היישום אינו מחובר לאינטרנט

התפיסות השונות של האנטישמיות בגרמניה ואוסטרו-הונגריה בשליש האחרון של המאה ה- 19

עבודה מס' 021535

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת הנושא כפי שבא לידי ביטוי בגרמניה ואוסטרו-הונגריה בשליש האחרון של המאה ה-19 תוך התייחסות לרקע ולשוני האידאולוגי.

7,114 מילים ,17 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

האנטישמיות היוותה מאז ועולם כלי בידי אומות העולם לנגח את ישראל. היא התבטאה בכל תקופה בצורה שונה, אולם המאפיינים היו דומים: היהודים מהווים את מקור הרע בעולם ללא תלות במצבם הכלכלי או הגזעי. כך אנו מוצאים עוד בשלהי המאה ה-15 את האינקויזיציה מסיתה את המון העם נגד היהודים בתואנה כי הם לא יצליחו לשנות את דרכם והם משתמשים בדם נוצרים על מנת לשוות למנהגיהם רוח מיסטית.
גרמניה והקיסרות האוסטרו-הונגרית, שתיהן ארצות נאורות יחסית באותה תקופה, לא זנחו אף הן את האנטישמיות, והפכו אותה למעיין תורה חדשה: שונאים את היהודי לא בשל דתו אלא בשל מוצאו- דבר חמור שבעתיים היוצר מצב בו היהודי אינו יכול להשתנות ע"י המרת דתו או ע"י התערות בחברה בצורת רכישת השכלה וכד', אלא הוא אמור להיות תמיד נחות מהאחרים, היות והוא מזיק לגזע העליון.

מטרת עבודה זו היא לסקור את הרקע הכללי של המצב בגרמניה ואוסטרו-הונגריה בשלהי המאה ה19- על מנת לבדוק מה היה הרקע לאנטישמיות בשתי ארצות אלו באותה תקופה והאם היה שוני אידיאולוגי ומעשי בניהן. כמו כן העבודה תסקור את המעבר משנאת היהודים בשל דת לשנאה בשל מוצא.
בחינת ההשוואה בניהם אמורה להתרכז בכמה מישורים. ראשית מישור שיוויון הזכויות שהוענק להם.
המימד המדיני- האם היהודים היו נתינים של אותה ארץ או לא, והאם זכו לאמנסיפציה. כאשר יהודים זוכים להיות אזרחים הם מתקבלים בחברה והאנטישמיות והפליה הם נגד החוק, אולם כאשר אין הם נתינים הם יכולים להיות מופלים וגזענות רשמית אינה אסורה.
מימד שני הוא סוג האנטישמיות: האם האנטישמיות הנפוצה היא אנטישמיות מזרח אירופית הנשענת בעיקרה על עקרונות הדת הנוצרית -קרי היהודים אינם מקבלים את הבשורה החדשה ולכן הגאולה אינה מגיעה, (וביטוי לה יכולים למצוא בחלקים ההונגריים של הקיסרות) או האנטישמיות היא מודרנית ונשענת על תורת הגזע (נמצא בעיקר בארצות גרמניה הצפונית). בנקודה זו, כפי שנראה להלן, הקיסרות האוסטרו-הונגרית מהווה מעין יצור כלאיים בין המזרח למערב.
מימד שלישי הוא המצב הפוליטי הפנימי בתוך הארץ וכן המצב הכלכלי.
כמו כן תתייחס העבודה גם לסוג האנטישמים: מאיזה מעמד הם באים. בגרמניה אנו רואים כי הם מעמד של המקצועות החופשיים (למעט תקופה קצרה ביותר). ואילו באוסטרו-הונגריה הם מכל מעמדות; למידת החשיפה של היהודים למודרניזציה: בגרמניה היתה גבוהה יותר ולכן הזמינה יותר אנטישמיות היות והיתה לצנינים בעיני הגויים.

ראשי פרקים:
1. מבוא והצגת הנושא
2. הקדמה- היהודים בגרמניה ובאוסטרו-הונגריה
3. האנטישמיות הפוליטית
4. האנטישמיות על רקע כלכלי
5. אנטישמיות על רקע דתי
6. האנטישמיות על רקע גזעי
א. כללי
ב. מאר
ג. שטאקר
ד. אישטוצי
ה. צ'מברליין
ו. ואגנר
ז. שנרר
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה

מקורות:

אלמוג שמואל, אנטישמיות באירופה המודרנית (1815-1945), מרכז זלמן שז"ר, ירושלים, תשמ"ח.
בכרך צבי, אנטישמיות מודרנית, משרד הבטחון, 1989.
בנקיר דוד, "השימוש באנטישמיות להחיאת האידיאולוגיה ולגיוס המונים בגרמניה הנאצית", דברי הקונגרס העולמי למדעי היהדות, 1981.
"גולית" קטעי נאומים של מנהיגים נאציים,1936-1944, הוצאת ספרים אחימאיר, 1969.
גורי יעקב,שנאת היהודים בראי הקריקטורה, ספרית מעריב, 1982.
וסרמן הרי, "יהודים בסגנון יודנשטיל", זמנים, 33, 1990.
טלמון י., "תעודה ועדות- משמעותה האוניברסלית של האנטישמיות בעת החדשה", אחדות וייחוד, ירושלים, תשכ"ה.
טל אוריאל, יהדות ונצרות ברייך השני, ירושלים, תש"ל.
כ"ץ יעקב, שנאת ישראל, עם עובד, 1979.
כ"ץ יעקב, האנטישמיות כגורם חברתי ופוליטי בחברה המודרנית, אקדמון, ירושלים, תשכ"ח.
כ"ץ יעקב, "שלב ההכנה לאנטישמיות המודרנית (1873-1879)", ציון, ל"ח, תשל"ג.
ניר רפאל, "רטוריקה אלקטורלית בישראל", ביקורת ופרסום, 1988 2.
פישר א.ל., תולדות אירופה, ת"א, 1964.
צימרמן משה, "אמנסיפציה ואנטישמיות בגרמניה- עימות ישיר: גבריאל ריסר מול וילהלם מאר", דברי הקונגרס העולמי למדעי היהדות, תשל"ו.
ריכרד ליכטהיים, תולדות הציונות בגרמניה, הוצאת ההסתדרות הציונית, ירושלים, תשל"ט.
שטאל אברהם, עדות בישראל, ת"א, 1978.
אטינגר שמואל, האנטישמיות בעת החדשה, ת"א, 1978.

תגים:

תורת · גזענות · הגזע · אנטישמי · אוסטריה · הונגריה · גרמניה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התפיסות השונות של האנטישמיות בגרמניה ואוסטרו-הונגריה בשליש האחרון של המאה ה- 19", סמינריון אודות "התפיסות השונות של האנטישמיות בגרמניה ואוסטרו-הונגריה בשליש האחרון של המאה ה- 19" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.