היישום אינו מחובר לאינטרנט

פילוסופיה סינית קדם בודהיסטית מול סוקרטס ואפלטון על השווה והיופי שבשוני

עבודה מס' 050379

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין שני הפילוסופים המערביים לבין זו של סו'ן דזה.

5,718 מילים ,10 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

במרחק כה רב זה מזה, סביב המאה ה-4 לפנה"ס, קמו הוגים שמעבר לעובדה שהם הותירו חותמם על ההיסטוריה ההגותית, היתה להם תחושת שליחות עצומה.
320-235 ,Xunzi לפנה"ס, וסוקרטס, 399-469 לפנה"ס (בכל ספר, שנות חייו של סו'ן דזה שונות. בחרתי בתאריכים ע"פ הספר של Dubs).
שניהם התעניינו בהגדרות אוניברסליות כמו מוסר וצדק, אך בעוד סו'ן דזה השכיל למזג את תורות התקופה להגות קוהרנטית ששמשה ממשלים בסין באופן פרקטי, סוקרטס היה שואל חסר רחמים, הסתובב בשווקיה של אתונה תועה ותוהה וחיפש סופיסט משועמם להתעמת איתו , להעמיד אותו על טעותו ודרכו , להגיע אל האמת.
הפרקטיקה הפוליטית לא הטרידה אותו. "הוא נאם ושידל, הוא בא להציל את הנשמה."(1) את המסגרת הרחבה יותר שדנה במדינה אנו מוצאים אצל אפלטון (347-429 לפנה"ס). זהו המקום להסביר מהי הבעיה הסוקרטית. סוקרטס לא כתב אף מילה. כל הדיונים, הנאומים וההתפלמסויות של סוקרטס נכתבו בידי אפלטון.
לכן, קשה מאוד לדעת, איפה עובר הגבול בין דעותיהם; מתי כתב אפלטון את דברי סוקרטס כלשונם, ואיפה הוא בחר להעביר את אמונותיו ורעיונותיו שלו דרך דמותו של סוקרטס, שאותו העריץ וחשב שהוא ראוי להיות דמות מופת שיש לחקותה.
ישנם מספר הבדלים ביניהם, כדוגמת השימוש במילה צדק, שאפלטון למעשה הרחיב מעבר לגבולות הפרט, לגבולות המדינה. הדבר בא לידי ביטוי במשל האותיות, שעל כך ארחיב בהמשך.
בעבודה זו, אני מתיחסת אל שניהם, ומשווה אותם לסו'ן דזה. הם משלימים זה את זה במידה רבה, מאחר שסוקרטס לא דן בנושאי מדינה ואפלטון אמנם מרחיב את הפילוסופיה לגבולות הקולקטיב, אך חשוב לזכור, שהמדינה האפלטונית הינה מדינה אידאית, שאין לה מימוש במציאות. זוהי גדולתו של סו'ן דזה בעיני, שיתכן והקדים את בני דורו בהגות האינטיליגנטית ובפירושים יוצאי הדופן, שהוא העניק לקונפוציאניזם.

תוכן עניינים:
מבוא
טבע האדם
חינוך
מוסר וצדק
מדינה ופוליטיקה
סיכום
ביבליוגרפיה
מראי מקום

מקורות:

פלטון, פוליטאה, כתבי אפלטון, כרך ב, (ירושלים ותל-אביב : הוצאת שוקן, תשל"ה ).
אפלטון, פרוטגורס, 316-325 ,בתרגומו של יוסף ג. ליבס, כתבי אפלטון, ירושלים: הוצאת שוקן, כרך א, ע"מ 20-29.
האזרחי פפיטה, על היש המושלם, עיונים באפלטון ובקודמיו, (ירושלים: אקדמון בית ההוצאה של הסתדרות הסטודנטים של האוניברסיטה העברית, תשכ"ד), ע"מ 138-168.
פוקס א, אתונה בימי גדולתה, (ירושלים: מוסד ביאליק, תשמ"ה), ע"מ 1-37, 160-176.
סו'ן דזה, דיון אודות השמיים, תרגומו של ד'ר יורי פינס, תיקונים מיכל בירן: מתוך "Tian Lun" , Xunzi, ch.17, ע"מ 1-6.
Dubs H. Homer, trans. , Hsuntze, the Moulder of Ancient Confucianism, vol.15, Aprobsthain, London, W.C, 1927.
Schwartz I. Benjamin, The World of Thought in Ancient China, ch. 7, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts and London, England,1985, pp. 255-321.
Demos Rafael, Similarities and Contrasts between Chinese and Greek Attitudes, Philosophy East and West, University of Hawaii Press, vol. 48, no. 2, April 1998, pp. 323-347.
Steinkraus E. Warren, Socrates, Confucius, and the Rectification of Names,
Philosophy East and West, University of Hhawaii Press, vol. 30, no. 2, April 1980, pp. 261-264.
Jiyuan Yu, Confucius and Aristotle, Philosophy East and West, University of Hawaii Press.

תגים:

מוסר · צדק · טבע · האדם · מדינה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פילוסופיה סינית קדם בודהיסטית מול סוקרטס ואפלטון על השווה והיופי שבשוני", סמינריון אודות "פילוסופיה סינית קדם בודהיסטית מול סוקרטס ואפלטון על השווה והיופי שבשוני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.