היישום אינו מחובר לאינטרנט

מודלים חשיבתיים בעת פתרון בעיות אופקיות מול בעיות רוחביות

עבודה מס' 041470

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרות והסבר כללי ,המודלים השונים ומסקנות המחקר.

5,541 מילים ,19 מקורות

תקציר העבודה:

דרכי הוראה ומיומנות חשיבה:
הבדלים בין מודלים חשיבתיים בעת פתרון בעיות אופקיות מול בעיות רוחביות

תוכן העניינים:
1. מבוא
בעיות ופתרון בעיות
שאלת המחקר
הבהרה
2. הסברים כלליים
מהי חשיבה?
מהי בעיה?
חלוקת הבעיות
פתרון
3. המודלים
המודל הראשון
מודלים לפתרון בעיות אנכיות
דוגמא לפתרון בעיה בחשיבה אנכית
מודלים לפתירת בעיות רוחביות
דוגמא לפתרון בעיה בחשיבה רוחבית
התגברות על השגות העלולות לעלות
4. דיון ומסקנות
המסקנות העולות מהעבודה
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

בעיות ופתרון בעיות
הנושא בעיות ופתרון בעיות הנו נושא רחב ידיים ומשתרע על פני תחומי מחקר רבים, הוא מקיף בתוכו חומר רב עד מאד. ה"בעיה", כפי שנראה בעבודה, בעלת משמעויות והגדרות רבות, היא מתחילה משאלות פשוטות כגון: מה אני הולך ללבוש היום? עוברת לבעיות מהסוג שיש בבית הספר כמו: בעיות במתימטיקה, ספרות, ביולוגיה - בעיות שאת התשובות עליהן אנו יכולים למצוא בתוך הספרים. הבעיה עוסקת גם בשאלות נרחבות וגדולות יותר כמו - מהו סוד הקיום? מהי משמעות החיים? ובחינוך, איך לגדל ילדים?
כשם שה"בעיות" רבות ומגוונות כך גם הפתרונות לבעיה נתונה. לפני שניגשתי לספריה, לתהליך חיפוש החומר, לא חשבתי על עומק הנושא, וככל שהעמקתי הרגשתי שאני "הולך ומסתבך \ מסתבך והולך \ והולך והולך, ומסתבך".
על מנת להקל על עצמי בעבודה בחרתי ללכת בעקבות החלוקה שערך אדוארד דה-בונו על החשיבה. כידוע, פתרון הבעיה הנו תהליך מחשבתי של האדם, אדוארד דה-בונו חילק את חשיבת האדם לשני סוגים:
1) חשיבה אנכית
2) חשיבה רוחבית
כאשר החשיבה האנכית מקושרת אל התחום הריאלי-מתמטי - כאן משתמשים במידע עצמו על מנת להתקדם אל עבר הפתרון. החשיבה הרוחבית לעומת זאת מקושרת יותר אל התחום היצירתי של האדם, אלו בעיות כלליות יותר - כאן הצעדים אינם בהכרח רצופים, ומקדמים בברכה כל הפרעה.

שאלת המחקר עלתה מתוך הנקודות שהוזכרו למעלה: בעיה, פתרון, חשיבה אנכית, חשיבה רוחבית.
צורות החשיבה: האנכית והרוחבית מעלות דרישות שונות לפתרון בעיות. השאלה העולה היא האם תהליכי החשיבה בעת פתירת בעיה מהסוג הנמצא בחשיבה האנכית שונה מתהליך החשיבה בעת פתירת בעיה מהסוג הנמצא בחשיבה הרוחבית? או שמא הם מכילים אלמנטים זהים (ברובם או בחלקם)? באם תהליכי החשיבה שונים, ממה נובע השוני?
ההשערה שלי הנה שתהליכי החשיבה מכילים אלמנטים זהים, למרות הדרישות שמעלה החשיכה האנכית אל מול החשיבה הרוחבית.

הבהרה
העבודה הנ"ל אינה עוסקת באסטרטגיות לפתרון בעיה, אלא במודלים חשיבתיים לפתרון בעיות. אני יוצאת בעבודה מתוך ניסיונו של דה-קארט בבניית מודל לפתרון בעיות אל עבר ניסיונות אחרים של בנית מודלים לפתרון בעיות.
מהלך העבודה: בתחילה אני אסקור כמה מודלים לפתרון בעיות, אני אבדוק לאחר מכן קוים משותפים לכל תהליך חשיבתי בנפרד (אנכי ורוחבי, כל אחד בנפרד), לאחר מכן אני אבדוק קוים דומים ושונים בין המודל לפתרון בעיה בחשיבה אנכית אל מול המודל של החשיבה הרוחבית.
העבודה תהיה מלווה בדוגמאות לפתרון בעיה לכל סוג של חשיבה, כאשר הדוגמא תראה איך המודל בא לידי ביטוי בשטח.

מקורות:

אברהם אבן שושן, מילון עברי מרוכז, הוצאת קריית ספר עם, ירושלים 1985.
ארבל בנו, אסטרטגיות לפתרון בעיות מתמטיות, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה ובית הספר למתימטיקה-אוניברסיטת תל-אביב, 1990.
ברונר, גודנאו, אוסטין, "אסטרטגיות בחירה ברכישת מושגים", מתוך החשיבה אנתולוגיה, ד"ר משה ד. כספי, בית הספר לחינוך האוניברסיטה העברית ירושלים, 1973.
גלבוע אליעזר, אישיות יוצרת, מודלים של למידה, הוצאת איתאב ידיעות אחרונות, 1987.
גלבוע אליעזר, אישיות יוצרת, מודלים של הוראה, הוצאת איתאב, 1992.
גרין דרור, פרופסור גולדמינר וחבורת המוחות, מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה, 1993.
דה-בונו אדוארד, מדריך לחשיבה יוצרת - דרכים חדשות לפתרון בעיה, הוצאת כינרת, 1970.
דונקר קארל, "הירתקות לתפקודם של עצמים ממשים המשמשים בפתירת בעיות, מתוך: החשיבה אנתולוגיה, ד"ר משה ד. כספי, בית הספר לחינוך האוניברסיטה העברית ירושלים, 1973.
דיואי ג'ון, "דפוס החקירה" מתוך: מספרות החינוך, קבצי מאמרים מתורגמים, קובץ ג' בעריכת אייגר הינדה, בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית ירושלים ושל משרד החינוך והתרבות, 1970.
דיואי ג'ון, "ניתוח החשיבה הרפלקטיבית" מתוך: החשיבה אנתולוגיה, ד"ר משה ד. כספי, בית הספר לחינוך האוניברסיטה העברית ירושלים, 1973.
הוז רון, הוראה ותרגול באסטרטגיות היוריסטיות כאמצעי להפחתת נוקשות בפתירת "בעיות הוכחה" בגיאומטריה אויקלידית במישור, חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה, הוגש לסנאט האוניברסיטה העברית בירושלים, 1975.
כספי משה ד. מי חושב בגישה פסיכולוגית חברתית, הוצאת מסדה, 1978.
לנדאו אריקה, יצירתיות, גומא ספרי מדע ומחקר, הוצאת בצלאל צ' ריקובר, 1973.
מאירוביץ' מרדכי ופול ג'יקובס, משחקי חשיבה - על משחקים ויצירתיות, הוצאת אדם, 1985.
מילר, גאלאנטר ופריבראם, "תצורת תוכניות חיפוש ופתירה", מתוך: החשיבה אנתולוגיה, ד"ר משה ד. כספי, בית הספר לחינוך האוניברסיטה העברית בירושלים, 1973.
עזמן רחל, דרכי הפתרון של בעיות מהסוג הבין אישי והקשר שלהן לאפיון הבעיה, מוגש לסנאט האוניברסיטה העברית, לשם קבלת דוקטור לפילוסופיה, תש"ן.
פוייה ג. כיצד פותרין, הוצאת אוצר המורה, 1961.
תובל חווה, סגנונות בפתרון בעיות מילוליות בחשבו: מבט התפתחותי, חיבור לשם קבלת דוקטור לפילוסופיה. הוגש לסנאט האוניברסיטה העברית בירושלים, 1984.
מיומנויות חשיבה לפתרון בעיה - סיפורו של אירוע היסטורי, מהדורה ניסויית, מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה 1993.

תגים:

בונו · קוגנציה · חשיבה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מודלים חשיבתיים בעת פתרון בעיות אופקיות מול בעיות רוחביות", סמינריון אודות "מודלים חשיבתיים בעת פתרון בעיות אופקיות מול בעיות רוחביות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.