היישום אינו מחובר לאינטרנט

צדדים באישיותה של האלה ארטמיס הנלמדים מהמיתוסים הקשורים בה

עבודה מס' 064009

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המיתוסים השונים הקשורים באלה והצדדים השונים והקטבים שבאישיותה. (ברפראט לעבודת סמינריון)

1,640 מילים ,16 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

הרפראט עוסק בדמותה של האלה ארטמיס שהינה אלוהות עתיקה חשובה. דמותה של האלה מגוונת והיא בעלת צדדי אישיות רבים עליהם אנו למדים מהמיתוסים הקשורים בה שלעיתים מנוגדים אחד לשני.
ארטמיס היא בתם של זאוס ולאטו והיא אחותו התאומה של אפולו(1). בדמותה קשורים מיתוסים רבים כאשר בכל אחד ניתן לראות אפיון שונה של האלה.
את שמה ניתן לקרוא ולפרש כ- ARTEMES (healthy) בריאות, וכ- ARTEMOS (butcher) רוצחת / קוטלת. שני שמות המעידים על הקטבים באישיותה, נדיבה ואכזרית בעת ובעונה אחת.
--------------------------------------------------------------------
1. למרות היותם אחים תאומים, אפולו וארטמיס הם שונים ובעלי זהויות מנוגדות. אפולו מזוהה עם השמש ואילו ארטמיס עם הירח.
Loharris, S., Platzner, G., Classical Mythology, p. 104

קטע מהעבודה:

מיתוס לידתה של האלה:
לאטו, אם ארטמיס, הרתה לזאוס ובכך עוררה את זעמה של הרה אשר שמעה שלאטו עומדת ללדת תאומים לבעלה וציוותה ששום אדמה לא תקבל אליה את היולדת. כשחיפשה לאטו מקום בו תוכל ללדת, גורשה מכל מקום אך לבסוף מצאה את האי דאלוס, אותו יצר פוסיידון, אי שצף ועלה מן הים ולכן לא ניתן היה להחשיבו כאדמה וכך היה פטור מאיומיה של הרה. אבל הרה האכזרית לא הסתפקה בכך וציוותה כי אין לעזור ללאטו בלידתה. בסופו של דבר שכנעו אלות האולימפוס את הרה לחזור בה מגזירתה וכך נולדה ראשונה ארטמיס.

הערת מערכת: לעבודה מצורפת מצגת powerpoint.

מקורות:



Untitled
הרפראט עוסק בדמותה של האלה ארטמיס שהינה אלוהות עתיקה חשובה. דמותה של האלה מגוונת והיא בעלת צדדי אישיות רבים עליהם אנו למדים מהמיתוסים הקשורים בה שלעיתים מנוגדים אחד לשני.
ארטמיס היא בתם של זאוס ולאטו והיא אחותו התאומה של אפולו. בדמותה קשורים מיתוסים רבים כאשר בכל אחד ניתן לראות אפיון שונה של האלה.
את שמה ניתן לקרוא ולפרש כ- ARTEMES (healthy) בריאות, וכ- ARTEMOS (butcher) רוצחת / קוטלת. שני שמות המעידים על הקטבים באישיותה, נדיבה ואכזרית בעת ובעונה אחת.
המקורות העתיקים בהם מוזכרת האלה:
לידה: אפולודורוס (1.4.2). הסיודוס, תיאוגוניה (920). על האלה: פאוזניאס (4.30.5). הומרוס Hymn (5.1, 9.1, 27.1, 1.a3). הומרוס, איליאדה (6.414, 19.55), הומרוס, אודיסיאה (15.475, 20.60). אוריפידס, איפיגניה בטאוריס (1089). מיתוסים הקשורים באלה: אקטיון, אפולודורוס (3.5.1). פאוזניאס (9.2.3). אדמטוס,
אפולודורוס (1.9.16). אדוניס, אפולודורוס (3.14.4). Aloads, אפולודורוס (1.7.5). Atreus, אפולודורוס (2.10e). Broteas, אפולודורוס (2.3e). קליסטו, אפולודורוס (3.9.1). קורוניס, פאוזניאס (2.26.6). Giants, אפולודורוס (1.6.2). הרה, הומרוס, איליאדה (21.470, 21.502). הרקלס, אפולודורוס (2.5.4). Hieron, Pindar,
Pythian (2.1, 2.9). איפיגניה, אפולודורוס (3.22e). פאוזניאס (1.43.1, 1.33.1). אוריפידס, איפיגניה בטאוריס (5). ניובי, אפולודורוס (3.5.7). הומרוס, איליאדה (24.605). אונאוס, אפולודורוס (1.8.2). Bacchylides. הומרוס, איליאדה (9.5.30, 9.538). אוריון, אפולודורוס (1.4.4). הומרוס, אודיסיאה (5.120). Pytho,
פאוזניאס (2.7.7).
מיתוסים המלמדים על אישיותה הרב צדדית של האלה:
מיתוס לידתה של האלה:
לאטו, אם ארטמיס, הרתה לזאוס ובכך עוררה את זעמה של הרה אשר שמעה שלאטו עומדת ללדת תאומים לבעלה וציוותה ששום אדמה לא תקבל אליה את היולדת. כשחיפשה לאטו מקום בו תוכל ללדת, גורשה מכל מקום אך לבסוף מצאה את האי דאלוס, אותו יצר פוסיידון, אי שצף ועלה מן הים ולכן לא ניתן היה להחשיבו כאדמה וכך היה פטור מאיומיה
של הרה. אבל הרה האכזרית לא הסתפקה בכך וציוותה כי אין לעזור ללאטו בלידתה. בסופו של דבר שכנעו אלות האולימפוס את הרה לחזור בה מגזירתה וכך נולדה ראשונה ארטמיס. יום למחרת, עזרה ארטמיס לאמה ללדת את אפולו. מכאן קשרה של האלה לפוריות. בפסל ארטמיס מאפסוס (תמונה מס' 1) נראית ארטמיס כאישה מרובת שדיים דבר המקשר
אותה עם הפריון. בפולחן הילודה נכנסת ארטמיס לגבולות העיר על מנת לעזור לנשים בהריונן ובמקדשה באפסוס היא מקבלת זבחים כאלת פריון ובגדי נשים אשר מתו בלידתן היו מועברים למקדשה מתוך אמונה שמותן משוייך למעשיה של ארטמיס. נאמר כי האלה מתערבת ממש בשלב שלפני הוצאת הילוד כאשר הנשים לא עומדות בסבל. בבואה היא
מביאה עמה ילוד חדש או מוות חסר ייסורים ליולדת כאשר היא משלחת בה את חיציה הרכים המוכספים. קשת אשר קיבלו ארטמיס ואפולו מזאוס בלידתם. אם כן המיתוס מסביר כיצד קיבלה האלה את זהותה כאלת הלידה.
מיתוס ניובי:
ניובי, מלכת תבי, התרברבה על כך שלה שנים עשר ילדים, שש בנות וששה בנים, בעוד שללאטו היו שניים בלבד, ארטמיס ואפולו. לאטו שנעלבה מהתרברבותה של ניובי, שילחה את ארטמיס ואפולו להענישה. אפולו הרג את ששת בניה ואילו ארטמיס את שש בנותיה. ניובי כאבה על מות ילדיה ובכתה ימים רבים עד שלבסוף הפכה לאבן העומדת על הר
סיפלון. זהו מיתוס המדגיש את אכזריותה ותאוות הנקם של ארטמיס. המיתוס פופולרי בספרות העתיקה.
על גבי הכד (תמונה מס' 2) ניתן לראות את אפולו וארטמיס יורים את חיציהם אל עבר ילדיה של ניובי. (תמונה מס' 3 - פרט).
מיתוס אקטיון:
אקטיון, בן המלך קדמוס, היה במסע צייד חזירים עם חבריו. כשעצרו לנוח בקרחת היער, מצאו מערה שמצידה האחד מפל שופע. כאן נהגה ארטמיס להתרענן כשהיא מלווה בנימפותיה. אקטיון החליט להציץ לאלה מפתח המערה וכשזו גילתה אותו, התעורר זעמה. נימפותיה מיהרו והתאגדו סביבה על מנת להסתירה. כיוון שהייתה ללא חיציה, אותם
מסרה לנימפות כשנכנסה למפל, היא התיזה מים לפניו של אקטיון וקיללה אותו. מיד צמחו לראשו קרני צבי והוא התחיל לברוח מבלי לשים לב שאט אט הוא הופך לצבי. כשחזר אל חבריו וניסה לספר להם את אשר ארע, לא יצא קול מפיו. חבריו הציידים החלו לרדוף אחריו ורק לאחר שמת, נשכח זעמה של ארטמיס. המיתוס מדגיש מצד אחד שוב את
היות האלה אכזרית ובעלת תאוות נקם ומצד שני הוא מצביע על אופיה הצנוע, כאלה בתולה, מלכת הנימפות, יצורי היער הבתולות, אשר קשריה עם גברים הוגבלו לקשרי ידידות בלבד ולשורותיה קיבלה את הגברים הצידים בלבד.
במטופה מסלינונטה (תמונה מס' 4) אנו רואים כיצד הכלבים תוקפים צבי, דבר הנרמז קלות ע"י העובדה שהוא עוטה עור של צבי. (תמונה מס' 5 - פרט). בנוסף אנו למדים שמדובר בארטמיס ואקטיון על פי שמותיהם הרשומים (תמונה מס' 6 - פרט). ביצירה נוספת (תמונה מס' 7) אנו רואים את ארטמיס יורה את חיציה באקטיון, דבר המנוגד
למסופר במקורות. (תמונה מס' 8 - פרט). וביצירה אחרת (תמונה מס' 9) מוצג המיתוס כסיפור בהמשכים כאשר רואים את ארטמיס רוחצת עם נימפותיה, מגלה את אקטיון ומסתירה את מבושיה, ובהמשך מתואר עונשו של אקטיון.
מיתוס קליסטו:
קליסטו היא אחת מהנימפות המלוות את ארטמיס וחיות תחת חובת הצניעות והבתולין. זאוס פיתה את קליסטו, היא הרתה לו ובכך עוררה את זעמה של האלה. ארטמיס גירשה אותה משורותיה אך זה בלבד לא סיפק אותה והיא הפכה אותה לדובה. המיתוס קשור במעברה של קליסטו מילדות לבגרות, מעבר עליו אחראית האלה, שינוי צורתה בא לידי
ביטוי בהפיכתה לדובה.
בתיאור המיתוס על גבי הכד (תמונה מס' 10), נראית ארטמיס מצביעה בהאשמה לעבר קליסטו כאשר אפולו מצוי לצידה נשען עליה.
מיתוס היפוליטוס:
למרות שקשריה עם גברים היו נדירים, התחברה ארטמיס עם היפוליטוס כשהוא נשבע לשמור על צניעותו ולשרת את האלה. אפרודיטה זעמה על כך שהוא לא זבח לה זבחים וכישפה את פדרה, אמו החורגת של היפוליטוס, שתתאהב בו. לאחר שלא נענה לחיזוריה של פדרה, היא האשימה אותו כי אנס אותה. הוא הומת על ידי אביו אבל ארטמיס השיבה
אותו לחיים ושלחה אותו לאיטליה תחת השם וירביוס כדי שייסד את אמונתה ודתה בקרב התושבים. המיתוס מחזק את האלה כבתולה וצנועה שקשריה עם גברים היו מוגבלים והיא מתעקשת בתוקף לשמור על עצמאותה.
מיתוס אוריון:
זהו מיתוס רווי גרסאות על פיו ארטמיס כמעט ושינתה את דעתה ביחס לנישואים, היא התאהבה באוריון אך אפולו שקינא לאהבה זו, איתגר את ארטמיס לירות את חיציה לנקודה מרוחקת בים, שעה שאוריון שחה בו, וכך פילחה ארטמיס את ראשו של אוריון. כשהבינה את שעשתה, הציבה אותו בשמים בתצורת מערכת הכוכבים אוריון (תמונה מס' 11).
בגרסה אחרת נאמר כי אוריון ניסה לאנוס את ארטמיס שפגעה בו בחיציה כנקמה. גרסה נוספת מספרת כי אוריון יקטול את כל חיות הפרא, דבר שהכעיס את האלה ששלחה עקרב שיהרגו, ובנוספת מסופר כי אוריון העז להתחרות בארטמיס בצייד.
האלה המטריארכלית:
רוברט גרייבס מתאר רעיון של אלה משולשת לפיו האלה האם מופיעה בשלושה אופנים המקבילים למצבי הירח:
אלה עלמה - maiden, מקבילה לירח המתמלא - מסמלת נערה צעירה ומתחדשת. (ארטמיס).
אלה אם - mother, מקבילה לירח המלא - מסמלת אשה בהריון או מגדלת ילדים (הרה).
אלה זקנה - crone, מקבילה לירח המתמעט, חסרת כוח פריון ובעלת כוחות אופל עצומים (הקטה).
לדעתי ניתן לייחס לארטמיס את שלושת הישויות האלו, היא מגלמת בתוכה גם נערה צעירה ואיתנה, בתולית, היא מזוהה עם לידה ופריון ואימהית בחיבתה לילדים ולבע"ח רכים בשנים. יש לה כוחות אופל עצומים בכך שהיא הורגת ללא היכר מתוך תאוות נקם או לעיתים ללא סיבה.
סיכום זהויותיה של האלה:
לאלה זהויות רבות ורבגוניות. היא ידועה כאלת הציד וכאחת כזו היא נראית לרוב מצוידת בקשת ואשפת החיצים שלה. היא תראה לבושה בטוניקה קצרה כחיזוק לשמירה על עצמאותה והסרוב לקשור אותה לכל דבר אשר יגביל אותה (תמונה מס' 12). היא אלה בתולה המסרבת לקשור עצמה עם גברים ומבקשת בתוקף לשמור על עצמאותה. בניגוד לזהותה
כציידת היא מגינת בעלי החיים (תמונה מס' 13) ונראית לצד בעלי חיים המצויים בצידה או כשהיא נושאת אותם. היא גם שולטת על עולמם וידועה כ"פוטניה טרון", גבירת החיה הפראית (תמונה מס' 14). בתור אלת הירח והמוות היא נראית כשחצי סהר מצוי על ראשה (תמונה מס' 15). זהות נוספת היא אלת הילודה והפריון, המנוגדת לזהותה
כבתולה, וכאחת כזו היא נראית כדמות מרובת שדיים. על ריבוי הזהויות של האלה אנו למדים מריבוי המיתוסים הקשורים בה והפולחנים שבוצעו עבורה, כאשר לעיתים לא ברור מה קדם למה, האם הפולחן נולד כתגובה למיתוס או שמא המיתוס נולד מתוך הפולחן.
במושגים מודרנים ניתן לראות בדמותה עמדה פמיניסטית קיצונית, אישה בעלת כוח, בלתי ניתנת להכנעה ולפיתוי אשר מבקשת לשמור על עצמאותה ודבקה בדרכה הייחודית.
רשימת תמונות
תמונה מס' 1
ארטמיס מאפסוס, המוזיאון הארכיאולוגי הלאומי, אקווילה, 451.
LIMC, p. 565
תמונה מס' 2
ניובי פיינטר, מוזיאון הלובר, פריס, 460-450 לפנה"ס.
תמונה מס' 3
פרט תמונה מס' 2.
תמונה מס' 4
מטופה ממקדש e בסלינונטה (היום במוזיאון הלאומי בפלרמו), 460 לפנה"ס.
תמונה מס' 5
פרט מתמונה מס' 4.
תמונה מס' 6
פרט מתמונה מס' 4.
תמונה מס' 7
פאן פיינטר, קרטר בדמות אדומה, בוסטון, 470 לפנה"ס.
תמונה מס' 8
פרט מתמונה מס' 7.
תמונה מס' 9
פיקסיס שנהב, מוזיאון לאומי דל בורגלו, פירנצה, מאה 5 לפנה"ס
LIMC, p. 562
תמונה מס' 10
קרטר אפוליאן, מוזיאון צ'יביקו צ'רמונה, מאה 4 לפנה"ס.
LIMC, p. 560
תמונה מס' 11
תצורת קבוצת הכוכבים אוריון.
תמונה מס' 12
פסל ארטמיס, Artemis of Versailles מוזיאון הלובר פריס, העתק רומי, מאה 2 לפנה"ס.
תמונה מס' 13
אוינוחוי, פטיט פאלאס, פריס, 475-500 לפנה"ס.
תמונה מס' 14
אמפורה Beotienne, המוזיאון הלאומי אתונה, 680 לפנה"ס.
LIMC, p. 443
תמונה מס' 15
פסל ארטמיס / סלינה, המוזיאון הבריטי, 200 לפנה"ס
LIMC, p. 514
ביבליוגרפיה
Burkert, W., Greek Religion, Harvard Uni. Press, Cambridge, Massachusetts, 1985.
Dowden, K., The Uses of Greek Mythology, Routledge Publishing, London New York, 1992.
Ginette, P., Pagan Meditations, Spring Publication, Dallas, 1986.
Graves, R., The White Goddess: A Historical Grammar of Poetic Myth, Noonday Press, 1997
.Hamilton, E., Mythology, Grosset Dunlop Publishing, U.S.A., 1940
Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC), II 1 (Aphrodisias - Athena), Artemis Verlag Zurich und Munchen, 1984.
Loharris, S., Platzner, G., Classical Mythology, Mayfield Publishing, London Toronto, 1995.
Monagham, P., The New Book of Goddesses and Heroines, Lewellyn Publishing, England, 1990.
Morford, M., Lenardon, R., Classical Mythology, Longman Publishing, Virginia, 1995.
Nilsson, M.P., A History of Greek Religion, Norton Company Publishing, New York, 1964.
אובידיוס, מטמורפוזות, (תרגום: שלמה דיקמן), הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1965.
אוריפידס, היפוליטוס, (תרגום: אהרן שבתאי), הוצאת שוקן, תל אביב, 1992.
הומרוס, אודיסיאה, (תרגום: שאול טשרניחובסקי), הוצאת עם עובד, תל אביב, 1995.
הומרוס, איליאדה, (תרגום: שאול טשרניחובסקי), הוצאת עם עובד, תל אביב, 1995.
הסיודוס, מעשים וימים / תיאגוניה / מגן הירקליס , (תרגום: שלמה שפאן), הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1965.
זיו, א., מיתולוגיה עכשיו, הוצאת עם עובד, 2003.
למרות היותם אחים תאומים, אפולו וארטמיס הם שונים ובעלי זהויות מנוגדות. אפולו מזוהה עם השמש ואילו ארטמיס עם הירח.
Loharris, S., Platzner, G., Classical Mythology, p. 104
Lenardon, R., Nilsson, M.P., Classical Mythology, p. 166
בזמנים קדומים יותר, זוהתה ארממיס עם אלת הלידה "קיבלה", אלה ברברית ומוזרה שהפכה ל"ארטמיס מאפסוס".
מאמיניה של האלה היו מתאספים ומוסרים עצמם לכוחותיה בהתמסרות למעשה ההתרבות.
Monagham, P., The New Book of Goddess and Heroines, P. 33
ארטמיס היא מלכת הנימפות, יצורי יער בתולות, וכאחת כזאת, שטחה מוגבל ליערות ולגבעות, היכן שמצויות חיות הפרא.
Burkert, W., Greek Religion, p. 116
Ibid, p. 104
אזכור לכוחה של ארטמיס להעניק מוות חסר ייסורים מצוי באודיסיאה 18.202: "לואי וארטמיס התמה תחונני המוות המתוק ונפשי לא תוסיף לאבלה". זוהי אשת אודיסאוס המבקשת מוות חסר ייסורים.
Burkert, W., Greek Religion, p. 104
ב"אקכיות" של אוריפידס שורות 338-340, אקטיון התרברב כי הוא צייד טוב יותר מארטמיס ובכך עורר את זעמה.
גבר שהראה נכונות לעבוד את האלה היה צריך לקבל את העובדה כי אסור לו לרצות לכבוש אותה וכי עליה להשאר בבתוליה. Ginette, P., Pagan Meditations ,Pp. 114-115
היא "הדובה הגדולה" במערכת הכוכבים. במקורות אחרים מסופר כי זאוס הוא זה שהפך את קליסטו לדובה, ובאחרים, הרה עשתה זאת. זיו, א. מיתולוגיה עכשיו, עמ' 70, 197.
בפסטיבל Munychion נהגו נערות לפני נישואיהן לעלות קורבנות לאלה, פולחן הקושר את ארטמיס למעבר גילאים של הנערות ועזיבת הסטטוס שלהן כבתולות. Burkert, W., Greek Religion, p. 263
אוריפידס "היפוליטוס" שורה 1092: "הו ארטמיס האהובה שבאלים, אחות לציד, ידידה, מיד אגלה מתחום אתונה המהוללת".
ארטמיס ידועה כאלה "מגינת חיות הפרא".
זיו. א., מיתולוגיה עכשיו, עמ' 17.
Graves R., The White Goddess, Noonday Press, 1997
רעיון שהועלה לראשונה ע"י ג'יין אלן אריסון בשנת 1903.
Hamilton, E., Mythlogy, Pp.31-32
Nilsson, M.P., A History of Greek Religion, p. 28
ארטמיס מזוהה עם דמותה של אלת הירח סלינה בעקבות ממצאי האמנות בהם היא נראית עם חצי הסהר על ראשה
Ginette, P., Pagan Meditations, p. 121
בנוסף מזוהה עמה בעקבות כינויה כphoebe (בהירה) בתיאור האלים. אובידיוס, מטמורפוזות 2, שורה 441.
Dowden, K., The Use of Greek Mythology, p. 105

תגים:

ארטמיס · חזותי · יווני · ייצוג · כדים · מיתוס · עתיקה · קלאסי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "צדדים באישיותה של האלה ארטמיס הנלמדים מהמיתוסים הקשורים בה", סמינריון אודות "צדדים באישיותה של האלה ארטמיס הנלמדים מהמיתוסים הקשורים בה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.