היישום אינו מחובר לאינטרנט

חינוך נשים

עבודה מס' 063346

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תקדים בראיית מנהיגי העם?

5,509 מילים ,5 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בחרתי לנושא עבודתי שלוש תשובות של מלומדים יהודיים ימי ביניימיים בנושא חינוך נשים בהיותן תקדים, הן מבחינת נושא עיסוקן והן מבחינת התקופה והמקום בהם נתחברו התשובות הנ"ל. שתי התעודות הראשונות מופיעות בקובץ תשובות הרמב"ם שמן המאה הי"ב לספירה. התשובה הראשונה עונה לשאלתם של ר' אפרים הדיין מצור ותלמודיו.
במקורה השאלה וכן תשובת הרמב"ם נכתבו בערבית. זמן כתיבתן בשנת תתקל"ז (1177), בעת שהרמב"ם עסק בחיבורו הגדול משנה-תורה. השאלה השניה מקורה באלכסנדריה. למרבה הצער זמן חיבורה המדויק אינו ברור. התעודה השלישית מופיעה בהקדמה לספר חכמת נשים והיא מתוך כתבי היד SEGRE-AMAR. מקום כתיבתה ברומא במאה הט"ו לספירה ונכתבה על-ידי אחד מצאצאיו של בית יחיאל הכהן, מבניו של עזרא הסופר.

ברם קודם שנבוא לעסוק בתשובות הנ"ל מן הדין לציין כי אין תעודות אלה חופפת בזמן כתיבתם, הווה אומר יש ביניהן פער של כ-400 שנה וכמו כן אין אלו נתחברו ברקע חברתי זהה, היינו ארץ האיסלאם כנגד ארץ הנצרות. לאור הנאמר אין בכוונתי לערוך ביניהן השוואה שכן כל אחת מהן משקפת מציאות תרבותית-חברתית שונה עבור היהודים של אותה תקופה ומקום אליהם שייכות התשובות. אך למרות ההבדלים ייתכן כי יש בהן גם צד משותף כפי שרמזתי לעיל. להציג את התשובות, לנתחן ועל פיהן לנסות להבין האם אכן הן מהוות תקדים בראיית הרמב"ם ומשכילים אחרים בנוגע לחינוך והשכלת בנות ישראל בארצות האיסלאם והנצרות בימי הביניים או שמא התשובות משקפות את העמדה המקובלת אשר מפקפקת במקומה של האישה היהודית במערך החינוך היהודי, זוהי מטרתי בעבודה זו.

תוכן עניינים:
הקדמה
פרק א - בנות ישראל
האישה כתשתית הבית
חינוך נשים יהודיות: הקריטריונים
בארצות האיסלאם
בארצות הנצרות
פרק ב - הרמב"ם
קווים לדמותו
על תשובות הרמב"ם
פרק ג - תוכן התעודות
פרק ד - דיון
תשובות הרמב"ם
חכמת נשים
סיכום ומסקנות
נספח א- תשובת הרמב"ם לד
נספח ב- תשובת הרמב"ם מה
נספח ג- ספר חכמת נשים
הערות
ביבליוגרפיה

מקורות:

תשובות רבי משה בן-מימון, מהדורת י' בלאו, כרך א', ירושלים תשי"ח, סימנים לד-מה.
הקדמה לספר חכמת נשים, מתוך כתב יד SEGRE-AMAR MS 173.
בסקין יהודית, "חינוך נשים יהודיות והשכלתן בימי הביניים בארצות האסלאם והנצרות", פעמים 82 (תש"ס), עמ' 31-49.
קנובלביץ ב', מעמד האישה בעם ישראל, בני-ברק תשל"ח.
פריימן א"ח, תשובות הרמב"ם, ירושלים תרצ"ד.
Goitein S.D., A Mediterranean Society- the Jewish communities of the Arab world as portrayed in the documents of the Cairo Geniza, Vol. 1-6, Berkley 1967-1993.
"Maim?nides" in: (ed.), Enciclopedia Universal Ilustrada, Vol. XXXII, Madrid 1907, pp. 322-324.

תגים:

יהדות · חינוך · מקורות · נשים · רמבם · תלמוד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חינוך נשים", סמינריון אודות "חינוך נשים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.