היישום אינו מחובר לאינטרנט

המעבר מהשפה הדבורה אל השפה הכתובה אצל ילדים בגיל הרך.

עבודה מס' 063511

מחיר: 421.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

7,655 מילים ,20 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

עבודה זו מתמקדת במעבר מלשון השיחה ללשון הכתיבה, כאשר נדגיש את החשיבות של התפתחות האוריינות בדיבור.
הויכוחים שהתעוררו בשנים האחרונות סביב המרכיב הפונולוגי ותרומתו לניבוי הצלחה בקריאה, מצביעים על מגמה מחקרית המבחינה בין שנות השמונים לשנות התשעים. בעוד שבתקופה הקודמת הדגישו את הקשר בין מנבאים הקשורים ביכולות החזותיות, הרי שבעשור האחרון מושם דגש על מנבאים שמיעתיים, מקומם החשוב ביכולות המתרימות קריאה ומערכת הגומלין שלהם עם הצלחה ברכישתה. לשון ושפה הם שני צדדים של תחום אחד: תקשורת בין אנשים.
הלשון היא מערכת סמלים מובנית הערוכה לביטוי וקליטה של מחשבות, רגשות ומעשים. השפה הדבורה (Speech) מכילה מידע המבוסס על מורפולוגיה, תחביר וסמנטיקה. היא נקלטת באמצעות הערוץ השמיעתי . הקריאה היא היכולת לצרף סימני כתב למילים בעלות משמעות לצורך פענוח טקסט. קריאה דורשת אוצר מילים, שליטה תחבירית, שליטה דקדוקית, ידע על השפה כתקשורת. קריאה היא מיומנות מבוססת שפה ובתור שכזו תושפע מליקויים בשפה דבורה.
החינוך לאוריינות הוא חינוך להבנה וליצירה של שיח, ליצירת דרכים לביטוי יחידאי, עצמאי ואוטונומי בתוך התרבות ומתוכה, אזי נסכים כי חינוך זה מתחיל בדיבור היומיומי, בשיחה, וכי דרכם של ילדים המנוסים במיומנויות השיחה תהיה קלה וישירה יותר לאוריינות האקדמית הנלמדת בבית הספר. לפיכך לימוד המעבר או המעברים השונים מדיבור לכתיבה, מדרך ההתבטאות בשיחה לדרך ההתבטאות האוריינית, צריך להיעשות מתוך הקשבה קפדנית ולימוד מדוקדק של דרכי השיח שנוקטים ילדים בטרם כניסתם לבית הספר, זאת על מנת ליצור המשכיות מן הבית לבית הספר, מלשון השיחה ללשון הכתיבה, המשכיות שבלעדיה לא תיתכן כל הרחבה או העשרה. הוראה המקבלת על עצמה עקרונות אלה מאפשרת לילדים להכיר את התרבות הכתובה על כל גווניה ורבדיה ולהיכלל בה; כלומר, להמשיך וליצור דו שיח כפי שלמדו לעשות בדיבור, אם כי בתוך מוסכמות התרבות הלשונית בה הם גדלים.

בעבודה זו אבדוק האם יש ביכולתה של התנסות אוריינית בגיל הרך, להקל על הקשיים במעבר מן הדיבור לכתיבה והאם היא מקדמת את רכישת הכתיבה וההצלחה בבית הספר.
בפרק א', נתמקד בתהליך רכישת השפה באופן כללי, כמו כן נתאר את תפקידי השפה הדבורה והכתובה.
בפרק ב', נסביר את המושג 'אוריינות' ונבדוק את הקשר בין אוריינות בגיל הרך לבין הצלחה בבית הספר. כמו כן, נעקוב אחר חשיבות פעילות הגומלין בין ההורים לילדים להתפתחות האוריינות.
בפרק ג', נבדוק את מהות המעבר מדיבור לכתיבה. במסגרת הנושא, נתאר ראשית את הקשר בין קריאה ושפה תוך פרוט הסיבות התומכות במעבר התקין כגון מודעות פונולוגית, הבעה, ניסוח בעל פה, ניסוח בכתב, ולבסוף נתייחס להוראת המעבר מדיבור לכתיבה, תוך הצגת כלים שימושיים למורה.
במסגרת הסיכום, נדון בשאלת החקר, וננסה להגיע לממצאים ברורים. לאחר מכן, נסכם את הנושא.

תוכן העניינים
מבוא
פרק א' - תהליך רכישת השפה
1. תפקידי השפה הכתובה
2. תפקידי השפה הדבורה
פרק ב' - הדרך לאוריינות
1. הקשר בין אוריינות בגיל הרך לבין הצלחה בבית הספר
2. חשיבותה של פעילות הגומלין בין הורים וילדים להתפתחות הלשונית
פרק ג' - מהות המעבר מדיבור לכתיבה
1. הקשר בין קריאה ושפה
1.1 קשיי המעבר מדיבור לכתיבה
2. הוראת המעבר מדיבור לכתיבה
2.1 פיגומי הוראה
2.2 מודל התהליך הקוגניטיבי של הכתיבה בעת האזנה
2.3 שילוב בין כתיבה, קריאה, האזנה ודיבור
דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אוריינות חקר, עיון ומעש. (1999) האגודה הישראלית לאוריינות.
בנטין, ש. על הקשר שבין פונולוגיה, מודעות פונמית ותהליכי קריאה. בתוך שומרון,י. עמ' 184, הוצאת מאגנס.
ברוש, ו. ש. (1999). אוריינות חדשה במבט פדגוגי, תל אביב, הוצאת מט"ח.
גארטון, א. ופראט, כ. (1989) בדרך לאוריינות בתוך פלד, נ. מדיבור לכתיבה.
הבר, ד. (1991). לא הואב לקרוא, אוניברסיטת תל אביב, הוצאת רמות.
המר, ר. בנטין, ש (1992). השפעת לימוד הקריאה בכיתה א' על התפתחות המודעות הפונולגית של ילדים, מגמות ל"ד.
הריסון, י. (1983) בתוך פלד,. נ. מדיבור לכתיבה.
וולס, ג. (1985). פעילות אוריינית בגיל הרך והצלחה בבית הספר, בתוך פלד, נ. מדיבור לכתיבה.
לוין, ג. (1992). המשפחה, המעון וגן הילדים, הוצאת רשפים.
לומברד,א. (1995). הורים ומשפחה הם שער להצלחה, הדרכת אמהות תיכנותית בגיל הרך, ירושלים, הוצאת האוניברסיטה העברית.
פלד, נ. (1996). מדיבור לכתיבה, ירושלים, הוצאת כרמל.
עזר, ח. (1992). היבטים חברתיים-תרבותיים של האוריינות, מחשבות כתובות, מס' 2, עמ' 9, הוצאת מל"ל, בית ברל.
קוזמינסקי, ל. (תשנ"ד). ההשפעה של האימון במודעות פונולוגית בגיל הגן על הצלחה ברכישת הקריאה בבית הספר, חלקת לשון, 15-16, ירושלים, מכללת בית ברל.
קורת, ע. היבטים פונקציונליים - חברתיים - קוגניטיביים בהתפתחות ניצני אוריינות הילד, בתוך מגמות.
קליין, פ. גבעון.ד. (2002). שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך, תל אביב, הוצאת רמות רום, א, ב.צור (2003) ילד - מה הוא אומר? מכון מופ"ת, תל אביב.
שימרון, י. (1989). פסיכולגיה של קריאה והבנת טקסט, משרד הבטחון, תל אביב, ספריית אוניברסיטה משודרת.

תגים:

אוריינות · דבורה · כתובה · שפה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המעבר מהשפה הדבורה אל השפה הכתובה אצל ילדים בגיל הרך.", סמינריון אודות "המעבר מהשפה הדבורה אל השפה הכתובה אצל ילדים בגיל הרך." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.