היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפקיד הנגטיב קמפיין בהחלטה האם להצביע בבחירות

עבודה מס' 061402

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח תוכן של תשדירים וראיונות.

4,628 מילים ,11 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

המטרה העיקרית של מסע התעמולה הפוליטי הינה שינוי עמדות פוליטיות של בוחרים שנטייתם המקורית היא להצביע למפלגה מסוימת ואשר בעקבות החשיפה למסרי התעמולה, ישנו את נטייתם ויצביעו בסופו של דבר למפלגה שהעבירה עליהם את המסר המשכנע. בכללם גם תעמולה נגטיבית (שלילית) שמטרתה שינוי עמדות באמצעות השמצת המועמד היריב.
הדיון בדבר יעילותו הנגטיב קמפיין נובע מהשיח הנסוב סביב השאלה האם יש לאסור שימוש בתעמולה נגטיבית כפי שמקובל במקומות מסוימים בעולם?
הדעות לגבי יעילותו של קמפיין נגטיבי חלוקות, יש הטוענים שכאשר קמפיין שלילי עובד, הרי שהוא כלי אפקטיבי בצורה יוצאת מן הכלל. אך יש חוקרים המעידים כי "נגטיב קמפיין" הוא בחזקת חרב פיפיות. בשימוש בו טמון סיכון רב - קמפיין כזה יכול להחמיץ את מטרתו ולחזור כ"בומרנג" לשולח ואז לגרום לנזק רב והוא עלול לגרום לתופעה של אי-היענות להצביע בבחירות.
בשאלה זו בחרתי לעסוק בעבודתי. תוך הסתמכות על מחקרים קודמים שנעשו בנושא בארה"ב אדון בשאלה: האם ל"נגטיב קמפיין" (תעמולת בחירות המכוונת נגד המועמד היריב) יש השפעה על רמת ההשתתפות הפוליטית, כלומר, על הנטייה להצביע בבחירות?
אני משערת שלתעמולה שלילית יש השפעה על הצבעה בבחירות ולו מסיבות אפקטיביות (affect - רגשי) בלבד. טענה זו עולה למעשה מתוך הסיבה הפרימורדיאלית בגינה בחרתי לעסוק בנושא זה.
בעת שצפיתי בתשדירי תעמולת הבחירות לראשות הממשלה בשנת 2001, נתקלתי בתשדיר תעמולה מטעם אהוד ברק אשר גולל את השתלשלות האירועים לאחר הבחירות אם ייבחר אריק שרון לראשות הממשלה. בתשדיר הובאו תאריכים העתידים לבוא והפעילות שכביכול תקרה; גיוס מילואים, פלישה, התקפה מלחמה וכו'. אינני זוכרת במדויק את האירועים אך אני זוכרת כיצד השפיעו עליי צפייה בתמונות אלו. בהחלט ניתן לומר כי גויסתי לקמפיין והלכתי לבחור, אף על פי שכוונתי הראשונית היתה להימנע מהצבעה, משום שהרגשתי שמוטלת עליי חובה אזרחית והסיכון גדול מידי מכדי שלא אלך להצביע. תגובתי לצפייה היתה רגשית נטו, הנחתי כי אם מתקיימת השפעה זהו טיבה.
בנסיון לתת מענה לשאלת ההשפעה, אסקור תחילה את המחקר בנושא. בשלב זה אציג המשתנים, התלוי, הבלתי תלוי והמתערב וכן אציג את המושגים בהם אדון לאורך העבודה. בשלב הבא אעשה ניתוח תוכן, תוך מיפוי ההבחנות הרלוונטיות, ל"נגטיב קמפיין" בבחירות 2003 בפרק הנושא שם זה, במטרה להציג את הטכניקות אליהן נחשפו הצופים. במטרה לבדוק את אופייה ועומקה של השפעת ה"נגטיב קמפיין", אציג בפרק השלישי נתונים אשר עלו מתוך ראיונות שערכתי עם עשרה בעלי זכות בחירה אשר צפו בתעמולת הבחירות. הנתונים אותם אספתי בשני הפרקים המתודולוגים יבחנו על ידי ניתוח איכותני וייתמכו על ידי המחקרים אותם אציג להלן.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 - סקירה ספרותית
פרק 2 - "נגטיב קמפיין" בבחירות 2003
פרק 3 - זכירה ושלילה - מה אנשים זוכרים ומה אנשים זוכרים כשלילי?
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

מקורות:

בן אליעזר י., תעשיית הפיתויים - על תעמולה ופוליטיקה, על דת ומסחר ומה שביניהם, המכללה למנהל, ת"א 1997.
סרינג ד., רטוריקה טלוויזיונית, תעמולה ותרבות, חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה, האוניברסיטה העברית, 1998.
רבובסקי י., פוליטיות וטכניקות תקשורתיות של פולמוסי בחירות: מסגרת עיונית וניתוח מקרה, עבודת מ.א., אוניברסיטת תל-אביב 1999
Brehm S. Kassin S. Social Psychology, Boston Houghton Mifflin, 1999
Ansolabehere S., Shanto I., Adam S. & Valentino N., 'Does Attack Advertising Demobilize the Electorate?' American Political Science Review 1994 Vol 88.
Finkel S. & Geer G., 'A Spot Check: Casting doubt on the demobilizing effect of attack advertising', American Journal of Political Science, April 1998 Vol 42.
Goldstein K. & Freedman P., 'Campaign Advertising and Voter Turnout: New Evidence for a Stimulation Effect', The Journal of Politics, August 2002 Vol 64.
Goldstein K .& Freedman P., 'Measuring Media Exposure and the Effects of Negative Campaign Ads', American Journal of Political Science, October 1999 Vol 43.
Marcus G. E. & MacKuen M. B., "Anxiety, Enthusiasm, and the Vote: The Emotional Underpinnings of Learning and Involvement During Presidential Campaigns", American Political Science Review, 1993 Vol 87.
Wattenberg M. & Brians C., 'Negative Campaign Advertising: Demobilizer or Mobilizer?', American Political Science Review, December 1999 Vol 93.
http://www.ynet.co.il/Ext/Comp/ArticleLayout.../1,2506,L-2361433,00.htm. (10/2/03)


תגים:

קמפיין שלילי · תעמולת שלילית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפקיד הנגטיב קמפיין בהחלטה האם להצביע בבחירות", סמינריון אודות "תפקיד הנגטיב קמפיין בהחלטה האם להצביע בבחירות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.