היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת האינתיפאדה על החברה הישראלית

עבודה מס' 050465

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודה זו מנסה לבחון את השפעתה של ההתקוממות הפלשתינאית על החברה הישראלית מההיבטים של אלימות, עבריינות ודעת קהל.

5,937 מילים ,20 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

האינתיפאדה, ההתקוממות העממית הפלשתינאית, היתה אחת המלחמות שהשפיעה בצורה המשמעותית ביותר על מדינת ישראל, כמעט בכל מישור - מדיני, פוליטי, כלכלי, חברתי, מוסרי ואידיאולוגי. דווקא משום שמדובר בהתקוממות עממית על ערכים ואידיאולוגיה כל כך דומים בנסיבותיהם להקמת המדינה היהודית. הדמיון הזה בין המדינה שקמה ובין המדינה שבדרך, הסבל, הם שיצרו את הזעזועים ואת המשברים הגדולים ביותר בחברה הישראלית היהודית, הדתית והחילונית.
ההתלבטויות יצרו פילוג בעם. פילוג בין שמאל וימין ופילוג בין דתיים לחילוניים, לא רק על דמותה וצביונה ההלכתי או החילוני של מדינת ישראל אלא על קדושת האדמה והמקומות הקדושים.
מסתבר שגם בקרב הדתיים הלאומיים יצרה האינתיפאדה פלגנות: בדמות מימד ובדמות מפד"ל - שתי מפלגות דתיות. הראשונה בחרה לפנות שמאלה ואילו השניה ממשיכה בדרכה ימינה, שגם היא או חלקים בה כבר מכירים בעובדת הויתור הטריטוריאלי כעובדה מוגמרת.
האינתיפאדה השפיעה על מדינת ישראל גם בתחום הכלכלי ולא רק משום ההשקעות התקציביות שנובעות מהצבת כוחות צבא גדולים בריכוזי אוכלוסין פלשתינאים, אלא גם כתוצאה מהסגרים המתמשכים בעקבות מלחמת הגרילה ששימשה כלי בידי הפלשתינאים להשגת היעדים המדיניים שלהם. ההשפעות הכלכליות, גם לאחר שנגמרה האינתיפאדה, ממשיכות להשפיע על כלכלת מדינת ישראל. בעקבות ההסגרים המתמשכים גברה הדרישה מפי קבלנים ואנשי עסקים לכוח עבודה חלופי, עובדים זרים שיובאו ממדינות זרות נחשלות על מנת שיהוו תחליף לעובדים הפלשתינאים.
מדובר במאות אלפי פועלים זרים שחלק גדול מהם השתקע בארץ, הקים משפחות ויצר שינוי דמוגרפי שהשלכותיו מטרידות שינה מעיני אנשי משרד הפנים וקברניטי המדינה.
בהיבטים המוסריים השפעות האינתיפאדה היו לא פחותות. אל ההשפעות ניתן להתייחס בשני היבטים. יש מי שיראה בהן כהשפעות חיוביות ויש מי שיראה בהן כשליליות. דווקא ההתחבטות המוסרית הלאומית, גם של החייל הפשוט המתייצב מול ילד פלשתינאי, מחדדת את הערנות המוסרית של העם ושל הפרט. מצד שני, החיכוך וההתמודדות מול אוכלוסיה פלשתינאית מתקוממת חשפה אינספור מקרים טרגיים שפגעו במוסריות הלאומית ובמוסריות האישית של כל
חייל ואזרח ישראלי. יש מי בחברה הישראלית שרואה בכך אות קין אותו יצטרך העם היהודי לשאת לנצח. במיוחד על רקע עברו ההיסטורי. יש מי שרואה בהתנצחות ובעימות היהודי פלשתינאי נקודת אור שבה עמד העם היהודי במבחן מוסרי שאין כדוגמתו, זאת למרות המאבק המתמשך על קיומו. בין שתי עמדות אלו, תלוי במתבונן, ימשיך העם היהודי להיות מושפע כמעט בכל תחום אפשרי, ולא רק מוסרי.
במבט לאחור לא ניתן להתעלם מההשפעות הפוליטיות של האינתיפאדה על מדינת ישראל. עת עומדים אנו ערב בחירות, הנושאים המרכזיים שעולים בתעמולת הבחירות הם שאלות שהועלו בעקבות האינתיפאדה. עמדת הציבור לגבי כינונה של מדינה פלשתינאית, פינוי שטחים, מעמדם של ערביי ישראל כפלשתינאים או כישראלים, מקומו של מועמד ערבי לראשות הממשלה ומעמדה של ירושלים.

בעבודה זו אנסה להבין את ההשפעות שהשפיעה האינתיפאדה על החברה הישראלית. דעת הקהל, החיילים ששירתו בשטחים, החוק, הסבילות לאלימות, עבריינות. מה היתה ההשפעה הפסיכולוגית על הציבור הישראלי עת היו עדים למעשים אכזריים שביצעו חייליהם בנשים, זקנים וטף. איך השפיעו מעשים אלו על תדמיתה העולמית של ישראל. איך התמודדו החיילים עם הדילמות המוסריות שעמדו בפניהם. ועוד.

תוכן עניינים:
הקדמה
היסטוריה של עימות
מאורעות 1936-1939
מלחמת תש"ח 1948
מלחמת ששת הימים 1967
האינתיפאדה
תגובת ישראל להתקוממות מול תגובת העולם
השפעת האינתיפאדה על החברה הישראלית
יחסי צבא, חברה ושלטון בישראל
שלטון החוק
ההשפעה על ערביי ישראל
מחלוקות מבפנים
התמודדות עם ברוטליות
עבריינות ופשע
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אורנן, עתר, לורייא, איתמר. 1989. "מוגנים לכאורה - מקורות פסיכולוגיים שלך השתיקה". גור זיו, חגית (עורכת). אמירות על שתיקה. תל אביב: המרכז לשלום
גל, ראובן, מייזלס, עפרה. 1990. "עמדות בני נוער כלפי נושאי צבא ובטחון בתקופת האינתיפאדה". גל, ראובן (עורך). המלחמה השביעית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד
כ"ץ, אליהוא, לוינסון, חנה. 1990. "כיצד נתפסת האינתיפאדה בדעת הקהל". גל, ראובן (עורך). המלחמה השביעית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד
ליבס, תמר, בלום-קולקה, שושנה. 1990. "'יורים ובוכים?' על ההתמודדות עם דילמות מוסריות בשירות הצבאי בשטחים". גל, ראובן (עורך). המלחמה השביעית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד
ליסק, משה. 1990. "האינתיפאדה והחברה הישראלית: פרספקטיבה היסטורית וסוציולוגית". גל, ראובן (עורך). המלחמה השביעית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד
לנדאו, פ שמחה. 1990. "השפעות אפשריות של האינתיפאדה על התנהגות עבריינית בקרב אזרחי ישראל". גל, ראובן (עורך). המלחמה השביעית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
מלאך-פיינס, אילה. 1990. "את מי שוחקת האינתיפאדה?". גל, ראובן (עורך). המלחמה השביעית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
ניצן, גבי. 1989. "הטאבו, ידידנו הטוב". ". גור זיו, חגית (עורכת). אמירות על שתיקה. תל אביב: המרכז לשלום.
רוזן, רולי, המרמן, אילנה. 1990. משוררים לא יכתבו שירים. תל אביב: עם עובד.
שיף, זאב. יערי אהוד. 1990. אינתיפדה. תל אביב: שוקן.
ניר, אורי. "בשכם הפצתי את "מדינת היהודים". הארץ (9.12.1997). עמ' ב3.
Shalev, Arye. 1991. The Intifad: Causes and Effects. Jerusalem: Jerusalem Post.
Shindler, Colin.1991. Ploughshares Into Swords?. London: I.B. Tauris Co LTD.
Tessler, Mark. 1994. A History of the Israeli-Palestinian Conflict. Indiana: Indiana University.
Intifada Diary: Ten Years After http://www.birzeit.edu/diary/intifada/localorg.html
Intifada Reflections. http://msanews.mynet.net/msanews/199712/19971212.9.html
Teaching the Israeli-Palestinian Conflict. http://www.umich.edu/%7Eiinraeli-palestinian_conflict
The Student Online Research Center (JSOURCE). http://www.us-israel.org/jsource/History/intifada.html
The Washington Report On Middle East Affairs. http://www.washington-report.org
A History of the Israeli-Palestinian Conflict. 1994: 314.

תגים:

פלשתין · שטחים · סכסוך · מיעוט · אינתיפדה · אינתיפאדה · צבא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת האינתיפאדה על החברה הישראלית", סמינריון אודות "השפעת האינתיפאדה על החברה הישראלית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.