היישום אינו מחובר לאינטרנט

התורכים הצעירים בין עותאמניזם, איסלאמיזם ותורכיזם

עבודה מס' 061349

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת שלוש האידיאולוגיות שעסקו בעיצובה מחדש של תורכיה.

5,336 מילים ,11 מקורות ,1997

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: "התורכים הצעירים" והאיסלאם
א. פאן איסלאם בתורכיה
ב. פעילים מרכזיים ותנועות
פרק שני: "התורכים הצעירים" והעותמאניזם
פרק שלישי: "התורכים הצעירים" והתורכיזם
א. התעוררות הפאן תורכיזם והתורכיזם
ב. פעילים מרכזיים ופעילות פאן תורכיסטית
פרק רביעי: האידיאולוגיות בראי המציאות
א. מבוא למבוך הזהות - הלכה למעשה
ב. העותמאניזם על קרקע המציאות
ג. פרגמטיזם איסלאמי
ד. התחזקות התורכיזם
סיכום
רשימת מקורות

מבוא
שלטונו של עבד אל חמיד הסתיים בשנת 1908. עשר שנים לאחר מכן, עם תום מלחמת העולם הראשונה, החלה לקום מחורבותיה של האימפריה העותמאנית המדינה התורכית המודרנית. מדינה זאת כבר היתה מונהגת על ידי תנועה לאומית, שעקרונותיה עמדו בניגוד קוטבי כמעט לדרכו ולמשנתו של עבד אל חמיד.1
כיוון שתקופת התורכים הצעירים הוליכה ליצירתה של תורכיה ה"כאמליסטית" נקל לטעות בה ולראותה מלכתחילה (ושמה של התנועה מוסיף למכשלה) כתנועה של תורכיות צרופה. למעשה לא כך היו פני הדברים.2
הבעיה שניצבה בפני מנהיגות התורכים הצעירים, כיצד להציל את האימפריה מהתמוטטות או נפילה, היתה בעיה ישנה וידועה בזמן עליית התורכים הצעירים. תוך כדי דיונים על שיטת ההצלה, עלתה גם השאלה מה טבעה של הישות שאותה יש להציל? 3
עם עלייתה לשלטון כבר נמצאה תנועת התורכים הצעירים בראשיתו של מבוך רעיוני-זהותי: היא הונעה כבר על ידי מורשתה המתחזקת של הייחודיות התורכית (היו שאף הדגישו את הצורך לאחד את כל משפחת העמים התוראנים) אך גם - ולא רק בשל השיקולים הפרגמטיים - על ידי עות'מאניזם ועל ידי איסלאם.4
המשטר החוקתי השני בתורכיה נמשך זמן רב יותר מקודמו, אך גם הוא הסתיים בכישלון, מרירות ואכזבה. הסכנות והקשיים מבית ומחוץ היו גדולים יותר מדי. מגיני החוקה היו מעטים מדי, חלשים ובלתי מוכשרים. אף על פי שהחוקה נשארה בתוקף ועדיין נערכו בחירות, הידרדר המשטר למעין אוליגרכיה צבאית של מנהיגי התורכים הצעירים, שבאה לקיצה רק עם תבוסת האימפריה העותמאנית ב-1918. 5

הבעיה היסודית שהעסיקה את התורכים הצעירים היתה כיצד להישאר בחיים, כיצד תוסיף להתקיים המדינה העותמאנית. הן במעשיהם והן בוויכוחיהם תפסה בעיה זו מקום מרכזי.
הפתרונות השונים שהוצעו ונוסו לבעיה זו הם, אולי, שגרמו לכך שלמהפכת התורכים הצעירים, למרות אכזבותיה וכישלונותיה, נודעה חשיבות עמוקה כל כך לגבי התפתחותה של תורכיה המודרנית. במשך שנות החופש המועטות שבאו לאחר סיום משטר העריצות של עבד אל חמיד, היתה הזדמנות לדיונים וניסיונות כפי שלא ידעה המדינה מעולם. פרץ שיטפון של כתבי עת וספרים שבהם נדונו ונבחנו בעיות יסוד של דת ולאומיות, חרות ונאמנות במדינה המודרנית. במנגנון הפרלמנטרי והמנהלי החדש שהוקם לאחר המהפכה עובדו והועמדו למבחן שיטות חדשות של הממשל.6
בוויכוחים לפתרון הבעיה של הצלת האימפריה נחלקו התורכים הצעירים למספר אגפים עוד בהיותם באופוזיציה.
על בסיס האידיאולוגיות היריבות שהתרוצצו בקרב "התורכים הצעירים": העותמאניזם, האיסלאמיזם והתוראניזם - תנועה פאן תורכית, יצר מאוחר יותר זיא גאק אלף - הוגה הדעות של התנועה הלאומית בתורכיה את האידיאולוגיה החדשה, שלה קרא בשם "תורכיזם" שבנה אותה משלוש האידיאולוגיות שהתרוצצו כל הזמן במאבק המתמיד ביניהם בתקופה זו.7
בעבודה זו אנסה לגעת ולהתייחס לשלוש האידיאולוגיות - עותמאניזם, איסלאמיזם ותורכיזם, מה הן היו, כיצד פעלה כל תנועה כזו ומי פעיליה המרכזיים. כמו כן אנסה לתאר את השילוב באופן פרקטי של כל אידיאולוגיה כזו בחיי אותה תקופה ובשילוב האידיאולוגיות הנוספות.
אין כוונת העבודה לנתח ולהציג את הסיבות לכישלון בכל ההיבטים של מהפכת התורכים הצעירים. כמו כן לא אגע בתיאור התפתחות האירועים ההיסטוריים שהובילו למהפכה ולאחר מכן עד אחרית המלחמה.
-----------------------------------------------------------------
1) חגי ארליך, מבוא להיסטוריה של המזרח התיכון בעת החדשה. (ת"א האוניברסיטה הפתוחה 1987), עמ' 98. (להלן: ארליך).
2) שם, עמ' 101.
3) ברנרד לואיס, צמיחתה של תורכיה המודרנית (ירושלים, יי"ל מאגנס האוניברסיטה העברית 1990), עמ' 188. (להלן: לואיס).
4) ארליך, עמ' 101.
5) לואיס, עמ' 170.
6) לואיס, עמ' 171-172.
7) אוריאל הד "זיא גקאלף, הוגה הדעות של התנועה הלאומית בתורכיה", המזרח החדש, ב. (1950-1), עמ' 108-109.

מקורות:

Berkes, Niyazi. The Development of Secularism in Turkey. Montreal: Mchill University Press. 1964.
Feroz, Ahmad. The Young Turks. London: Oxford University press, 1969.
Landou, Jacob M. The Politics of Pan Islam. Oxford: Clarendon press, 1990.
Landou, Jacob M. Pan Turkism. London: Hurst Compony, 1995.
Shaw, Stanford J. Histtory of the Ottoman Empire and Modern Turkey. New York: Cambridge University press, 1977.
ארליך, חגי. מבוא להיסטוריה של המזרח התיכון בעת החדשה. חטיבה ד', ת"א: האוניברסיטה הפתוחה, 1987.
לואיס, ברנרד. צמיחתה של תורכיה המודרנית. ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית. 1990.
Bennigsen, Alexandru. "Pan Turkism Pan Islamism in History Today". Central Asian Survey. 3, (1983) pp. 39-40.
Landau, Jacob M. "Main Trends of Turkish Nationalism in the Late Nineteenth Early Tawntieth. Centuries" History of European Ideas, 15 (1992), pp. 567-568.

תגים:

טורקיה · טורקים · זהות · לאומיות · מודרנית · זיא · גאק · אלף

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התורכים הצעירים בין עותאמניזם, איסלאמיזם ותורכיזם", סמינריון אודות "התורכים הצעירים בין עותאמניזם, איסלאמיזם ותורכיזם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.