היישום אינו מחובר לאינטרנט

ערביי ישראל - דינמיקה של עימות ומשבר מתעצם

עבודה מס' 061347

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המשברים השונים ביחסי המיעוט הערבי עם מדינת ישראל.

5,619 מילים ,10 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

ההתייחסות הערה לשאלת הזהות הלאומית של ערביי ישראל בתקופת המאבק נגד ההפקעות ולאחר ה-30 במרס 1976, תופעה ששלטה אצל החוגים הרדיקלים אך לא פסחה על החוגים המתונים, רימזה על שינוי שהתפתח בתפישה הלאומית של המיעוט הערבי. החלה להסתמן מגמה שנטתה לערער על דפוסי הסטטוס-קוו בשאלות הקיום הלאומי של ערביי ישראל, כפי שהיו מקובלים ביחסי המיעוט והשלטון מאז קום המדינה.
עיקרם של דפוסים אלה היה השלמה עם המציאות שנכפתה על האוכלוסייה הערבית לחיות בישראל כמיעוט בתוך מדינה ציונית בעלת רוב יהודי.
חלקו המכריע של הציבור הערבי הסתגל לעיקרון שנקבע ב-1948 במגילת העצמאות, שעליו חזרה למעשה הממשלה בהחלטתה ב-23 במאי 1976. מגילת העצמאות לא הזכירה את הזכויות או הייחוד הלאומי של ערביי ישראל, ועל עובדה זו ניסו לערער בעבר רק קבוצות מיעוט לאומניות קטנות-היקף.
ההתעוררות הלאומית מאז 1976 ועד היום, וכפי שהתגלמה במאבק נגד הפקעת הקרקעות בגליל, מסמלת חוסר נכונות גובר להשלים עם התעלמות הממשלה מהמרכיב הערבי-פלסטיני של זהותם. היא משקפת שאיפה לחידוד הסתירה הבסיסית המונחת ביסוד הזהות הלאומית של המיעוט הערבי, היותם ערבים פלסטינים מצד אחד, ואזרחים ישראלים מצד שני. היא מלמדת על חתירה ליציקת תוכן חדש בזהות זאת, כך שיתן ביטוי ומענה להתעצמות הרגש הלאומי הנובע מהתמורות שחלו מאז 1976 בדרכה של התודעה הלאומית הפלסטינית.
קשה כיום להגיע לסיכום פסקני במשבר היחסים בין ערביי ישראל למדינה עצמה ולממשל במדינה "הציונית היהודית". התהליכים הנוגעים לערבים בישראל נמצאים תמיד בתמורה מתמדת, כשהם מושפעים מגורמים ישראליים, אזוריים ובינלאומיים.
אך חשוב לדעת את היקפה ומהותה של הרדיקליזציה הפוליטית בקרב המגזר הערבי.

תוכן העניינים:
הקדמה
פרשת בשארה
ועדת אור לבדיקת אירועי אוקטובר 2000
דינמיקה של משבר
אירועי יום האדמה והתעצמות המשבר
סיכום ומסקנות
אפילוג - בשארה מבין רק כוח \ בן-דרור ימיני
ביבליוגרפיה

מקורות:

אורן יפתח אל. המחקר על המיעוט הערבי בישראל ויחסיו עם הרוב היהודי: סקירה וניתוח. סקירה מס' 12. המכון לחקר השלום, גבעת חביבה. 1993.
בילי יצחק. ערביי ישראל - לאן? דיון בחוג מדיני אפעל, דפי רקע ובירור מס' 42. מכון ישראל גלילי לחקר מדיניות ההתיישבות הביטחון והחוץ, יד טבנקין. 1996.
גבאי משה. ערביי ישראל: שאלה של זהות. המכון ללמודים ערביים, גבעת חביבה. 1984.
הרכבי יהושפט. עמדת הערבים בסכסוך ישראל ערב 1921-1994. הוצאת דביר, ת"א.
הרכבי יהושפט. ערבים, פלסטינים וישראל, פרסומי מוסד ון ליר בירושלים. 1975.
כהן רענן. בסבך הנאמנויות חברה ופוליטיקה במגזר הערבי. הוצאת עם עובד. 1986.
כסליו רן. הם ואנחנו - ערבים בישראל. הוצאת המכון ללימודים ערביים, גבעת חביבה. 1988.
לנדאו יעקב מ. המיעוט הערבי בישראל 1991-1967 היבטים פוליטיים. הוצאת עם עובד, ת"א. 1993.
קול משה. במאבק לשיתוף יהודי ערבי בישראל. הוצאת המדרשה הליברלית ע"ש ד"ר ישעיהו פורדר, תל-יצחק. 1979.
רכס אלי. ערביי ישראל והפקעת קרקעות בגליל: רקע ארועים והשלכות 1975-1977. מכון שלוח לחקר המזרח התיכון ואפריקה. אוניברסיטת ת"א.

תגים:

בשארה · ועדת · אור · אירועי · אוקטובר · יום · האדמה · פלסטין · משטרה · אזרחים · ערבים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ערביי ישראל - דינמיקה של עימות ומשבר מתעצם", סמינריון אודות "ערביי ישראל - דינמיקה של עימות ומשבר מתעצם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.