היישום אינו מחובר לאינטרנט

האם ראוי שביהמ"ש יתערב בחלוקת משאבים ע"י המדינה

עבודה מס' 063718

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הסוגיה תוך בדיקת חוקי יסוד ופסיקה.

3,795 מילים ,18 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בשיטת הממשל הדמוקרטית, תהליך הכנת הצעת התקציב נמצאת באחריות הרשות המבצעת, בעוד אישורה נמצא באחריות הרשות המחוקקת. לממשלה תפקיד מרכזי בעיצוב יעדי המדיניות הכלכלית אשר באים לידי ביטוי בהצעת התקציב השנתית. מקורה ההיסטורי של חלוקת כספים זו מצויה בהסכמים קואליציוניים, שבהם הבטיחו מפלגות מסוימות, כי משרדי ממשלה שונים יתמכו בגופים ובמוסדות שיש להם עניין בהם.

הדמוקרטיה, כצורת ארגון של החברה תפקידה, לשרת תכלית המטפחת ערכי יסוד, שעליהם מתבססים כבוד האדם ורווחת האדם, ובעיקר החירות והשוויון. המבחן האמיתי של הדמוקרטיה הוא, באיזה מידה היא מצליחה, באמצעות המכשיר של שלטון הרוב, לקדם את ערכי היסוד של החברה . לפיכך יש מקום לבקר פעולות של כל אחת מרשויות המדינה כדי לוודא, כי אכן מתקיימים ערכי היסוד של החברה. נראה בהמשך, כי ביקורת שיפוטית גם על ניהול משאבי המדינה, הוכרה בצורה מפורשת בפסיקה. אין היא מתנגשת עם עיקרון ריבונות הרשויות האחרות, אלא רק תוחמת את ההיקף ושומרת על כך שזכויות יסוד לא יפגעו. בית המשפט נוקט כיום בגישה של אקטיביזם שיפוטי, אשר מגדיל את מעורבות המערכת המשפטית בהכרעות פוליטיות. הגישה היא כי סמכותו של בג"צ אינה מוגבלת. עם זאת, בבואו של בית המשפט להפעיל סמכות זו, הוא מטיל על עצמו "ריסונים עצמאיים ניכרים על היקף הביקורת השיפוטית" . הגישה היא, כי בבואו להחליט האם להתערב בהחלטה כלשהי של כל אחת מהרשויות, יערוך בית המשפט איזון בין אינטרסים הנוגדים הפועלים באותו מקרה.

מקורות:

ז. פלק, "תקציב המדינה וסמכויות המינהל", הפרקליט יט 35,32
א. רובינשטיין, המשפט הקונסטיטוציוני של מדינת ישראל, (שוקן, תשמ"א, 362)
י' זמיר, "הביקורת השיפוטית על חוקיות חוקים", משפט וממשל א (תשנ"ג) 395, 397.

תגים:

עבודת מחקר · משפט ופוליטיקה · התערבות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האם ראוי שביהמ"ש יתערב בחלוקת משאבים ע"י המדינה", סמינריון אודות "האם ראוי שביהמ"ש יתערב בחלוקת משאבים ע"י המדינה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.