היישום אינו מחובר לאינטרנט

סיפור דוד ובת שבע

עבודה מס' 063611

מחיר: 143.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח הטקסט המופיע כאקספוזיציה לפרשה.

3,695 מילים ,2 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
1. פרק ראשון - ניתוח מילולי של האקספוזיציה הפן אשר מציג את דוד המלך באור אירוני
1.1 הפן ההיסטוריוגראפי- אשר אינו מציג את דוד המלך באור אירוני
1.2 ניתוח מילולי שונה לאקספוזיציה
2. מדרש
3. סיכום (+אנקדוטה בצורת מובאה מאתר של 'שאלה ותשובה')
4. נספחים - שמואל ב', פרק יא'
4.1 תקציר הפרשה + פרשנויות שונות (מתוך ויקיפדיה).
5. שאלון משוב עצמי לעבודה
6. ביבליוגרפיה

מבוא
בעבודה זו אבחן את הטקסט שמופיע כאקספוזיציה ל 'פרשת דוד ובת שבע'. העבודה נכתבה במסגרת הקורס לניתוח טקסטים.

'דוד המלך' היה המלך השני בתולדות ישראל לאחר שאול ומלך שנים רבות הן בירושלים והן מחוצה לה.
דוד היה בן לשבט יהודה: "בן איש אפרתי הזה מבית-לחם יהודה, ושמו ישי" (שמואל א', פרק יז, 12). הוא עלה לשלטון אחרי מות שאול המלך בקרב.
לדוד, כמפורש בכתובים, היו נשים אחדות , אולם המספר המקראי בחר להתמקד בשלוש נשים ובדמויותיהן המרתקות של מיכל, אביגיל ובת שבע, נשות דוד.
הפרשה שאותי העסיקה מכל- הייתה 'פרשת דוד ובת שבע'.

המעשה:
מעשה דוד ובת שבע התרחש בעת שצבא ישראל צר על רבת עמון. ניתן להסיק מהכרונולוגיה המקראית שבאותה עת היה דוד בערך בן 47. דוד נותר בירושלים ולא התלווה לצבאו. בעודו מסתובב על גג ארמונו חזה באישה "טובת מראה מאוד" רוחצת. הוא בירר זהותה ונאמר לו שהיא בת שבע, אשתו של אוריה החתי. אוריה היה אחד משלושים ושבעת גיבורי דוד. דוד שלח שליחים להביא את בת שבע ושכב עימה.
כעבור זמן שלחה בת שבע אל דוד את ההודעה כי היא הרה. דוד קרא לאוריה משדה הקרב במטרה שיבוא לביתו וישכב עם אשתו, כדי שיחשוב כי אשתו נכנסה להריון ממנו ולא יחשוד בדבר, אולם אוריה שיבש את התוכנית. הוא נשכב בפתח בית המלך, סירב להתכבד בסעודה שהכין לו המלך וסירב לסור לביתו*.
הפרשה מסתיימת במותו של אוריה בשדה הקרב בעקבות צו שהוציא דוד המלך 'על ראשו'. הגישה ה'מדעית\מחקרית\חילונית' בנושא טוענת שדוד המלך חטא ושאין ע"כ עוררין. הגישה הרווחת בקרב רבנים, חז"ל ובמגזר הדתי\חרדי על זרמיו השונים- היא שישנן הסתייגויות ו'טעם' עליון בדבר. עוד הם טוענים שרב הנסתר על הגלוי בפרשה ושמעורבים בפרשה זו ה' והשטן בכבודם ובעצמם.
עוד הם טוענים שחיילי המלך בצאתם לקרב- נתנו לנשותיהם גט למקרה שלא יחזרו מן המערכה (בין אם 'גט על תנאי' ובין אם גט לכל דבר) ובנוסף- שבת שבע יועדה לדוד מן השמיים כ-40 יום לפני שנשמותיהם "ירדו" ארצה, וכעדות לכך- בנם המשותף שלמה המלך היה החכם באדם - נצר משובח למלכותם, לכל הדעות.

בעבודתי זו בחרתי להתמקד אך ורק באקספוזיציה של פרשת דוד ובת שבע' משום שמה שעניין אותי יותר מכל היה- מה הייתה עמדת המספר המקראי בנושא ואיזה טון עולה מהפתיח לפרשה ? והאם בכלל ישנו טון? והיה וישנו טון- האם הוא אירוני? האם מאשים? האם הטון בז למלך על בטלנותו בשעה שחייליו נלחמים? או האם המחבר מוסר לנו אך ורק אינפורמציה "יבשה" אודות אירועים היסטוריוגרפים בלבד, שקרו באותם שנים והפרשנות שטוענת לחטא המלך הינה פרי פרשנות בלבד?

בעבודתי זו בחרתי לבחון בצורה פרשנית-מילולית, מילה למילה את האקספוזיציה.
ראשית בחנתי משמעות של תוכן המילים- פעם בצורה המצדדת בכך שדוד המלך חטא בחטא הבטלנות בשעה שבני עמו נלחמו את מלחמותיו ובשל העובדה שהתהלך באפס מעשה- השתלשלו הדברים עד שהובילו לחטא של ניאוף, לקיחת אשת-איש ואף ציווי לרצח . ופעם בצורה המעידה על כך שלא בכל קרב היה צורך לסכן את שלום המלך ולהסתכן במותו ועקב כך במפלה קשה לממלכה ולעם כולו- ואי לכך- אין לטעון לנימה נזפנית של המחבר
המקראי בדוד המלך ואין לטעון לרמזים 'מטרימים' בפתיח אודות העומד לקרות בהמשך הפרשה.

בעקבות העבודה ערכתי תחקיר הן בקרב 'אנשי דת ורוח' והן בקרב רבנים ואף חיפשתי באתרי אינטרנט בהם רבנים מסבירים מדוע "כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה".

את עיקר הממצאים והמסקנות אביא בעבודה זו.

ביבליוגרפיה- התנ"ך, החומר הנלמד בקורס ספרות' באוניברסיטה (שמתבסס בין היתר על מאמר של מנחם פרי), אינטרנט, משפחה, חברים.
------------------------------------------------------------------
* מתוךויקיפדיה.

הערת מערכת: בעבודה לא מופיעה רשימה ביבליוגרפית מפורטת.

תגים:

דוד · ובת · טקסטים · ניתוח · פרשת · שבע

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סיפור דוד ובת שבע", סמינריון אודות "סיפור דוד ובת שבע" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.