היישום אינו מחובר לאינטרנט

מוטיבציה לשירות בצה"ל

עבודה מס' 063804

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגורמים המשפיעים על המוטיבציה לשרת ביחידה קרבית בקרב הנוער הציוני-דתי.

5,291 מילים ,26 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. שיטה
א. נבדקים
ב. כלים
ג. הליך
4. תוצאות
5. דיון
6. ביבליוגרפיה
7. נספח - שאלון

תקציר:
המצב הבטחוני השורר בארץ כיום מציב את צה"ל כמגן חשוב על המדינה ואזרחיה והמוטיבציה של חייליו נעשית בעלת חשיבות גדולה במיוחד. מוטיבציה לשירות קרבי אינה מובנת מאליה, הן בגלל סכנת החיים הכרוכה בו והן בגלל המאמץ הפיזי הכרוך בו. עם כל זאת, הציבור הציוני-דתי מאופיין במוטיבציה גבוהה לשירות קרבי (גל, 1999). שאלת המחקר היא מה מוביל את בני הנוער הציונים-דתיים להיות בעלי מוטיבציה גבוהה ומה יוצר את ההבדלים במוטיבציה בתוך אוכלוסיה זו?
שוער כי ישנם כמה גורמים למוטיבציה זו: תנועת הנוער, המהווה גורם משמעותי בעיצוב זהותם של חבריה (לבל, 1990), רמתו הדתית של הנער ההופכת את הגיוס להיות ערכי (כרמלי, 2001) והצוות החינוכי במקום הלימודים התומך בשירות קרבי (ברכה, 2002). כמו כן שוער כי ימצאו הבדלים בבני נוער שיש להם קרובים ששירתו ביחידה קרבית כיוון שבני המשפחה יהוו מודל עבור הנוער (וייל-גייסטמן, 1999).
נבדקו מאה בני נוער דתיים (בנים) הלומדים בישיבות תיכוניות בגילאים 15-20. הועבר להם שאלון באופן מקרי מזדמן. כל השערות המחקר אוששו.
ממצאים אלו מתאימים לדבריו של כהן (2000) שדיבר על הקשר החיובי שבין דת וצבא וכן לדברי בן-צבי (1992) שהגדיר קשר בין תנועת נוער, יהדות וערכים ועולים בקנה אחד עם ברכה (2002) שאמר שהצוות החינוכי בישיבה תומך בשירות קרבי. רמת המוטיבציה הכללית במחקר היתה גבוהה ולא התפלגה נורמלית. כמו כן לא נבדקו כלל משתנים אישיותיים. יש מקום לבדוק דברים אלו בעתיד.

אוכלוסיית המחקר כללה 100 בני נוער (בנים בלבד) דתיים-לאומיים.
לצורך המחקר השתמשנו בשאלון שחובר לצורך מחקר זה, הכולל 31 שאלות, ומחולק לשישה חלקים. השאלון לווה במכתב לנחקר המסביר את פשר המחקר ואת תודתנו למשתתף. בחלקים א'-ה' מדדנו את חמשת המשתנים במחקר. החלק השישי הוקדש לשאלות הרקע.

הערת מערכת: העבודה נכתבה במסגרת קורס 'שיטות מחקר'.

מקורות:

אזרחי, י. גל, ר. (1995). תפיסות עולם ועמדות של תלמידים בבתי ספר תיכוניים כלפי נושאי חברה ביטחון ושלום. זכרון יעקב: מכון כרמל למחקרים חברתיים.
ביברינג, נ. (1994). הזדהות השלכתית - מנגון המסביר תהליכים סמויים במשפחות ובקבוצות. מנחה למנחה, 6, 1994, 89-75.
בן זמרא, צ. (1972). התגבשותה ותפקידה של חברת הנוער בישיבה התיכונית בעלת פנימייה. עבודה לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת בר אילן, בית הספר לחינוך, רמת גן.
בן צבי, ע. (1992). נוער דתי לאומי בישראל: גוונים של תת תרבות. עבודה לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת בר אילן, רמת גן.
ברכה, י. (2002). הגורמים המשפיעים על בוגרי החינוך הממ"ד בבחירת מסלול המשך (ישיבת הסדר / מכינות קדם צבאיות / ישיבות הקיבוץ הדתי) בתום לימודי התיכון. עבודה לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.
בר-לב מ. קדם פ. (1989). חניכי עליית הנוער בישיבות ובאולפנות. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן.
בר-לב, מ. (1997). ישיבת שילוב כדפוס יחודי של הקיבוץ הדתי, בתוך, י. דרור (עורך): החינוך הקיבוצי בסביבתו (עמ' 105-132). תל אביב: אוניברסיטת תל אביב, בית הספר לחינוך והוצאת רמות.
גודמן, י. (1999). חרדת גיוס, "זרעים" תר"ח, 12-13.
גל, ד. (1999). ערכים, שיקולים והתנהגות: השפעת הערכים על בחירת מסלול שירות בצבא. עבדה לקבלת תואר מוסמך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן.
יגל, א'. (1996). בתוך: ברכה, י. (2002). הגורמים המשפיעים על בוגרי החינוך הממ"ד בבחירת מסלול המשך (ישיבת הסדר / מכינות קדם צבאיות / ישיבות הקיבוץ הדתי) בתום לימודי התיכון. עבודה לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.
פישרמן, ש. (1998). נוער הכיפות הזרוקות. אלקנה: מכללת אורות ישראל.
גור, מ. (1974). בתוך: ברכה, י. (2002). הגורמים המשפיעים על בוגרי החינוך הממ"ד בבחירת מסלול המשך (ישיבת הסדר / מכינות קדם צבאיות / ישיבות הקיבוץ הדתי) בתום לימודי התיכון. עבודה לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.
דרורי, ר. (1993). תהליכים משפחתיים, תהליכים חברתיים, ורמת התפקוד של המתבגר במהלך הטירונות בצבא. עבודה לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת תל אביב, תל אביב.
הלינגר, ר. (1996) השפעת סטטוס זהות האגו בגיל ההתבגרות על המוטיבציה להתגייס והתפיסה את הצבא. עבודה לקבלת תואר מוסמך, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב.
וייל-גייסטמן, ש. (1999). גורמים פסיכו-חברתיים המשפיעים על הרגלי עישון בקרב בני נוער בישראל. עבודה לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת בר אילן, רמת גן.
ולר, ר. כהן, ר. (עורכות). (1997). "המשפחה הישראלית וגיוס הבן לצבא: האמנם יציאה מהבית". בתוך משפחה ודעת - מבט עכשווי על המשפחה, 7. עמ' 132-142. ירושלים: משרד החינוך והתרבות והספורט, האגף לחינוך מבורים, המחלקה להורים, משפחה וקהילה.
כרמלי, ל. (2001). מבנה פעילות הפנאי בקרב מתבגרים. עבודת לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת חיפה, חיפה.
לבל, א. (1990). הציונות הדתית, ישראל: הוצאת אמי"ת רשת מוסדות חנוך בישראל: 268-275.
מיזלס ע. גל ר. (1989). תפישות עולם ועמדות של תלמידים בבתי ספר תיכוניים כלפי נושאי צבא וביטחון. דו"ח מחקר. זכרון יעקב: המכון הישראלי למחקרים צבאיים.
מיזלס ע. גל, ר. (1989) הורים ובני נוער - קשרים בין עמדות כלפי גיוס ושרות. זכרון יעקב: המכון הישראלי למחקרים צבאיים.
סקינר (1969). ביהביוריזם. תל אביב: צ'ריקובר.
פלח-גליל, ר. (2002). אנחנו והם - לפני שכולנו ביחד: חשיבות התהליך בקבוצות נפרדות לפני מפגש בין-קבוצתי. בתוך ל. קסן ור. לב-ויזל (עורכים), עבודה קבוצית בחברה רב-תרבותית. תל-אביב: צ'ריקובר.
פצ'ניק-פומפס, ר. (1999). הקשר בין דת והתמודדות עם סרטן השד. עבודה לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת בר אילן, רמת גן.
רוף, א. (2003). רקע תרבותי (דתי ולא דתי) ולימודי תקשורת כמעצבים הרגלי צפיה, תפיסות טלויזיה ואוריינות מדיה של בני נוער בישראל. עבודה לקבלת תואר מוסמך. אוניברסיטת בר אילן, רמת גן.
שלג, י. (1987). הלכה ציונות והשכלה, הרהורים של בוגרי ישיבה תיכונית על הפער שבין הזדהות נפשית להזדהות אידאולוגית. ניב המדרשה, כ-כ"א, 164-176.
Coleman, J. Hendry, L. (1990). The nature of adolescence. London : Routledge.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מוטיבציה לשירות בצה"ל", סמינריון אודות "מוטיבציה לשירות בצה"ל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.