשק או שלא בא לי לשתף אותה אז אני לא עושה זאת.
שאלה: באילו נושאים הורייך כן מעורבים?
שני: (שותקת וחושבת וחושבת) ליווי טיולים והצגות.
שאלה: למה כל כך מעט?
שני: כי אני לא רוצה שההורים שלי יבואו לבית הספר ויתחילו להיות חלק ממנו.
שאלה: מה דעתך על כך שהורים מעורבים בבית הספר?
שני: תלוי באיזה גיל. שהייתי בכיתות נמוכות לא היה איכפת לי, אולי אפילו שמחתי אבל עכשיו שאנחנו מתרוצצים בהפסקות עם הבנים, ובכיתה כיף עם החבר'ה, נראה לי מיותר שההורים יהיו בשטח. קצת שחרור מההורים, יש לנו אותם בבית אז גם בבית הספר?
שאלה: מדוע לא?
שני: בבית הספר צריך לפתח יחסים עם המחנכת והמורות המקצועיות, מדריכי תל"ן וזה פדיחות שההורים יסתובבו ויתנו לנו עצות.
שאלה: מה את חושבת על כך שההורים יבקרו בכיתה בשעות הלימוד?
שני: ( צוחקת) רק זה חסר לנו שיראו איך אנחנו לא כל כך מקשיבים בשיעורים, כותבים פתקים אחד לשני, לפעמים רדומים, והעיקר הבנות מסתכלות על הבנים במקום להקשיב למורה.
שאלה: ומה דעתך על שההורים יתערבו בויכוח שלך עם המורה?
שני: (בנחרצות) בשום פנים ואופן לא!!! אני יכולה להסתדר עם המורים ולהתווכח איתם בכוחות עצמי ולא זקוקה לאף אחד מההורים שלי בעניין.
שאלה: באילו נושאים, עניינים, תחומים לדעתך ההורים צריכים להיות מעורבים בהם בבית הספר?
שני: אנחנו בגיל ההתבגרות ולא מתאים שההורים יתערבו בעניינים בתוך בית הספר.
שאלה: למה לא?
שני: (מאבדת את סבלנותה) ( נרגעת מעט) כי זה מפשל שההורים יבואו לבית הספר ויתחילו לדבר עם המורה, יעזרו בכל מיני דברים ובעצם יסתובבו לנו בבית הספר. אני אישית ארגיש לא בנוח עם זה. בטח כל דבר קטן אימא שלי תסתכל עלי תרמוז לי בעיניים ותתחיל להרצות לי במה אני לא בסדר. בשביל מה אני צריכה את זה יותר טוב
שלא יבואו בכלל לבית הספר.
שאלה: האם היית רוצה שהורייך יהיו יותר מעורבים מאשר עכשיו?
שני: הם לא מעורבים כי אני לא רוצה ומעדיפה שכך יישאר.
שאלה: מה דעתך בכלל על מעורבות הורים בבית הספר? האם יש צורך לשפר את המצב או להשאירו כך?
שני: (מתלבטת, חושבת, שותקת) מצד אחד זה עוזר לבית הספר להתפתח ולהתקדם ומצד שני אני לא רוצה שההורים שלי יסתובבו בבית הספר. נראה לי שלהשאיר מאת המצב כמו שהוא ואין צורך לשפר אותו.
שאלה: היכן, לדעתך, הורייך צריכים להיות יותר מעורבים מבחינה חינוכית-לימודית בבית או בבית הספר?
שני: רק בבית. שוב אני אומרת לך שזו פדיחה שאימא תסתובב בבית הספר ותתחיל לדבר עם המורים והחברים.
מראיינת: תודה רבה לך.
שני: סוף סוף.
נספח י'
ראיון עם יובל תלמיד כיתה ו':
שאלה: ספר לי האם הוריך מעורבים בנעשה בבית הספר? מי מעורב יותר אימא או אבא?
יובל: בדרך כלל אימא מעורבת בכל מה שקשור לבית הספר. אבא מחוץ לתחום בעניין גם בגלל שאני לא מעוניין וגם בגלל שזה אחריות של אימא.
שאלה: אתה מעוניין במעורבות של אימא?
יובל: (עונה בנחרצות) לא!!
שאלה: האם הוריך מעורבים בלימודיך בבית? עוזרים לך בהכנת שיעורי הבית?
יובל: (מגחך, מחייך בזלזול מה) אימא מתעניינת במה שקשור לשיעורי בית, מבחנים ועבודות. אבא לא מתערב ולא שואל. אני בדרך כלל לא מבקש עזרה ובבית לא יודעים מתי יש לי מבחן. אני מסתדר לבד.
שאלה: האם הוריך נמצאים בקשר הדוק עם המורה?
יובל: (מבט תמוה על פניו) למה?
שאלה: בכל זאת?
יובל: לא!! אימא לא באה לבית הספר מיוזמתה, לא פעילה בשום ועדה ולא מתנדבת לשום אירוע או טיול. אימא מגיעה לבית הספר רק כשמזמינים אותה לשיחה.
שאלה: באילו נושאים הוריך כן מעורבים?
יובל: בבית הספר בשום נושא כי אני לא מעוניין ולא רוצה שייקחו חלק בפעילויות, התנדבויות. בבית ה אימא לפעמים שואלת ומתעניינת בלימודיי, או שאני נתקע בחומר במתמטיקה שאני לא מבין אז אני שואל את אבא.
שאלה: מה אתה חושב על מעורבות הורים בבית הספר?
יובל: (נאנח) נראה לי שבכיתה ו' זה קצת מוגזם שההורים יהיו בבית הספר, יעזרו למורה (לוחש לעצמו) מה היא לא יכולה להסתדר לבד ? יש נושא אחד שהייתי מוכן שההורים יהיו מעורבים והוא ליווי טיולים,כי אין ברירה ובלעדיהם אנחנו לא יוצאים.
שאלה: אתה ממש מתנגד למעורבות.
יובל: אני אתן לך דוגמא: למסיבת גיבוש כיתות ו' בדיסקוטק ידוע בעיר, הורים רוצים לבוא ולהיות חלק מהגיבוש. נשמע לי מיותר מספיק שהמחנכות נמצאות, זו מסיבת גיבוש של התלמידים. מה גם שזה מביך ובטח נתבייש בהורים המסתובבים.
שאלה: מה אתה חושב על כך שההורים יבקרו בכיתה בשעות הלימוד, יתערבו בויכוח שלך עם המורה, יתערבו במקרה שנענשת, יתעניינו מה נעשה בכיתה?
יובל: (צוחק ומשועשע) לפי התשובה הקודמת את יכולה להבין מה דעתי.
שאלה: אולי בכל זאת?
יובל: זה מביך שאימא תבוא ותעזור לי בויכוח עם המורה, אני יכול להסתדר לבד.אם ירביצו לי בבית הספר באופן קבוע או יסחטו אותי אערב את הורי. מיוזמתי ההורים לא יהיו מעורבים, אם המורה תחליט להזמין את אימא בעקבות ויכוח לא אתנגד.
שאלה: באילו נושאים, עניינים, תחומים לדעתך ההורים צריכים להיות מעורבים בהם בבית הספר?
יובל: אולי נושאים שקשורים לכסף, למסיבת סיום של כיתות ו', אבל לבוא ולהסתובב בבית הספר ממש לא.
שאלה: האם היית רוצה שהוריך יהיו יותר מעורבים מאשר עכשיו?
יובל: לא. אין לי צורך בכך, המעורבות המינימלית שלהם מספקת אותי.
שאלה: מה דעתך על מעורבות הורים בבית הספר? האם יש צורך לשפר את המצב או להשאירו כמו שהוא?
יובל: אני חושב שמעורבות בבית הספר זה דבר חיובי אבל כבוגר בית הספר אני לא מעוניין במעורבות הורים, אז מבחינתי שהמצב יישאר כך.
שאלה: היכן לדעתך, הוריך צריכים להיות יותר מעורבים מבחינה חינוכית- לימודית בבית או בבית הספר?
יובל: בטח שבבית. בית הספר מחוץ לתחום.
מראיין: תודה רבה לך על הזמן שהקדשת לי.
נספח יא'
ראיון עם גל תלמיד כיתה ו':
שאלה: ספר לי האם הוריך מעורבים בנעשה בבית הספר?
גל: רק אימא מעורבת בכל מה שקשור לנעשה בבית הספר. אבא לא מגיע לבית הספר בכלל ואפילו לא מכיר את המחנכת שלי.
שאלה: האם הוריך מעורבים בלימודיך בבית? עוזרים לך בהכנת ש"ב? ללמוד למבחנים?
גל: אימא מתעניינת בעיקר בנושא המבחנים, אם אני צריך עזרה בללמוד למבחן אימא עוזרת לי לשנן את החומר ובוחנת אותי לקראת המבחן. אם אני צריך עזרה במתמטיקה או נתקע עם המחשב אני מבקש מאבא עזרה.
שאלה: האם הוריך נמצאים בקשר הדוק עם המורה?
גל: אם יש נושא שאני רוצה שאימא תדבר עם המורה אני מבקש ממנה לעשות זאת, חוץ מזה אין קשר בין אימא שלי למורה חוץ מאסיפות הורים. אבא לא מכיר את המורה שלי.
שאלה: באילו נושאים הוריך כן מעורבים?
גל: (נאנח, מגלגל את עיניו, חושב) הורי לא מעורבים כלל בבית הספר. אין לי עניין בכך ונראה לי שגם להם לא.
שאלה: מה דעתך על מעורבות הורים בבית הספר?
גל: אני יודע מה אני לא אוהב ולא רוצה בעניין המעורבות.
שאלה: מה אתה לא אוהב?
גל: אני לא מעוניין כלל שהורי יהיו מעורבים בבית הספר.
שאלה: למה?
גל: אני מסתפק במעורבות שלהם בלמידה שלי בבית. בבית הספר יש צוות חינוכי שיכול לתמוך בי. המחנכת שלי, המנהלת, יועצת ואני לא צריך שאימא תבוא ותסדר לי את העניינים.
מראיין: המעורבות יכולה להיות בתחום חברתי, גיבוש כיתתי ולא קשורה אליך באופן אישי?
גל: (חושב רגע) אני לא אוהב שהורי מסתובבים בבית הספר. נקודה.
שאלה: מה אתה חושב על כך שההורים יבקרו בכיתה בשעות הלימוד, יתערבו
גל : (קוטע את השאלה)
שאלה : יתערבו בויכוח שלך עם המורה, יתערבו במקרה שנענשת?
גל: עניתי לך בשאלה הקודמת, אני לא חושב שלהורים יש מקום לבוא לבית הספר באמצע היום, לבקר בכיתה נראה לי טיפשי. הורי יתערבו במקרה שנענשתי רק אם אפנה אליהם בעניין.
שאלה: באילו נושאים, עניינים, תחומים לדעתך הורים צריכים להיות מעורבים בהם בבית הספר?
גל: בתחום הקשור לכספים, מסיבת סיום של כיתות ו' ,ליווי טיולים, אבטחה בפעילויות מחוץ לבית הספר. התחום שאני לא מעוניין שיתערבו הוא התחום החברתי.
שאלה: האם היית רוצה שהוריך יהיו יותר מעורבים מאשר עכשיו?
גל: לא.
שאלה: מה דעתך על מעורבות הורים בבית הספר? האם יש צורך לשפר את המצב או להשאירו כמו שהוא?
גל: כשהייתי בכיתות נמוכות יותר אימא הייתה באה הרבה לבית הספר ותורמת רבות את חלקה, בית הספר הרוויח והמורה גם. עכשיו שאני בכיתה ו' בוגר בית הספר אני לא מעוניין במעורבות הזו. בית ספר מסתדר עם ההורים של הכיתות הנמוכות יותר.
שאלה: היכן לדעתך, הורים צריכים להיות יותר מעורבים מבחינה חינוכית-לימודית בבית או בבית הספר?
גל: ברור שבבית. אימא צריכה לעקוב אחרי לימודי בבית והמורה תדאג בכיתה. אם יש לי בעיה חברתית אימא תדע כי אני אגיד לה ויחד נחשוב איך לטפל בבעיה ואם צריך שהיא תבוא לבית הספר.
מראיין: נהניתי מאוד לשוחח אתך.
גל: גם אני.

נספח יב'
ראיון עם נטע תלמידת כיתה ו':
שאלה: ספרי לי האם הורייך מעורבים בנעשה בבית הספר? מי מעורב יותר אבא או אימא?
נטע: אימא אחראית על הקשר של בית הספר עם הבית.
שאלה: מה זה אומר?
נטע: אימא מגיעה לאסיפות הורים, מדברת עם המורים כשצריך.
שאלה: ואבא?
נטע: אני לא מעונינת שאבא יבוא וגם אין לו זמן לכך.
שאלה: האם הורייך מעורבים בלימודייך בבית? עוזרים לך בהכנת ש"ב? ללמוד למבחנים?
נטע: אם אני מבקשת מאימא עזרה בהכנת שיעורי הבית אז אימא מתפנה מכל עיסוקיה כדי לעזור לי. בדרך כלל אני לא זקוקה לעזרה, אם אני נתקעת בנושאים שאימא לא מבינה בהם אבא עוזר לי. ללמוד למבחנים אני לומדת לבד.
שאלה: האם הורייך בקשר הדוק עם המורה?
נטע: (מתפקעת מצחוק) בשביל מה להם להיות בקשר הדוק עם המורה? אימא בקשר עם המורה כשהמורה מזמינה אותה לאסיפת הורים, כשאני מבקשת מאימא לדבר עם המורה. זהו.
אבא לא מכיר את המורה שלי.
שאלה: באילו נושאים הורייך כן מעורבים ?
נטע: ועדות בית הספר, ועד כיתה ליווי טיולים.
שאלה: מה דעתך על כך שהורים יהיו מעורבים בבית הספר?
נטע: (נאנחת) אני מבינה שזה חשוב לבית הספר, למורים ולילדים אבל, לא הייתי רוצה שהורי יהיו מעורבים בבית הספר או בבית בלימודים שלי. זה ענייני. נראה לי לא לעניין שאימא שלי תסתובב באמצע היום בבית הספר תדבר עם המורים, תדבר עם המנהל ותעשה כל מיני דברים למען בית הספר.
שאלה: מה את חושבת על שההורים יבקרו בכיתה בשעות הלימוד, יתערבו בויכוח שלך עם המורה, יתערבו במקרה שנענשת, יתעניינו מה נעשה בכיתה?
נטע: לא רוצה שאימא או אבא יבואו לבית הספר באמצע היום ויבקרו בכיתה, בשביל מה? נראה לי כאילו לא בוטחים בי ובאים לבדוק מה קורה בכיתה באמצע היום.
שאלה: מה לגבי ויכוח עם המורה?
נטע: אני עם המורה אסתדר לבד. אם יקרה משהו חמור שלא אוכל להסתדר לבד, אין ספק שאקרא לאימא לעזרה.
שאלה: האם היית רוצה שהורייך יהיו יותר מעורבים מאשר עכשיו?
נטע: לא תודה.
שאלה: מה דעתך על מעורבות הורים בבית הספר? האם יש צורך לשפר את המצב או להשאירו כמו שהוא?
נטע: מעורבות הורים באופן כללי זה טוב לבית הספר, מעורבות הורים בשכבות הגיל הנמוכות זה יותר נחוץ מאשר בשכבת הגיל שלי. מבחינתי להשאיר את המצב כמו שהוא.
שאלה: היכן לדעתך, הורייך צריכים להיות יותר מעורבים מבחינה חינוכית-לימודית בבית או בבית הספר?
נטע: הורים צריכים לדאוג ולהיות מעורבים מבחינה לימודית רק בבית כי בבית הספר המורים מסתדרים לא רע בכלל. יותר קל לתפקד בבית הספר מבחינה חברתית ולימודית כאשר אין את ההתערבות של הבית.
מראיין: תודה רבה.
1

תגים:

מעורבות · הורים · בית · הספר · תהליך · חינוכי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעורבות הורים בחינוך ", סמינריון אודות "מעורבות הורים בחינוך " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.