היישום אינו מחובר לאינטרנט

השגבת הפילוסופיה - מחיר האידיאל

עבודה מס' 060746

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אודות 'מחקרים פילוסופיים' לויטגנשטיין.

6,430 מילים ,15 מקורות ,1994

תקציר העבודה:

אם גבולות ההכרה שקולים לגבולות השפה - לחקירה הלשונית תפקיד מכריע. אכן,עבודתו הפילוסופית המאוחרת של ל' ויטגנשטיין, המוצגת בספר "מחקרים פילוסופיים", עניינה המרכזי נעוץ בקביעת גבולות במובן הלשוני. הקורפוס המחקרי, ואף החוץ-מחקרי, שנוצר סביבה מרשים בהיקפו; בין היתר משום שויטגנשטיין העלה לראשונה מספר סוגיות שתרמו לצמיחת ענפי מחקר חדשים; כיוון שהמחקרים עומדים בניגוד ועל רקע הפילוסופיה המוקדמת של ה"טרקטטוס-לוגיקו-פילוסופיקוס"; ובעיקר הודות להיותו פילוסוף מבריק ויוצא דופן.
ציר בולט של המחקרים הוא השגבת הפילוסופיה כפועל יוצא של תפיסות לשוניות שגויות (הנובעות מכשלים עמוקים יותר). עבודה זו מבקשת להראות עד כמה חוליי ההשגבה הרסניים להתפלספות. בין השאר אטען כי ההשגבה יוצרת: בלבול מושגי, קשיחות מטפיסית לצד היסקים אונטולוגיים בלתי תקפים (אפיסטמולוגיה מרוקנת מתוכן); ופגיעה ביכולתנו להבחין בעושר השפה הטבעית. תפיסת השגב הופכת את כלי ההכרה המרכזי - השפה - ללא יותר ממנגנון לוגי חסר בשר ודם, המסוגל לכנות דבר-מה בשם ולא כלום מיוחד.
בבסיס הטעות הפילוסופית ניצבת ההנחה המוקדמת לפיה כל תחום דיון ניתן לתיאורטיזציה: 'סיינציזם' (מדעניות). המחיר לתפיסה אחידה וצרה כזו הוא בהכרח מיסטיפיקציה. זיהוי האנלוגיה הלשונית כזהות של מהות תחת היותה קריקטורה לשונית המושלכת על הממשות. אם 'הזמן זורם' מן ההכרח שמהותו לזרום. הנה כי כן השפה, על דקדוקה, עומדים בקשר ישיר ובלתי ניתן להתרה עם הממשות. אבל לא, טוען ויטגנשטיין המאוחר. אין בהכרח קשר כזה. במקרים רבים מתקיים מגע פנימי בשפה, בלי קשר לעולם (אם נכנה צפרדע במילה 'גיר' או '4' היא תמשיך להיות מה שהיא בלי קשר לסימן שנבחר עבורה, לכן המגע פנימי ולא חיצוני, כאשר הוא פרי הסכמה ציבורית).
ומה יש בשפה, כיצד היא פועלת, מה אפשר ללמוד מאינספור המבעים הלשוניים ומזיקתם לעולם? אם ויטגנשטיין המוקדם תפס אותה כתחשיב לוגי, לפיו כל משפט ניתן לרדוקציה פרופוזיציונלית, שאותה ניתן להמשיך לפרק עד לרמת השם הלוגי; עתה הוא מבקש לראות בה מצבור של פעילויות ציבוריות, כלומר צבר משחקי לשון.
כל משחק הוא למעשה מונח לשוני שאת השליטה בו אנו קונים באמצעות אימון ותרגול, קרי אינדוקטרינציה. הבנה לשונית אם כן פירושה הבנה ציבורית, כשם ששחקן שחמט מבצע מהלך בתוך כללי המשחק ואיננו יכול לחרוג מהם (בעשותו כן נטען שאיננו יודע לשחק).
השגבת הפילוסופיה של הלשון איננה מתבצעת בואקום אלא במקביל להשגבות פילוסופיות בכלל. ויטגנשטיין המאוחר הופך לחיל החלוץ התוחם את גבולות ההתפלספות, מזהיר מפני חריגה מהם ומשרטט על מה ניתן ואפשר להתפלסף. לדידו אין דבר עמוק בפילוסופיה, אין לה תזות וכל תפקידה תרפויטי גרידא: "הפילוסוף מטפל בבעיה כבמחלה".
האידיאל הפילוסופי הנשגב משמש גם כמצע הטעות הפילוסופית. זהו אותו אידיאל שתמיד סיבך את הפילוסופים בבעיות מדומות, גרר אותם להנחות קדם-תיאורטיות רודניות וממילא להיסקים מטפיסיים-אונטולוגיים שגויים. חלקם אף חורג מתחום הפילוסופיה לעבר מדעי החברה, ועוקצם מרעיד את מיתרי הלב של כל אדם חושב באשר הוא.

מקורות:

"אותיפרון", כתבי אפלטון, כרך ראשון, תירגם י' ג' ליבס, שוקן, 1979.
מ' בלאק, "השקפתו של ויטגנשטיין על השפה", בתוך עיון, כרך י"ז, חוברת א', ירושלים, 1966.
י' הויזינגה, "האדם המשחק", תירגם ש' מוהליבר, מוסד ביאליק, 1966.
ל' ויטגנשטיין, "מאמר לוגי-פילוסופי", תירגם ע' צמח, הקיבוץ המאוחד, 1994.
ל' ויטגנשטיין, "מחקרים פילוסופיים", תירגמה והתקינה מבוא ע' אולמן-מרגלית, מאגנס, 1995.
ל' ויטגנשטיין, "על הוודאות", תירגמה ע' אולמן-מרגלית, בלווית מבוא מאת א' מרגלית, כתר, 1986.
ג' ויילר, בקורות על ספרים, בתוך עיון, 1953.
נ' מאלקולם, "לודוויג ויטגנשטיין - ממואר", תירגם א' סנד, הקיבוץ המאוחד, 1988.
ב' מגי, "הפילוסופים הגדולים", ידיעות אחרונות, 1997.
ב' ראסל, "בעיות הפילוסופיה", תרגם מ' שטרנברג, מאגנס, תרצ"ח.
י' רז, "עיונים בפילוסופית הלשון של ויטגנשטיין וקאסירר", בתוך עיון, כרך ט"ז, 1965.
N. Chomsky, "Knowledge of Language", Praeger, 1986.
R.J. Fogelin, "Wittgenstein", Routledge Kegan Paul, London and Boston, Mass, 1976.
S. Kierkegaard, "Sickness Unto Death", edited and translated by Edna H. Hong and Howard V. Hong, Princeton University Press, 1980.
L. Wittgenstein, "Notebooks 1914-1916", Blackwell, Oxford, 1979.
L. Wittgenstein, "Tractatus Logico-Philosophicus", translated by D.F. Pears and B.F. McGuinness, Routledge and Kegan Paul, London 1961.

תגים:

גבולות האידיאל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השגבת הפילוסופיה - מחיר האידיאל", סמינריון אודות "השגבת הפילוסופיה - מחיר האידיאל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.