היישום אינו מחובר לאינטרנט

מים וביטחון במדינת ישראל

עבודה מס' 061231

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח סוגיות הידרו-אסטרטגיות בסכסוך הישראלי-ערבי.

3,761 מילים ,8 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

המים, כמשאב טבע הנמצא במחסור באזורנו, חייב את הרשויות הסטטוטוריות לקבוע חוקים ותקנים בכדי לאפשר המשך חלוקה וניצול יעיל של המים. זאת כמובן על פי המטרות שהציבה מדינת ישראל.
שיטת ההקצאה של המים החלה למעשה, למן חקיקת חוק המים משנת 1956 ותקנות הקיצוב שהותקנו על-פיו. ולמעשה רובה של המדינה חולק לאזורי קיצוב, שלגביהם הותוו סייגים לשימוש במים, מכסות מים, חלוקה לצריכה ביתית, חקלאית ותעשייתית. כך, למעשה, מדי שנה מנפיקה המדינה ע"י הרשויות שנקבעו בחוק, את מכסות המים להפקה. רשיון ההפקה הוא למעשה המסמך בו באות לידי ביטוי קביעותיו של נציב המים בדבר הכמויות המותרות להפקה, הספקה או צריכה, תנאי ההפקה והמגבלות. התפתחות המשק הפרטי והתעשייתי מחד, כמו גם תהפוכות כמויות המים הנותרות במאגרי הארץ משנה לשנה הכתיבו עדכונים שונים בהקצאות.
מסמך זה בא לנסות ולאחד את עיקרי הדברים בנושא "בעיית המים בישראל", אומנם אין הכוונה להתיימר בהצגת כל מכלול הדברים, כמו גם מכלול הפתרונות העשויים להימצא, אלא דווקא לתמצת את "המוץ מן התבן" ולאחד את הסוגייה, תחת יריעה קצרה זו. עיקרם של הדברים נסמך על סדרת הרצאות במסגרת הקורס "מים ובטחון" בסמסטר א' תש"ס, בחוג ללימודי בטחון, אוניברסיטת תל-אביב.
מהלכו של המסמך ינסה תחילה להגדיר את הבעיה העיקרית בדמות "אתגר משק המים בישראל", לאחר מכן יוצגו קווים כללים לדרכי התמודדות עם הבעיה. דרכי יישום לפתרון בהתייחס למבנה הטופוגרפי בישראל תוך התייחסות להיתכנות הסדר בצפון ישראל עם מדינות הגבול, שינוי בתצרוכת המים לנפש, ויכולת מי התהום לשמש כמאגר. המשכו של נושא יציג ומגבלות לכל פתרון, ואחרון דבר יסכם את חזון משק המים לשנים הבאות.
בכדי להקל על הקורא, ולעניין את המעיין, שמתי לי, כעובדה, את הצורך להימנע, עד כמה שניתן, ממושגים ומשמות העלולים להקשות על שטף הקריאה. גם את ההתייחסות של כל ציטוט, הבאתי בסופו של כל עמוד, מהטעמים שציינתי לעיל. בעבור אופיו של המסמך ובעבור תוכנו, כל האחריות עלי. באשר לטיבו ורמת העמקתו את הידע הנצבר על הנושא, זאת כל קורא יוכל למדוד בהתייחס לרמת המידע והידע שברשותו.
ולסיום, השתדלתי, עד כמה שניתן, להישאר אובייקטיבי, ולהימנע מחוות דעה אישית, כמו-גם להעביר את נושא "המים במדינת ישראל" על-פי מערכת האפיונים שהצגתי לעיל. מקווה אני כי, לכל הפחות, בהתחייבותי זו אעמוד. ואם בכך הצלחתי, אזי, לפחות במשימה הראשונה שהעמדתי לעצמי צלחה דרכי.

תוכן עניינים:
מבוא
כללי
היקף בעיית המים
הפקה
ניקוז המים בישראל
התמודדות עם בעיית המחסור במים
המחיר הכלכלי של המים בישראל
הפוליטיקה של המים
ניתוח, דיון וסיכום

נספחים
המוביל הארצי

מקורות

מקורות:

אודנהיימר, אליסה. כהן - אדם, עמירם. "טבע ודין עתרה לבג"ץ נגד ברק בדרישה להביא את מינוי נציב מים לאישור הממשלה", בג"ץ 4020/00, הארץ, 5/6/2000 .
אקשטיין, צבי. "מחיר כוס המים האחרונה", גלובס, 29-30 לנובמבר 1999.
חוגי, ג'קי. "הכינרת והבניאס אין נכס אסטרטגי לישראל", מעריב, 16 לינואר 2000.
פורת, יהושע "סיפורי דמשק", מעריב, 16 לינואר 2000
קורין-ליבר, סטלה. "אנחנו נשב במורד הזרם של הסורים", גלובס, 16-17 לנובמבר, 1999.
רינת, צפריר. "אקוויפר דו-לאומי", הארץ, 26/11/1999

תגים:

אסטרטגיות · אקוויפר · בסכסוך · ההר · הידרו · הישראלי · וביטחון · מים · ניתוח · סוגיות · ערבי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מים וביטחון במדינת ישראל", סמינריון אודות "מים וביטחון במדינת ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.