היישום אינו מחובר לאינטרנט

תיאוריות באישיות

עבודה מס' 061330

מחיר: 264.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת התיאוריות השונות בנושא.

4,350 מילים ,3 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

הערת מערכת: בעבודה לא נכתבו הערות שוליים.
קיימות הגדרות רבות ל"אישיות", וכל הגדרה תלויה בגישה התיאורטית למהות האדם.
כל ההגדרות מתייחסות לאפיונים שהם קבועים יחסית, ובכך מעניקים יציבות להתנהגות האדם.
הגדרה שמייצגת מכנה משותף היא: "אישיות היא צורות החשיבה, ההרגשה וההתנהגות הקובעות את הסגנון הייחודי של האדם ומשפיעות על קשריו עם סביבתו".
האישיות מושפעת מגורמי תורשה וסביבה. הדמיון באישיותם של תאומים זהים שגדלו בנפרד, גדול יותר מאשר בין אחים רגילים וגם יותר מאשר בין תאומים זהים שגדלו יחדיו, אך בכל זאת קיימים הבדלים ביניהם, כתוצאה מסביבות שונות.

בעבודתי זו התייחסתי לתיאוריות השונות של האישיות וניסיתי לבחון היכן הן ממוקמות על פני כל אחד מהרצפים המובאים להלן:
חופש לעומת דטרמיניזם - באיזו מידה האדם חופשי להתנהג כרצונו והוא אדון לגורלו (כפי שרוג'רס טען בתיאוריה ההומניסטית שלו), או שהתנהגותו מוכתבת ע"י גורמים פנימיים (כפי שפרויד טען), או חיצוניים (כפי שסקינר טען בתיאוריה הביהביוריסטית שלו).
גישה הוליסטית - גישה מפצלת - האם אפשר לתאר את האדם ולהבינו בשלמותו (כפי שטען רוג'רס), או שיש להתייחס לתהליכים ספציפיים.
בר-שינוי או שאינו בר-שינוי - האם האדם יכול להשתנות במהלך חייו (כפי שאריקסון טען) או שטבע האדם נקבע ואיננו בר-שינוי משמעותי (כפי שפרויד סבר).
תורשה לעומת סביבה - האם מבנה האדם, כפי שהורש לו, הוא הקובע את אישיותו (כפי שסבר פרויד), או שלסביבה שבה הוא חי יש השפעה רבה יותר והיא המעצבת אותו. רוב הפסיכולוגים נוטים כיום לאמץ גישת ביניים, הטוענת שהסביבה משפיעה באופן שונה על בני אדם השונים במבנם.
ידוע או בלתי ידוע - האם טבע האדם ידוע ומוכר מהבחינה המדעית, או שמא יש באישיות מרכיבים שאינם ניתנים להבנה מדעית.
חוקרי אישיות דטרמיניסטיים מאמינים בדרך כלל שהכל יכול להיות ידוע, ואילו החוקרים הסובייקטיביים מאמינים שלא כך פני הדברים.
אדם טוב, אדם רע. לפי פרויד האדם רע מטבעו. לפי רוג'רס האדם טוב מטבעו.
מניע או דחפים - (לפי פרויד) האדם מונע ע"י האינסטינקטים - הדחפים מין תוקפנות. לפי בנדורה החיזוקים הם הגורם המניע ולפי רוג'רס המניע למימוש עצמי.

משלושת הזרמים המוזכרים בקורס זה בחרתי כדלהלן:
מהזרם הדינמי(הפסיכואנליטי) בחרתי בגישה הפסיכואנליטית הקלאסית שהיא גישתם של פרויד, אדלר וינג. אני בחרתי להתעסק בתיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד.
מהזרם הביהביוריסטי = קוגנטיבי בחרתי להתמקד בלמידה חברתית קוגנטיבית של בנדורה.
מהזרם האקסיסטנציאליסטי הומניסטי בחרתי להתמקד בתיאוריה הומניסטית של רוג'רס.

מקורות:

האוניברסיטה הפתוחה, מבוא לפסיכולוגיה, חטיבה רביעית יחידות 12-10, האישיות: תיאור מדידה והערכה.
האוניברסיטה הפתוחה, אישיות: תיאוריה ומחקר, כרך א': יחידות 2-1.
האוניברסיטה הפתוחה, אישיות: תיאוריה ומחקר, כרך ב': יחידות 4-3.
ציפי בר אל, מרים נוימאיר (1994), מפגשים עם הפסיכולוגיה, מפגש רביעי, הכנה לבחינות בגרות 2-3 יחידות, הוצאת רכס.

תגים:

חופש · דטרמיניזם · דחפים · פסיכואנליטי · פרויד · בנדורה · רוג'רס · למידה · חברתית · קוגניטיבית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תיאוריות באישיות", סמינריון אודות "תיאוריות באישיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.