היישום אינו מחובר לאינטרנט

הילד במשפחה בחברות השונות - מחקר אתנוגרפי

עבודה מס' 061831

מחיר: 338.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינתן של מס' חברות על פי קטגוריות להשוואה.

22,733 מילים ,10 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
הבורנאו - שבט הדאסון
הנגוני
בורגבך
החברה האמריקאית
טבלה השוואתית
סיכום ודיון
אחרית דבר
ביבליוגרפיה

מבוא
הנושא שבחרנו לעבודה, הוא: "הילד במשפחה בחברות השונות".
בתחילה בחרנו להתמקד בנושא הסוציאליזציה הראשונית. אך לאחר בחינה מעמיקה של האתנוגרפיות, ראינו שלא ניתן לענות בצורה מלאה רק על הגדרת הסוציאליזציה הראשונית. לא ניתן להפריד הפרדה מלאה בין הסוציאליזציה הראשונית למשנית. בין שני התחומים קיימים דברים שמשפיעים על הילד ועל המשפחה ואינם קשורים ישירות בסוציאליזציה הראשונית. דוגמה לכך ניתן לראות בחשיבות קבוצת הגיל (peer group), המשפחה המורחבת והשפעת הקהילה על המשפחה עצמה. התייחסות לאספקט אחד לא תתן את הראיה הרחבה וההוליסטית להבנת נושא הילד במשפחה.
בחירתנו את הנושא באה מתוך הבנה של השנים הקריטיות הראשונות בהתפתחות הילד, והשפעתן על אישיות האדם הבוגר. השנים הראשונות בחיי הילד - היחס אל הילד, מיקומו במשפחה, הגורמים שמטפלים בו, תשומת לב חום ואהבה הם אלו שיקבעו איזה סוג של אדם יצמח מהילד.
ההשפעות של גורמים אלה בתחילת החיים יקבעו (בשילוב עם התכונות הגנטיות) גם מה יעביר הלאה אותו ילד לדור הבא.
מתוך מודעות לחשיבות הענין, החלטנו לבדוק כיצד כל חברה מתייחסת לתהליך הגדילה הראשוני.
אלו ערכים החברה מטמיעה בילד, מהן נורמות ההתנהגות המצופות מהילד, ואיזה סוג של יחס הוא מקבל.

לצורך הענין נבחרו 5 אתנוגרפיות:
( 1. Children in Amish Society (1992
כאן אנו רואים חברה אנבפטיסטית סגורה. האמיש מאמינים בהחזרת עטרה ליושנה. הם חיים כפי שחיו במאה שעברה, בוחלים בקידמה ובמודרניזציה. מאמינים שחיים עירוניים וקידמה הם משחיתים. יש להם מערכת חינוך משלהם ורובם חיים בארה"ב.
( 2. Chlture Against Man (1965
תמונת מצב על התרבות האמריקאית המערבית. התרבות היא זו שאמורה לשרת את האדם ולתת לו את הכלים למצוא את מקומו בעולם. דגש על החברה האמריקאית הקפיטליסטית שהופכת למכשיר דיכוי של האדם ומצמצמת את הקיום שלו. בנוגע למשפחה - ישנם שינויים רבים אותם עוברת המשפחה. תפקידי ההורים משתנים ועקב כך נוצר בלבול בין תפקידי ההורים שגורמים לרגשות אשם עבור הילדים.
( 3. Burgbach: Orbanization and Identity in a Gremen Villge (1970
הכפר עובר תהליכים של שינוי ומודרניזציה אחרי מלחמת העולם השניה.
האתנוגרפיה מציגה תמונה של מספר משפחות שנמצאות בשלבים שונים של שינוי, החל מהמשפחה הפטריארכלית המסורתית שבה האב הוא הדמות הסמכותית, שבה כולם סרים למרותו, ועד למשפחה המודרנית השוויונית המערבית, כפי שאנו מכירים.
( 4. Childern of their Fathers (1988
שבט של לוחמים שחיים באפריקה. הנגוני היו אחת האימפריות הגדולות לפני תקופת הקואולוניאליזציה. כיום אינם שבט של לוחמים, אך עדיין בעלי גאווה כזו. ישנה חשיבות של המשכיות הזהות הנגונית. הילדים שייכים מבחינת הרכוש לאב, והאם בד"כ מגיעה מכפר שכן.
חברה מעמדית בעלת מבנה היררכי, בדרך כלל האב הוא המחליט. עד גיל 6 הילד חי בין הנשים ויש לו מטפלת-ילדה צמודה. האם היא לא המחנכת הבלעדית, יש משק בית שלם שדואג לגידולו וחינוכו של הילד.
(5. A Borneo Childhood: Enculturation in Dusun Society (1970
הדאסון הוא אחד מהשבטים שפחות נחשפו למודרניזציה. הם חיים במצב דחוק, ישנו חסך כלכלי.
הדאסון גרים בקרחת יער שמבערים לעצמם בג'ונגל, חוששים מהכל. חוששים מכוחות הטבע, אחד מהשני. נתונים בסכנת מחלות וישנה תמותת תינוקות גבוהה.

בחרנו אתנוגרפיות אלה משתי סיבות:
* ישנה אפשרות לקבל ספקטרום רחב על נושא הילד במשפחה דרך כל צורת חיים הנראית כאן. כל חברה נמצאת במקום אחר בעולם. לכל חברה ערכים שונים. לכל חברה דרך חינוך שונה. הרקע של כל חברה שונה, אך כולן צריכות להתמודד עם אותו נושא - הילד במשפחה.
* בחרנו גם במדגם של תרבויות מתקדמות יותר כמו החברה האמריקאית ותרבויות שנחשבות לפחות מתקדמות כמו הנגוני והבורנאו.
האתנוגרפיה העשירה ביותר מבחינה תאורית לדעתנו, היא זו של הנגוני והדאסון. ממנה הוצאנו את הקטגוריות להשוואה:
* סוג המשפחה - פטריארכלית, פטרילינאלית, פטרילוקלית, מטריארכלית וכו'. מהו סוג הסמכות במשפחה, מי מחליט, איך מקבלים החלטות?
* היחס למשפחה ולילד - האם המשפחה מרכזית לחיים? עד כמה היא קובעת את תוכן החיים? עד כמה יש להתחשב במשפחה?
* הלידה - מי עוזר ליולדת? מהם השלבים בלידה? האם קיימים טקסים?
* טיפול בתינוק - מי דאוג לתינוק? האם רק האם אחראית לכך? היכן נמצא התינוק?
* אכילה, הנקה וגמילה - מי מאכיל את התינוק? באלו שעות? האם ישנה העדפה של אכילה או הנקה? כיצד גומלים את הילד מהנקה? מי גומל אותו?
* היחס למין בילדות - אם מין הוא גלוי או נסתר? כיצד לומד הילד על מין? האם ישנה הפרדה בין בנים לבנות? אם כן, מאיזה גיל?
* פעילויות בשעות הפנאי - האם יש שעות פנאי? איזה תוכן יש לשעות הפנאי? מי מחליט מה עושים בשעות הפנאי?
* ציות לסמכות וענישה - מהי רמת המשמעת הקיימת? מיהו האדם הסמכותי בבית? אלו סוגי ענישה קיימים? מי מעניש?
על שאלות אלה ואחרות ננסה לענות בעבודה זו. ננסה לראות האם ישנו דפוס מסויים שחוזר על עצמו בחברות מסוג מסויים. נחפש גם תשובות לאי הופעה של קטגוריה מסויימת. מדוע חברה אחת מדגישה מאד תהליך מסויים וחברה אחרת לא מזכירה אותו. מדוע משהו אחד מרכזי מאד בחברה אחת ושולי בשניה.

הערת מערכת: בעבודה לא צויינו מראי מקום.

מקורות:

ג.ד. ספינדלר, חינוך ותרבות - גישות אנתרופולוגית, תל אביב, 1963.
האוניברסיטה הפתוחה, מבוא לפסיכולוגיה, תל אביב, 1990.
Herry, J. Culture against Man, Vintage Books New York, 1965.
Hostetler, J. and Huntington, G. Children in Amish Society, 1992.
Frazer, J. The New Gloden Bough, Mentor 1959/1964.
Malinowski, B. Magic, Science and Religion, Garden city, New York 1956.
Monte, C.F. Beneath the Mask, An Introduction to theories of personality, U.S.A 1995.
Read, M. Children of their fathers, Growing Up Among the Ngoni of Malawi, 1988.
Spindler, G. Burghach: Urbanization and Identity in a German Village, 1970.
williams, T.A. Borneo Children: Educlturation in Dusum Society, 1970.

תגים:

בורגבך · בחברות · האמיש · הדאסון · הילד · הנגוני · חינוך · מחקר · שבט · שהבורנאו · שיטות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הילד במשפחה בחברות השונות - מחקר אתנוגרפי", סמינריון אודות "הילד במשפחה בחברות השונות - מחקר אתנוגרפי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.