היישום אינו מחובר לאינטרנט

אלימות פסיכולוגית - סקירת הספרות והשלכות מניעתיות, טיפוליות ומחקריות

עבודה מס' 050533

מחיר: 274.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בעבודה זו נסקרת תופעת האלימות הפסיכולוגית, ההשלכות שלה ודרכי הטיפול בה.

7,894 מילים ,15 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בשל הנטייה הקיימת במחקר ובציבור להתיחס לאלימות הפסיכולוגית כחלק בלתי נפרד מהאלימות הפיסית, וכן בשל הבולטות הניכרת לעין של תוצאות האלימות הפיסית, מושקעים מרבית המשאבים, כספיים, חוקיים וטיפוליים, במניעה, טיפול וענישה של מקרי אלימות פיסית.
פחות מודעות ופחות פיקוח חברתי מושקעים בנזקים ובסבל הנגרמים מאלימות פסיכולוגית, שאיננה מלווה בהתנהגות פיסית אלימה. התקשורת, מנהיגים ואנשי חינוך מטיפים, למשל, כנגד האלימות המילולית, אבל הנורמה, לפחות בחברה הישראלית, היא שאין ענישה כנגד תופעות של אלימות מילולית בין מבוגרים והנסיונות לחנך ילדים ובני נוער להימנע ממנה אינם מצליחים, שכן אפילו חלק מנבחרי הציבור והמנהיגים, שאמורים לשמש דוגמא, אינם נמנעים, לפעמים, מאלימות מילולית.
בעבודה זו ברצוני, אם כן, להתמקד באלימות הפסיכולוגית בנפרד מן האלימות הפיסית ולנסות לבחון את מופעיה השונים ואת השלכותיה הנפשיות ולבדוק דרכי מניעה וטיפול אפשריות, כפי שהן מוצעות בספרות המקצועית.
קשה ביותר להפריד אלימות פסיכולוגית מאלימות פיסית, כיוון שהראשונה מובילה דרך שלבים שונים אל השניה. בגלל הקושי להפריד, האלימות הפסיכולוגית, למרות שכיחותה, כפי שיודע כל אדם מנסיונו וכפי שמראים המחקרים (להלן), אינה זוכה כמעט להתייחסות מצד עצמה, לא מצד החוק ולא מצד הפיקוח החברתי הנורמטיבי ומטופלת בדרך כלל רק לאחר שהתפתחה לכדי אלימות פיסית גופנית ו\או פגיעה ברכוש. גם כאשר קיימת התייחסות של החוק לאלימות פסיכולוגית, היא מיושמת לפי רוב על אירועים שבין אנשים זרים, כגון החוק נגד הוצאת דיבה ופגיעה בשם הטוב של אדם.
ואולם אלימות פסיכולוגית מרבה להתרחש דוקא בין אנשים קרובים, במשפחות, בין בני זוג ו\או בין הורים לילדיהם ושם, ברשות הפרט, היא בדרך כלל אינה מטופלת אלא אם כן היא הופכת לאלימות פיסית שפוגעת בגוף ו\או ברכוש.
קיימת כיום, כאמור, מודעות גדולה בציבור בכלל, ובמיוחד בקרב אנשי חינוך, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, כמו גם בקרב אנשי החוק והמשפט, לתוצאות ההרסניות של אלימות פיסית המופנית כלפי נשים וילדים במשפחה והמוסדות השונים פיתחו מסגרות חוקיות, חינוכיות וטיפוליות להתמודדות עם האלימות הפיסית, הנראית לעין. שלא כבעבר, האלימות הפיסית אינה נחשבת עוד לענין משפחתי פנימי, לפחות כאשר מדובר בילדים והחוק מחייב אנשי מקצוע לדווח על כל מקרה של אלימות הפוגעת בילדים. הנשים, מהיותן בני אדם בוגרים, מצופות לדווח בעצמן על אלימות המכוונת נגדן, אך הנשים המוכות, ועוד יותר מהן - הנשים הסובלות מאלימות פסיכולוגית לל אמכות, מצויות במצב פסיכולוגי שמקשה עליהן מאוד להיות אסרטיביות וזקוקות לתמיכה חברתית, של בני משפחה, ידידים או אנשי מקצוע, בכדי להגיע למודעות בדבר היותן קורבנות לאלימות מצד בני זוגן. קיים לחץ חברתי גדול על נשים, לא רק מצד בני הזוג והמשפחות, אלא גם ואולי יותר בשל דפוסי הסוציאליזציה שהפנימו, להכחיש את האלימות שהן קורבנותיה, בייחוד כאשר מדובר באלימות פסיכולוגית שמתבטאת ביחסים הרסניים ומשפילים, אך איננה מלווה באלימות פיסית נראית לעין.
אין עדיין מודעות והתייחסות מספיקות מצד החברה ומוסדות הרווחה לתוצאות ההרסניות של האלימות הפסיכולוגית, הבלתי-נראית, שקיימת לעיתים בין בעל לאשתו או בין הורים לילדיהם.
תוצאותיה של אלימות פסיכולוגית סמויה הן קשות לא פחות מאלה של אלימות פיסית ואלה החשופים לה משלמים מחיר נפשי כבד ביותר. ואולם בדיון הציבורי מוזכרת בדרך כלל אלימות פסיכולוגית רק כאשר היא מלווה באלימות פיסית ואין דנים בה די הצורך כבעיה בפני עצמה. גם בפעולות מניעה מושם בדרך כלל הדגש על מניעת אלימות פיסית ופחות על מניעת אלימות נפשית ועד כמה שידוע לי, גם המערכת המשפטית לא ניסחה עדיין נורמות נפרדות לגבי סוג זה של אלימות. אין להתפלא על כך, מפני שהמושג 'אלימות פסיכולוגית' הוא אכן עמום, גבולותיו אינם ברורים וקשה למתוח קו קונספטואלי ברור בינו לבין אלימות פיסית. יש בהחלט מקום לשאול אם פגיעה ברכושו של אדם אחר, או הגבלת חופש הפעולה שלו, זו אלימות פסיכולוגית או פיסית?
בעבודה זו אשתדל, באמצעות סקירת ספרות מקצועית, לנסות ולחדד את ההבחנה בין אלימות פסיכולוגית לבין אלימות פיסית ולהצביע על השלכות מניעתיות, טיפוליות ומחקריות שיש להבחנה כגון זו.
ברצוני להעיר שתי הערות, לפני שאכנס לדיון עצמו:
* לצורך העבודה בחרתי להתמקד בעיקר ביחסים שבין אנשים מבוגרים, יחסים שאמורים להיות שוויוניים. הנושא של אלימות המכוונת לילדים הוא מורכב עוד יותר בשל אי-הסימטריה המובנית ביחסי מבוגרים-ילדים ודורש דיון נפרד.
למרות שהמחקרים הראו שברוב המקרים הגברים הם האלימים והנשים הן קורבנות האלימות, קיימים גם מקרים הפוכים ולכן השתמשתי בחלקים מהעבודה, אם כי לא בכולה, בלשון נייטרלית המכוונת לשני המינים, במידה המוגבלת שהשפה העברית מאפשרת זאת.

תוכן העניינים:
פתיחה
תיאור תופעת האלימות הפסיכולוגית
גורמים לאלימות פסיכולוגית
מודלים והגדרות
הצעות לדרכי התערבות וטיפול
היבטים מניעתיים וחוקיים של אלימות פסיכולוגית
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

Gleason (1993) מצא שכיחות גבוהה של התופעות הפתולוגיות הבאות אצל נשים הסובלות מאלימות, פיסית ופסיכולוגית כאחת:
דכאון עמוק, תסמונת לחץ פוסט-טראומטי, הפרעת חרדה כללית, אובססיה כפייתית ואי-תפקוד פסיכוסקסואלי.
נמצא שתופעות האופייניות לאנשים בדכאון, כמו עייפות כרונית, אי-יכולת להיענות לאתגרים, פסימיות, האשמה עצמית ורגשות אשמה
וכן שתופעות האופייניות למצבי טראומה כמו בלבול, הלם, פחד, חוסר אונים, דאגה, ודימוי עצמי שלילי - מופיעות גם אצל נשים הסובלות מאלימות.
תופעות אלה מסבירות במידה רבה התנהגויות שנצפו אצל נשים מוכות,
שהחוקרים לא ידעו להסביר אותן קודם לכן: דיסוציאציה, אובדן זכרון,
הפרעות פסיכוסומאטיות, תחושות של חוסר ערך. תופעות אלה מייצגות נסיונות שלא עלו יפה להתמודד עם סיטואציות של קושי ודיכוי.
Straus, Sweet & Vissing (1989, אצל Tolman 1992, עמ' 292) מצאו קשר חיובי בין תוקפנות מילולית של הבעל לבין דכאון אצל האשה. ככל שגדלה מידת התוקפנות המילולית של הבעל, גדלים סיכוייה של האשה ללקות בדכאון.

תגים:

אלימות · אלים · ילדים · טיפול · משפחה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אלימות פסיכולוגית - סקירת הספרות והשלכות מניעתיות, טיפוליות ומחקריות", סמינריון אודות "אלימות פסיכולוגית - סקירת הספרות והשלכות מניעתיות, טיפוליות ומחקריות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.