היישום אינו מחובר לאינטרנט

באיזה מידה ריבוי השביתות בעשור האחרון בישראל תורם לדמוקרטיה או פוגע בה?

עבודה מס' 063723

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

5,875 מילים ,20 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
1) מבוא.
2) שביתה-הגדרה ומהות.
3) שביתה ודמוקרטיה.
4) שביתות בעשור האחרון.
4.1) המגזר הציבורי
4.2) המגזר הציבורי מול העסקי
4.3) שביתת עובדי מקורות
4.4) סיבות לריבוי שביתות
4.5) ישראל בהשוואה למדינות :בריטניה וספרד
5) דיון וסכום.
6) ביבליוגרפיה.

תקציר
מנקודת המבט של דמוקרטיה מהותית, חוקתית, המשטר הרצוי כולל זכויות אדם ואלו כוללות גם את זכויות האדם העובד אשר פירושן קיום ראוי ומכובד לו ולמשפחתו. מתוך מחשבה זו התפתחה ההכרה בזכויות יסוד חברתיות.
כדי להשיג תנאי קיום הולמים על העובד להשיג כוח מיקוח מאזן במשא ומתן על תנאי עבודת ובינו למעביד(אשר יש לו כוח רב בזכות היותו בעל ההון). מכאן נובעת ההכרה בצורך של העובדים להתארגן ולקדם את תנאי העסקתם באמצעות הסכם קיבוצי (במקום לנסות להשיג זאת ע"י משא ומתן אישי, בין העובד למעביד), ואף לנקוט בנשק השביתה1.
מצד אחד התארגנות העובדים, ושימוש בנשק השביתה, תורמים לתהליך הדמוקרטיזציה בחברה מפני שהם מובילים להקניית כבוד אנושי, כלכלי וחברתי לעובדים במקום העבודה( במקביל לכבוד האזרחי שיש להם במדינה, כאזרחי המדינה) וכן משום שפעילותם המאורגנת של העובדים מעמיקה את שיתופם בתהליך הדמוקרטי; אך מצד שני, השימוש בנשק השביתה מהווה אתגר לדמוקרטיה מפני שהוא נוגד מספר מאפיינים של המשטר הדמוקרטי כגון, גרימת נזק למעביד ולקנינו, פגיעה בעקרון שוויון החוק בפני הכל, יצירת ניגוד בין האינטרסים של העובדים לאינטרסים של החברה שהיא צד שלישי שאינו מעורב בשביתה, אך נפגעת ממנה.לדוגמה,שביתה בשירותים הציבוריים פוגעת ביכולת המדינה לספק שירותים ציבוריים ובכך היא מונעת ממוסד דמוקרטי למלא את חובותיו או היות והמדינה היא גם מעסיק גדול הלחץ שמפעילים השובתים על רשויות השלטון מהווה פתח להשלטת רצון העובדים על מוסדות דמוקרטיים נבחרים ובכך יש פגיעה בעיקרון הדמוקרטי של שלטון הרוב.2
נקיטה בדרך השביתה או ההשבתה, קשורות לקונפליקט המצוי במדינה דמוקרטית בין הערכים הכלכליים אשר מתבטאים בצורך בצמיחה כלכלית מתמדת( כדי שיהיו אמצעים לממן את רווחת האזרחים), לבין הקדמה החברתית שאותה היא שואפת להשיג (יותר צדק חברתי, פחות פערים בהכנסות וקיום של כבוד לכל האזרחים).3

בעבודה זה אני מבקשת לבדוק את הטענה כי בישראל השימוש באמצעי השביתה בעשור האחרון הפך לדבר נפוץ מדי, עד כדי פגיעה בדמוקרטיה במקום תרומה לקידומה.

הפרק השני, לאחר המבוא, יעסוק בהגדרת השביתה ומהותה; הפרק השלישי יעסוק בהתנגשות בין הדמוקרטיה לשביתה; הפרק הרביעי יציג מצב השביתות בישראל ולצורך בחינת הנושא אביא את שביתת עובדי חברת 'מקורות', האחראית על אספקת המים לכלל תושבי ישראל, ואת דברי השופט אדלר. הפרק האחרון יהיה דיון וסיכום.
---------------------------------------------------------------------------------------
1. רות, בן ישראל,שביתה והשבתה בראי הדמוקרטיה, האוניברסיטה הפתוחה,תל אביב, 2003, עמ' 17- 18
2. שם 1, עמ' 20- 22
3. שם1, עמ' 20

מקורות:

בן ישראל ר.( 2003) .שביתה והשבתה בראי הדמוקרטיה, האוניברסיטה הפתוחה. תל אביב. עמ' 78,26-29.
בן ישראל ר.( 1989 ). דיני עבודה בישראל.תל אביב. האונ' הפתוחה. עמ' 310.
בן ישראל ר.(1987) משפט עבודה קיבוצי השביתה.סדן. תל אביב

תגים:

דמוקרטיה · שביתות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "באיזה מידה ריבוי השביתות בעשור האחרון בישראל תורם לדמוקרטיה או פוגע בה?", סמינריון אודות "באיזה מידה ריבוי השביתות בעשור האחרון בישראל תורם לדמוקרטיה או פוגע בה?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.