היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי משטרה ומיעוטים בחברה שסועה

עבודה מס' 063028

מחיר: 687.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין ישראל לצפון אירלנד.

13,097 מילים ,24 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
יחסי משטרה ומיעוטים בישראל על פי דוח ועדת אור
יחסי משטרה ומיעוטים בצפון אירלנד על פי דוח ועדת פאטן
מסקנות
ביבליוגרפיה

מבוא
חוקרי מדעי המדינה ומדיניות ציבורית, העוסקים בנושאי סכסוכים וקונפליקטים אתניים בחברות משוסעות לא מתמקדים, בדרך כלל, בנושא יחסי משטרה - מיעוטים והשפעתם על הקונפליקט עצמו.1 אצל הקורא הישראלי בשנות ה2000 - אמורה עובדה זו לעורר תמיהה, בעיקר אחרי אירועי "ספטמבר 2000", בהם נתגלתה המשטרה כגורם משמעותי מאוד בניהול סכסוכים בתוך החברה הישראלית השסועה. גם מחוץ לישראל, אצל חברות הנמצאות במצב של סכסוך פנימי מתמשך, הולכת וגוברת ההבנה לתפקיד המשמעותי של יחסי המשטרה - מיעוטים בחברה שסועה, בעיקר בשלבי הניסיונות לגשר ולהרגיע את הסכסוך. 2
מטרתו של דיון זה לנסות ולהשוות את היחס בין משטרות ישראל וצפון אירלנד, המזוהות כ"משטרת הרוב", לבין המיעוטים הקיימים בתוך כל אחת מגבולות מדינות אלו. יחס זה ייבחן בעיקר על פי המציאות המשתקפת מתוך ניתוחיהן והמלצותיהן של שתי וועדות חקירה בלתי תלויות, אשר מונו על ידי מוסדות מדינות דמוקרטיות אלו. אין בכוונת כותב שורות אלו להצביע על אשמים או על המחדלים ברמת המיקרו אשר ועדות אלו באות להציג, כי אם להתייחס ברמת המאקרו ליחסי משטרה - מיעוט במדינות אלו.
מתוך ההשוואה בין ממצאי שתי הועדות, ננסה לבחון, האם קיים דפוס קבוע של יחסים בין "משטרת הרוב" לבין המיעוט במדינות דמוקרטיות, כזה אשר קיים בשתי המדינות, או - האם לא ניתן להשוות בין המדינות כי אם לצייר מציאות ייחודית לכל מדינה בנושא זה. את ההשוואה בעניין זה ננסה לבצע תוך השוואה בין ממצאי "וועדת אור" (ישראל, 2003) לבין מסקנות "וועדת פאטן" (1999 ,Patten, אירלנד) אשר מונו שתיהן לאחר משבר ביחסי מיעוט - מדינה (בשונה מועדת אור אשר קמה לאחר רעידת האדמה של אירועי "אוקטובר 2000", ועדת פאטן קמה על מנת להמליץ על שינויים על פי רוח ההסכם שנחתם ב-10.01.1998, לאחר 30 שנות סכסוך רווי דמים בין הפרוטסטנטיים לקתוליים באזור). מתוך ההשוואה, ננסה לבדוק האם קיימים אלמנטים ודפוסים קבועים אשר יסווגו את המשטרה במדינות דמוקרטיות כגורם "מעורר" או "מווסת" קונפליקטים, בחברה שסועה, בה קיים מיעוט החש עצמו כמקופח.
שיטת העבודה בה ננקוט, כדי לנסות ולמצוא מהו דפוס יחס זה, תהיה ראשית לבחון את הסוגיות והבעיות העולות מתוך דוחות אלה, תוך שימת לב לדגשים ולמקורות הסכסוך בין הרוב למיעוט, אשר עולים על פי המציאות שמציירים ועדות חקירה בלתי תלויות אלו (מהו מקור הקונפליקט ומדוע הוא קיים? ומה ממשיך ומניע אותו עם התפרצות המשבר?). לאחר שנמתח קו ברור על הדגשים ומקורות הסכסוך על פי תיאורי הוועדות, ננסה לבחון מה בדיוק מציעות ועדות אלו לתיקון המציאות אשר הן מתארות, וכיצד לדעתן יוכלו המלצותיהן לשפר את ניהולו או
יישובו של הסכסוך בכל מדינה (איזה מוסדות יכולים להרגיע \ להשקיט את הקונפליקט?).
בשלב הבא, נבחן במבחן המציאות, האם ובאיזה אופן יושמו המלצות שתי הוועדות בפועל, תוך ניסיון לקביעת פרמטרים כמותיים אשר יבחנו את כמותם ואיכותם של יישומים אלו.
בשלב הסופי והמסכם, ננסה לבחון ולהשוות את ההבדלים ביישומי ההמלצות של שתי הוועדות, כמו בהבדלים בתוכן ובאופי ההמלצות עצמן בין שתי מדינות דמוקרטיות אלו. כאן אף ננסה לקבוע, האם אכן ניתן לתאר דפוס קבוע ביחסי "משטרת רוב" - מיעוט במדינות דמוקרטיות, או שמא - המציאות הייחודית היא זו שקובעת את יחס זה ואופיו בכל מדינה. 3
---------------------------------------------------------------------------------
1. עבודתו של רונלד ויטצר (Weitzer) היא יוצא דופן בנושא זה.
2. בצפון אירלנד, לדוגמה, היה מי שכינה את נושא המשטרה בשיחות השלום שם כ: "נושא מעמדה של ירושלים
בסכסוך הישראלי-פלסטינאי". מק'גארי מצטט שם דברים אלו ומציין כי נראה לדעתו שנושא זכות השיבה הוא זה
אשר יש להשוותו (במידת החשיבות והמחלוקת המתמשכת בין הצדדים עליו) לנושא המשטרה בצפון אירלנד. בנקודה זו יש לציין, כי בחלקו הישראלי של ניתוח זה, אין אני עוסק בנושא יחסי המשטרה (להבדיל מהצבא) עם האוכלוסייה הפלסטינית אשר מחוץ לקווי 67', עניין חשוב כשלעצמו, אשר לדעתי טרם נחקר לעומק.
3. המושג: "משטרת הרוב" בו אני משתמש במהלכו של חיבור זה, מיוחס על ידי למשטרות בחברות דמוקרטיות
משוסעות, אשר בהן נתפסת המשטרה בעיני המיעוט החש עצמו כמקופח כ"גוף אוכף מדיניות קיפוח" של הרוב השולט בה. עניין זה יפורט בהמשך.

מקורות:

עמנואל, סיוון. "קנאי האסלאם" (תל-אביב: עם עובד, 1986), עמוד 23.
סמי, סמוחה. "יחסי ערבים-יהודים בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", מגמות בחברה הישראלית (תל אביב, 2001).
"A New Beginning: Policing in Northern Ireland - The Report Of The Independent Commission ON Policing For Northern Ireland" (September 1999).
"Winning the Race: Policing Plural Communities", Her Majesty's Inspectorate of Constabulary. October 1997.
Ronald, Weitzer. "Policing Under Fire: Ethnic Conflict and Police Community Relation in Northern Ireland" (Albany: State University of New-York Press, 1995).
the politics of policing reform in northern Ireland"(2003) " John, McGarry.
Clem, McCartney. "International Review of Public Policies Towards Improving Inter-Community Relations": A Paper Prepared for the Review of community Relations Policies (INCORE - International Conflict Research).
G. Ben-Porat. "Globalization, Peace and Discontent; Israel and Northern Ireland" (Ph.D. Dissertation, Johns Hopkins University, 2002).
Michael, Barnet. "The Politics of Uniqueness: The Status of the Israeli Case" in: Barnet, ed. Israel in Comparative: Challenging the Conventional Wisdom (Albany: SUNY Press, 1996), pp. 3 - 25.
Darby, John. Conflict in Northern Ireland: A background essay. In Dunn, seamus (ed) "Facets of the Conflict in Northern Ireland" (London: Macmillan Press LTD: 1995).
Dror, Yeheskel. "On the Uniqueness of Israel: Multiple Readings" in: Barnet, ed. Israel in Comparative: Challenging the Conventional Wisdom (Albany: SUNY Press, 1996), pp. 253 - 252.
Arend, Lijpart "Democracy in Plural societies: A Comparative exploration"(New Haven: Yale University Press, 1997).
Billy, Leonard. "Hope and History": Study of Management of Diversity in Northern Ireland" (United Nation University / University of Ulster, 2001), p. 66.
"The Community and The Police Service": The Patten Report - Updated Implementation Plane, 2001.

תגים:

אירועי · אוקטובר · ישראל · מיעוטים · מנהל · משטרה · ערביי · פוליטיקה · ציבורי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי משטרה ומיעוטים בחברה שסועה", סמינריון אודות "יחסי משטרה ומיעוטים בחברה שסועה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.