היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסת הגורל במיתולוגיה היוונית מול תפיסת הגורל היפני על-פי "היפוליטוס" ו"מותו של אצ'ומרי"

עבודה מס' 060530

מחיר: 324.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הקשר בין הטרגדיות שעוצבו על-פי מסורות מיתולוגיות.

6,270 מילים ,18 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

אצל היוונים נתפסה המציאות הטרגית כתוצר של הגורל המותווה על ידי האלים. בעוד שבבודהיזם קיימת גם כן שליטת האלים על מעגלי החיים והמוות, אלא שאצלם הדבר נובע מגלגוליו של האדם בעולם הזה עד התאחדותו עם האל. בינתיים, עד שהתאחד עם האל הוא נאלץ לערוך לעצמו תיקון וגורלו נתון בידיהם של האלים המקושרים לבודהא אשר לעתים מכונים סאקה (Sakka) בכתבים הבודהיסטים (רז, 2000: 63-64).

שאלת עבודתי תהיה כיצד בא לידי ביטוי הקשר שבין הגורל והאלים בבניית הטרגדיה המסורתית ואם אמנם קיים קשר דומה בכל הטרגדיות שעוצבו על פי מסורות מיתולוגיות? בעבודתי ארצה לטעון כי קיימת תבנית דומה לטרגדיה, מעצם היות הטרגדיה פונקציה של גורל המנותב על ידי האלים. יחד עם זאת, למרות הדמיון של תבניות הטרגדיה, קיים שוני באופי הגורל בשתי התרבויות וזאת כתוצאה מהמסורות המיתולוגיות הקיימות בתרבויות השונות, שבהן נוצרו אותן טרגדיות.
הדבר נובע מכך שאצל היוונים האלים קובעים את המהות הגורלית, כאשר יש ארגון גורלי של הפרטים, עם יכולת התערבות של האלים לגבי פרט מסוים המצוי עמם בקונפליקט ישיר, כמו היפוליטוס. לעומת זאת, בבודהיזם היפני האל כמעט וחסר משמעות לצורך קביעת הגורל, משום שהאדם הולך בעקבות גורלו כתוצאה מהקרמה שהותוותה בגלגול חייו הקודם ותבוא לידי ביטוי עם לידתו המחודשת בגלגול זה, כאשר למעשה מדובר במעין גורל המוכתב מראש ולא בזמן נתון על-ידי האלים. אמנם קיימת התייחסות של זמן נתון, אולם זמן זה הנו גלגול חייו הקודם של האדם, האמור להכתיב את גורלו העכשווי.

על מנת לתמוך בטענתי זו אתייחס בפרק הראשון לקשר שבין הטרגדיה והגורל המוביל לטרגדיה. בנוסף, אתייחס למציאות הטראגית ולגורל המעצב את אותה מציאות וכן למקומם של האלים בעיצובה של המציאות הגורלית שמובילה לטרגדיה.
בפרק השני אבסס את התכנים התיאורטיים שיובאו בפרק הראשון לגבי המחזה "היפוליטוס" לאוריפידס ובפרק השלישי אתייחס על פי אותם קני מידה למחזה היפני "אצומורי" שהיה לוחם מכוחות בית טאירה ונגן החליל האגדי שלהם. הפרקים השני והשלישי ישמשו לצורך השוואה בין המיתולוגיה היוונית והיפנית בכל הקשור לבניית הטרגדיה, תהליכי הגורל, חוסר היכולת להתחמק ממנו, השלמת הקורבן עם המוות ודרך מותם של היפוליטוס ואצומורי. השוואה זו אערוך בדיון המסכם שבסוף העבודה.

תוכן העניינים:
מבוא

פרק א': הטרגדיה, הגורל והאלים

1.1 הטרגדיה כתוצר הגורל
1.2 המציאות כגורל
1.3 הטרגדיה והמציאות
1.4 הגורל והאלים

פרק ב'- היפוליטוס- גורל טרגי המוכתב מראש

פרק ג'- מותו של אצ'ומרי

דיון מסכם
ביבליוגרפיה

מקורות:

אוריפידס, (1989), אלקסטיס, שוקן, תל-אביב.
אוריפידס, (1992), היפוליטוס, שוקן, תל-אביב.
בלום, א., "הטרגיות של המוות", מטאפורה 2, 1991, ע"מ 126.
הומרוס, (1987), אודיסיאה, (תרגום: ש. טשרניחובסקי), עם עובד, תל-אביב.
ניטשה, פ., (1985), כה אמר זרתוסטרה, (תרגום: י. אלדד), שוקן, תל-אביב.
ניטשה, פ., (1985), הולדת הטרגדיה/ המדע העליז, (תרגום: י. אלדד), שוקן, תל-אביב.
סיגד, ר., (1990), האמת כטרגדיה, מוסד ביאליק, ירושלים.
פינלי, מ.י., (1970), יוון העתיקה, דביר, תל-אביב.
קרוק, ד., (1971), יסודות הטרגדיה, הקיבוץ המאוחד, תל-אביב.
רז, י., (2000), המיתולוגיה היפנית, מפה, תל-אביב.
שפיגל, נ., (תשנ"ב), תולדות הטרגדיה היוונית, מאגנס, ירושלים.
שיקספיר, ו., (1971), המלך ליר/ מקבת, הוצ' הקיבוץ המאוחד/ ספריית הפועלים, בארי.
Bowra, C.M., (1957), The Greek Experience, Mentor B., New York.
Caldwell, R., (1989), The Origin of the Gods: a Psychoanalytic Study of Greek Theogonic Myth, Oxford University Press, New York.
Dietrich, B.C., (1967), Death, Fate and the Gods, Athlon Press, Glasgow.
Harvey, P., (1990), An Introduction to Buddhism, Cambridge University Press, Cambridge.
Nietzsche, F., In: Ghiselin ( ed.), (1955), The Creative Process , Mentor B, New York.
Penglase, C., (1994), Greek Myths and Mesopotamia: Parallels and Influence in the Homeric Hymns and Hesiod, Routledge, London.

תגים:

יפן · טרגדיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסת הגורל במיתולוגיה היוונית מול תפיסת הגורל היפני על-פי "היפוליטוס" ו"מותו של אצ'ומרי"", סמינריון אודות "תפיסת הגורל במיתולוגיה היוונית מול תפיסת הגורל היפני על-פי "היפוליטוס" ו"מותו של אצ'ומרי"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.