היישום אינו מחובר לאינטרנט

הדלק לתחבורה בישראל.

עבודה מס' 063595

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח משק הדלק הישראלי.

7,452 מילים ,23 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בשנה האחרונה נמכרו בישראל כ-11 מיליון טון מוצרי נפט. מתוכם 2.8 מיליון ליטר, המהווים 24.82% מכלל השוק, הינם הבנזין לתחבורה. (נספח א')
אנו, הצרכנים הסופיים נתקלים בעיקר במוצר זה. נשאלות השאלות: כיצד קובעים את מחירי הבנזין? האם נכון לקבוע כך את מחירו? מהם הגורמים משפיעים על המחירים? כיצד אפשר לייעל? והיכן צריך לשנות?
העבודה שלפניך מחולקת לשלושה חלקים:
1. משק הדלק בישראל
2. מחיר בנזין 95, צריכה וייבוא
3. מסקנות
בחלק הראשון מתוארות החברות השולטות בשוק הדלק ויחסי הגומלין בינן. בחלק השני מנותח המחיר לחלקיו, ומוצגות מגמות של מחירים, צריכה וייבוא. מסקנות העבודה, אשר יפורטו בחלק השלישי, יעסקו בשינויים בשוק הדלק. כאן המקום לציין ששינויים רבים עדיין נבחנים בועדות הכנסת השונות, בבתי משפט, ובמחקרים וניסויים.
המסקנות המובאות:
* בז"ן כמונופול טבעי - ישנן 3 סיבות להיווצרות מונופול: זיכיון, פטנט והיווצרות מונופול טבעי. בז"ן פועלת עפ"י זיכיון, אך לדעתי היא מונופול טבעי. בהמשך אסביר מדוע.
* הפרטת בתי הזיקוק לנפט - ועדת השרים לענייני הפרטה החליטה על הפרטת בתי הזיקוק.
אפרט את הטענות בעד ונגד ההפרטה.
* מרווח השיווק - זהו המרכיב במחיר הבנזין אשר ניתן לחברות הדלק. אספר כיצד הוא נקבע, והאם יש צורך בשינוי השיטה הקובעת אותו.
* מחיר שער בז"ן - מרכיב חשוב במחיר הבנזין הוא מחיר הדלק הנקנה בשער בתי הזיקוק.
אבדוק האם צורך לשינוי השיטה אשר קובעת את גודלו.
* פיקוח על מחיר בנזין 95 - כיום מנהל הדלק מפקח על מחיר הבנזין. אפרט את הטענות בעד ונגד הסרת הפיקוח.
* ייבוא הבנזין - חברות הבנזין נוהגות לייבא בסביבות 30% מהבנזין המגיע לארץ. מנתונים שיוצגו נראה הן מרוויחות יותר מייבוא הבנזין מאשר קנייתו בבז"ן. אסביר בהמשך מדוע הן נוהגות כך.

הנתונים אשר נאספו ונאגדו לעבודה זו, קובצו מאתרי אינטרנט, מאמרים, דוחו"ת וספרים. זאת הסיבה לכך, שלא תמיד כל הנתונים היו חופפים. אני קיבלתי את הנתון הנכון לדעתי עפ"י אמינות מקורו, והיכרותי עימו.
בנוסף למקורות הכתובים ערכתי שיחות עם אישים הנוגעים בנושא.
מטרת עבודתי היא לראות האם אפשר ו\או כדאי לבצע שינויים מיידים בשוק הדלק, אשר ייעלו אותו למען הצרכנים.

תוכן עניינים:
מבוא

חלק ראשון: משק הדלק לתחבורה בישראל
ענף הזיקוק ויבוא התזקיקים
ענף התשתיות
ענף שיווק הדלק

חלק שני: מחיר בנזין 95, צריכה וייבוא
שיטת המיסוי על מוצרי דלק
מרווח השיווק
יבוא בנזין 95
השוואה בינלאומית

חלק שלישי : מסקנות
בז"ן כמונפול טבעי
הפרטת בז"ן
מרווח השיווק
מחיר שער בז"ן
הפיקוח על מחירי הבנזין
יבוא הבנזין

סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

מקורות:

אורון, י. מארק, נ. עופר, ג. (2001) מבוא לכלכלה מיקרו כלכלה. נתניה: עמיחי הוצאת ספרים.
תבור, מיכאל. (1991) פרקים בתורת המחירים. תל אביב: דיונון אוניברסיטת ת"א.
המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. (1999) הפרטה והגברת התחרותיות בישראל ובאזור. ירושלים.
המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. (2002) הפרטה בשלטון המקומי: אשקלון ורשויות אחרות. ירושלים.
בתי זיקוק לנפט בע"מ. (2003). אנרגיה חיובית מאי 2003. חיפה: בתי זיקוק לנפט בע"מ - לשכת הדובר.
בתי זיקוק לנפט בע"מ. (2003). בז"ן - המקור לכל סוגי האנרגיה בישראל. חיפה: בתי זיקוק לנפט בע"מ - לשכת הדובר.
עשת, גדעון. (2004) "הדלק על חשבוננו". ידיעות אחרונות מגזין ממון, עמודים 8-9.
ברון, ליאור. (2004) "חברות הדלק דורשות להשתתף גם ברכישת בתי הזיקוק בחיפה". מעריב עסקים, עמוד 3.

תגים:

אנרגיה בנזין · בתי זיקוק · נפט

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הדלק לתחבורה בישראל.", סמינריון אודות "הדלק לתחבורה בישראל." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.