היישום אינו מחובר לאינטרנט

עיונים בסקרים-השחיקה בעבודה

עבודה מס' 050203

מחיר: 107.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרות ותיאוריות,שיטות מדידה, מדגם ותוצאותיו.

1,599 מילים ,7 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

מהי השחיקה ?
הרופא ארנסט וו. ג'ונסון (1988) טען שמושג השחיקה הפך למטפורה של "אני מרים ידיים" - מונח מקובל בחברה לתיאור עייפות, עצלות או חרטה, או רציונליזציה ל"שוברים את הכלים". ג'ונסון התייחס לתוצאות של שני מחקרים שבהם החוקרים פטרו "טענה היפרבולית זו" (כלומר, שחיקה) משום שלא מצאו קטכולמינים בשתן של הנבדקים. ג'ונסון טען בפשטות שהשחיקה אינה קיימת ושהמושג משמש אנשים המבקשים להימנע מאחריות בעבודה. לדוגמה, אחות או רופאה עשויות לומר "אני שחוקה" במקום "אני מתעבת חולים" או "אינני יכולה לסבול אנשים המתלוננים על
כאבים" (ג'ונסון 1988). על-פי אותו עיקרון, עובד הרווחה עשוי לומר שהוא שחוק במקום לומר "אינני רוצה לעזור לכל כך הרבה חוליגנים".

השחיקה זכתה לפופולריות באמצע שנות השבעים כמאפיין של תגובה שלילית לעבודה, בעיקר בתחום השירות (פרוידנברגר 1974). סימפוזיונים מדעיים רבים עסקו בשחיקה, בתקופה שבין 1980 ל-1985 בלבד פורסמו למעלה מ-300 מאמרים בתקופונים שונים, ולפחות תריסר ספרים. אחת הסיבות לפופולריות של המושג הזה
היתה שהוא היה קשור לסטיגמה נמוכה מאוד. שלא כתוויות אחרות כגון אין-אונים או אי-יכולת, אין בשחיקה דבר המטיל אשם על האדם הסובל ממנה. ניתן לראות בשחיקה ניסיון להימנע מאחריות ומהתחייבויות מבלי לראות בה חריגה, או, כפי שטען שירום (1989), מבלי לקבל תווית. אולם אם ג'ונסון (1988) צדק בפרובוקציות שלו, השימוש הנרחב במושג זה אינו אלא אחיזת עיניים אידאולוגית מסיבית.

פרוידנברגר (1974) הוא הנחשב בדרך כלל לראשון שטבע את המונח "שחיקה" בתחום השירותים החברתיים. פרוידנברגר לקח מלה שהיתה נפוצה בסלנג של שנות השישים לתיאור ההשפעה של שימוש כרוני בסמים, ושינה את משמעותה כך שהיא תאפיין את המצב הפסיכולוגי של מתנדבים שעבדו במוסדות לרפואה אלטרנטיבית. מודל
השחיקה של פרוידנברגר הדגיש בעיקר את הפסיכולוגיה של הפרט, בעוד שמייזלך (1962) וחוקרים אחרים אחריה חקרו את השחיקה מנקודת מבט פסיכולוגית- חברתית, עם התמקדות בקשרים שבין גורמים סביבתיים לגורמים אישיים (מונט ולזרוס, 1977).

תוכן עניינים:
מבוא
שיטת המחקר
ניתוח ממצאים
מסקנות
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

פינס, מ"א (1984). שחיקה נפשית, מהותה ודרכי ההתמודדות עמה. הוצאת גומא-צ'ריקובר בע"מ.
Pines A. and Maslech C. "Characteristics Of Staff Burnout in Mental Health Settings", Hospital and Community Psychiatry, 29, 1978, pp 233-237 .
Freudenberger H. "The Stuff Burnout Syndrome", Journal Of Social issues, 1, 1974, pp 159-164.
Maslow A. 1962, "Toward a Psychology Of Being", Van Nostrand, New-York .
Maslach C. and Pines A. , "The Burnout Syndrome in Day Care Settings", Child Care Quartery, 1977, 6(2), pp 100-113 .
Kanner A., Kafri D. and Pines A., "Conspicuous in its Absence : The Lack of positive conditions as a source of stress", Journal Of Human Stress, 1978, 4, pp 33-39.
Monat A. and Lazarus R.S., "Stress and Coping", N.Y. Columbia University Pres. 1977.

תגים:

פרוידנברגר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עיונים בסקרים-השחיקה בעבודה", סמינריון אודות "עיונים בסקרים-השחיקה בעבודה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.