היישום אינו מחובר לאינטרנט

המעורבות הסורית בלבנון

עבודה מס' 063299

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד השיגה סוריה לגיטימציה להתערבותה בלבנון.

5,881 מילים ,15 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

מלחמות אזרחים מהוות גורם עיקרי באירועים בינלאומיים. למרות איפיונן כאירועים פנים-מדינתיים הן הופכות לנושאי מחלוקת והתערבות בפוליטיקה הבינלאומית, ויוצרות מתיחות בינלאומית בין כוחות חיצוניים. באפריל 1975 פרצה בלבנון מלחמת אזרחים שהרסה את המבנה המסורתי של החברה והמדינה הלבנונית ויצרה משבר חדש בלבנון ובמזרח התיכון בכלל. אל משבר זה נגררה סוריה, תחילה כמתווכת ואח"כ כצד המעורב ישירות בסכסוך
הלבנוני. מעורבות זו הלכה והעמיקה עד לפלישה צבאית מאסיבית ללבנון והשקעה מתמשכת של מאמץ מדיני ומשאבים צבאיים וכלכליים, בנסיון להטיל את החסות הסורית על לבנון ולהשתמש במשבר זה כמנוף לקידום יומרותיו של משטר חאפז אלאסד בעולם הערבי ומול ישראל.
בעת מלחמת האזרחים בלבנון הצליחה סוריה, לראשונה מאז התגבשות הישות הפוליטית "לבנון הגדולה", להחדיר כוחות צבא ללבנון, להשתלט על חלק ניכר משיטחה, להחליש את גורמי הכח המקומיים ולהגביר את זיקתם לדמשק, לשים קץ למעמדה של לבנון כמדינה עצמאית וריבונית, ולזכות בלגיטימציה להתערבות זו.
בעבודה זו אנסה להסביר כיצד סוריה השיגה לגיטימיות להתערבותה במדינה ריבונית אחרת, לבנון, המתמודדת עם מלחמת אזרחים. סקרתי את התקופה מ1975 - עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון עד 1992, לאחר הסכמי טאאף.
תחמתי עד למועד זה מכיוון שלבעקבות הסכם טאאף ניתנה הגושפנקא האחרונה למעורבות זו, והן מסיבה של מיעוט החומר הכתוב על התקופה המאוחרת יותר.

שאלת המחקר:
כיצד השיגה סוריה לגיטימציה להתערבותה בלבנון, וזאת בניגוד לנורמה המקובלת בעולם הערבי שמדינה ערבית לא פולשת למדינה ערבית אחרת, ובניגוד למקובל במערכת הבינלאומית שמדינה אינה מתערבת בריבונותה של מדינה אחרת?

השערת המחקר:
סוריה השיגה לגיטימציה להתערבותה באמצעות הסכמים, דילים והטעיות שנעשו בתיחכום רב כדי להשיג את יעדיה שלא היו גלויים ושקופים - מול מדינות ערב.
סוריה השיגה לגיטימציה באמצעות דילים והסכמות שבשתיקה - מול ארה"ב, ישראל, ברה"מ.
סוריה השתמשה אף בטרור מדינתי להשגת מטרתה זו - חיסול וסילוק אישים מתנגדים בלבנון.

חשיבות המחקר:
לבחון ולהבין כיצד מדינה יכולה לפעול למען האינטרסים שלה ולהשיג את מטרותיה בדרכים עקלקלות, בתיחכום, ולהביא גם מדינות מתנגדות, הן ערביות והן אחרות, להסכים ולקבל את עמדתה ולהעניק לגיטימציה להתערבותה בלבנון, גם אם לכאורה נראה הדבר חסר כל סיכוי.

שיטת המחקר: השתמשתי בעבודתי זו בניתוח תוכן איכותי.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע למעורבות בלבנון
דילים ומגעים דיפלומטיים מחוץ לעולם הערבי
הסכמים ודילים בקרב העולם הערבי
טרור מדינתי - בתוך לבנון
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבי-רן, ר. המעורבות הסורית בלבנון (1975-1985), מערכות משרד הבטחון, 1986
אמיר, א. לבנון: ארץ, עם, מלחמה, הדר ת"א; 1979
הרכבי, י. מלחמה ואסטרטגיה, מערכות משרד הבטחון, ת"א, 1990.
זיסר, א., סוריה של אסד - על פרשת דרכים, , ת"א, הקיבוץ המאוחד, 1999
צוריף ד., "המזרח התיכון בין מלחמות העולם, 1919-1939; בסבך לבטי הזהות", בתוך המזרח החדש, כרך לו', האוניברסיטה העברית, ירושלים; 1974.
קיסינג'ר, ה., שנותי בבית הלבן, כרך שני, עידנים ת"א; 1980
רבינוביץ, א. מלחמה ומשבר בלבנון 1975-1981 , ת"א הקיבוץ המאוחד, 1982
אלספיר, ביירות, 13 נובמבר 1976, עמ' 1. (עיתון)
Evron, Y. War and intervention in Lebanon: The Israeli-SyrianDeterrence Dialogue, Croom Helm, London, 1987

תגים:

בשיר · ג'ומייל · מלחמת · אזרחים · טרור · מדינתי · ערבי · בלבנון · לגיטימציה · למעורבות · סוריה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המעורבות הסורית בלבנון", סמינריון אודות "המעורבות הסורית בלבנון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.