היישום אינו מחובר לאינטרנט

הרקונקוויסטה - כיבושה מחדש של ספרד

עבודה מס' 041670

מחיר: 193.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ספרד בימי הביניים, מהלך הכיבוש מחדש, תקופת הביניים, גרנדה, פרדיננד ואיזבלה, אידיאולגיה, מאבקי דת ותעמולה.

4,145 מילים ,8 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

הרקונקויסטה - כיבושה מחדש של ספרד המוסלמית מידי הנוצרים, נמשכה למעלה משבע מאות שנים, והחלה למעשה מיד אחרי סיום כיבוש רוב שטחה של ספרד בידי המוסלמים. נצחון נוצרי ראשון במאבק הארוך התרחש בשמת 718 באזור האסטוריס בצפון מזרח חצי האי האיברי, אליו נסו חלק מהוויזיגותים הנוצרים מפני הכובשים המוסלמים.
מדוע היה זה תהליך כה ממושך? להיסטוריונים כמה תשובות. ראשית המבנה הפוליטי של ספרד. משך כל התקופה לא נוצרה הסכמה או קונצנזוס בשאלת אופן בחירת המלכים בספרד. האצולה טענה בדרך כלל כי המלך צריך להבחר על ידיה, ואילו המלכים טענו לזכות הירושה(1). בעיה זו הועצמה, כי המלכים כאשר הורישו את שלטונם, חילקו אותו שוב ושוב בין כמה יורשים או יורשות, מצב שהוביל לפיצול פוליטי וצבאי, ולמלחמות ירושה שגזלו זמן ומשאבים מהמאבק לגירוש המוסלמים מספרד(2).
בעיה נוספת שהקשתה על הכיבוש מחדש לפחות במאות השנים הראשונות, הייתה מחסור חמור בכוח אדם. בעוד המוסלמים גייסו שוב ושוב צבאות מצפון אפריקה, נאלצו הנוצרים להסתפק במעט האוכלוסייה שנתן הריבוי הטבעי. הלך רוח קסנופובי של האצולה בחצרות ספרד הנוצריות, לא אפשר לראשוני המלכים הנוצרים להזמין סיוע של אצולה אירופאית מצפון לפירנאים. סיוע נוצרי מחוץ לספרד קיבל תנופה במאות הבאות. כתוצאה מכך גם במקומות רבים, לאורך השנים, בהם לא היו כלל מוסלמים או שהם גורשו מהם, לא ניתן היה להקים שלטון נוצרי קבוע ויציב(3).
בעיית כוח האדם נפתרה כאשר ספרד 'נפתחה' לאירופה. לאחר ש 'התגלה' במאה התשיעית, בגאליסיה, בצפון מערב ספרד שילדו של השליח ג'יימס (יעקב), הפך מקום התגלית 'סנטיאגו דה קומפוסטלה', בו נבנתה קתדרלה מפוארת, לאתר הצליינות הפופולארי ביותר באירופה. זרם הצליינים הלך וגבר, דרכם נדדה דרומה יותר ויותר ככל ששטחי השלטון של הממלכות הנוצריות התרחבו דרומה. יחד אתם הביאו הצליינים השפעות תרבותיות ובחזרם לאירופה נשאו את הלכי הרוח בספרד. בראשית המאה ה 11, בהזמנת המלך סנשו 'הגדול' הגיעו לנווארה וממנה לקסטיליה נזירי קלוני, נושאי נס הרפורמה בכנסיה ובכלל מפיצי תרבות בולטים בתקופה זו. לבד מתרומתם התרבותית לספרד וחיזוק הפתיחות התרבותית, הם הצליחו להביא את האפיפיור לכך שיראה את מלחמות הרקונקוויסטה בספרד כמסעי צלב הראויים לתמיכת הכנסייה. החל מהמאה ה-11 נשטפה אירופה בגל של צלבנות - מלחמת קודש נגד הכופרים המוסלמים. היות וספרד הייתה קרובה יותר גיאוגרפית מהמזרח וחלקה הגדול נשלט על ידי המוסלמים היה זה טבעי שחלק מהלהט הצלבני ימצא את ביטויו בספרד ואכן 'מתנדבים' רבים מאירופה השתתפו במלחמות הרקונקויסטה, לראשונה ב 'המלצת' האפיפיור בשנת 1064 ופעמים רבות במאות הבאות.
מבחינה מדינית הייתה ספרד מפוצלת משך רוב תקופת הריקונקויסטה. איחוד בר קיימא הושג רק במאה ה 15 למעלה ממאתיים שנה אחרי כיבוש רוב ספרד, מעט לפני חיסול המאחז המוסלמי האחרון בספרד - גרנדה.

תוכן עניינים:
ספרד בימי הביניים - רקע כללי
מהלך הכיבוש מחדש
תקופת הביניים
גרנדה
פרדיננד ואיזבלה
אידיאולוגיה מאבקי דת ותעמולה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

קארל הגדול ובנו כבשו את אזור קאטאלוניה עד לשנת 801 וסיפחו אותו לאימפריה שלהם. בשנת 987 ניצלו תושבי האזור מחלוקת פנימית באימפריה והיו לרוזנות עצמאית. ואולם קאטאלוניה ובירתה ברצלונה פונות אל הים ודרומית לה שכנה מלכות סרגוסה המוסלמית שבלמה תנועה דרומה משך מאות שנים, ולכן פעילותם של הקאטאלנים ברקונקוויסטה הייתה מועטת(4).
בין השנים 905-926 הקים סאנשו הראשון ממלכה באסקית באזור נווארה.

תגים:

נוצרים · מוסלמים · קרל · איברי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הרקונקוויסטה - כיבושה מחדש של ספרד", סמינריון אודות "הרקונקוויסטה - כיבושה מחדש של ספרד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.