היישום אינו מחובר לאינטרנט

האויב והרשע בתפילות

עבודה מס' 041206

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הספרות בנושא, תורת הגמול במקרא ודיון במזמורים א' ו-עג' בספר תהילים.

8,630 מילים ,8 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

בחיבור אסקור את האסכולות השונות לעניין האויב והרשע בספר תהילים.
הגישות המחקריות הינן: היסטורית, בלשנית, סוציואקונומית ופסיכולוגית וכן אנתרופולוגית ריטואליסטית וגישות הקשורות במבנה.
קשרתי בין בעיית הרשע לבעית הגמול במקרא. שאלת "צדיק ורע לו רשע וטוב לו" היא שאלה מהותית, והראיתי מהן התשובות הניתנות לה במקרא בכלל ובספר תהילים בפרט.
עם זאת, לאחר ניתוח הפרקים א' וע"ג והשוואתם לפרקים אחרים בעלי תוכן דומה, קשה לי להסיק למה התכוון כותב המזמורים בדברו על "רשע" האם הרשעים הם בני עמו של המשורר או בני עם אחר, האם העוול שנעשה לו הוא אי צדק חברתי, או עוול אחר, על שאלה זו ניתן היה לענות לולא היינו מזהים את כותב המזמורים - גם לגבי תשובה זו החוקרים חלוקים.
הפתרון שבובר מציע פתרון לשאלות אלו. לדעתו ה' "יודע" את הצדיקים, ובסופו של דבר הרשע אינו משתלם כי ה' גומל לצדיקים ולרשעים כל אחד כגמולו.

רשע הוא במקרא ניגודו של הצדיק כטיפוס אנושי, ולכן גם מתנגדו בחברה.
מתוך 260 פסוקים, שבהם חוזרת המלה רשע, שייכים 181 לספרים תהילים, משלי ואיוב ול- 46 נביאים האחרונים (בעיקר ישעיה, יחזקאל). דמות הרשע התגבשה בביקורת הנבואית של סדרי החברה, והנושא פותח לאחר מכן בעיקר במזמורי התהילים, אשר בהם נשמע במישרים קול הצדיקים, כלומר קול המאמינים ההולכים בתורת ה', המתריעים על העושק והחמס שהם סובלים מיד הרשעים. אין זה פלא כי הרשע מתואר בצבעים עזים ביותר. הרשע הוא האיש העושה את הרשע (שמ"א כד, יג). כלומר הפועל בניגוד למושגים של צדק ומשפט (תה' מה, ח). תהנה מעשיית הרשע (תה' צד, ג, מש' י, כנ). הוא עז פנים (תה' עג, ז-ח; מש' כא, כט), מדבר בגאווה (תה' לא, יט). משקר והוגה מרמה (תה' לח, יג), ורעה בלבבו, אף כאשר הוא מדבר שלום (תה' כח, ג). כללי המוסר וההגינות החברתית שנואים עליו (תה' נ, יז). הוא איש תקיף ובעל אגרוף (יש' נח, ד), הרודף ועושק את החלשים - את האלמנה, הגר והיתום (תה' צד, ו) ואיננו נרתע אף ממעשי דמים להשגת מטרתו.
הוא בז לצדיק ושונא אותו, אורב לו ומבקש לקחת את נפשו (תה' י, ח-ט; יז, ט; לז, לב).

עצם קיומו של הרשע בעולם, שנברא בידי האל הטוב והמיטיב, מהווה בעיה כאובה למאמין, וכל שכן הצלחת הרשע על חשבון הצדיק (צדיק ורע לו, רשע וטוב לו). תמיהתו של המאמין על התופעה המוזרה הזאת מובעת בפסוקים רבים במקרא (תה' י, ה-ו ; עג, ג-ט; כל פרק כא' בספר איוב ועוד). מתוך התלבטות זו צמחו נסיונות של תיאודיציה (צידוק פעולת אלוהים על ידי הסברים לקיום הרע בעולם שלא יפגעו באמונת בצדקת האל). ספר איוב מוקדש כולו לליבון בעיה זו, כשמנסה המאמין להבין, למה נמשך הרשע אל הרע, הוא מגיע לפעמים למסקנה, כי הרשע אינו אלא נבל (כלומר סכל, דב' לב, ו), שאינו מסוגל לראות את האמת הברורה לצדיק (תה' יד, א; נג, ב; צד, ח).
הרשע משלה את עצמו כי אלהים אינו משגיח במעשי האדם (תה' צד, ז), ויש שהוא כופר בכלל בקיומו של אלהי הצדק (תה' י, ד, יא ו - יג'). יש גם שהרשע מופיע בעיני המאמין בדמותו של מורד הממרה את פי ה' בזדון ומתקומם נגדו ביודעים (תה' קלט, יט-כב) ואילו על אלהים מוטל לבער אותו מן העולם. בראותו את הצלחת הרשע, מנחם המאמין את עצמו כי היא רק למראית עין (תה' לז, ב; צב, ח) וחולפת מהר. סופם של הרשעים להיכרת מן הארץ (תה' לז, יד - לח) וחילם צפון לצדיק (שמ' יג, כב). אשרם עובר מהר (תה' לז, ב), ביתם יישמד (מש' יד, יא), מכאובים יהיו מנת חלקם (תה' לב, י), בעצם מאבד הרשע את עצמו והוא נופל לבור שכרה לצדיק (תה' ז, טז) ומת בדמי ימיו (יר' יז, יא).

בהיותו כה בטוח בסופו המר של הרשע, מתבררת למאמין התכנית האלהית.
התקוממותו של הרשע נגד אלהים אינה אלא אשליה, הבורא היחיד הוא שברא את הרשע כמות שהוא, והוא ברא אותו מראש ליום רעה, כדי שכוחו יתגלה ויתגדל לעיני כל על ידי המשפט שהוא עושה בו (מש' טז, ד). אפשר לחשוב כי מסתמנת כאן דעה המחייבת את הגזירה הקדומה ואין הדבר כך, כי העומד למשפט אינו הרשע בתור פרט, אשר בפניו פתוחים תמיד שערי התשובה (יח' יח, כז), אלא הרשע כיסוד אנטי מוסרי ואנטי - סוציאלי. אלהים רוצה בביעור הרשע ולא במותו (יח' יח, כנ).

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. סקירה ספרותית
3. תורת הגמול במקרא
4. מזמור א
5. מזמור עג
6. סיכום
7. הערות
8. ביבליוגרפיה

מקורות:

תהילים א' - עולם התנ"ך. דוידסון עתי, תל-אביב, 1995. פרק א' - אבישור יצחק.
בובר, מרטין. הצדק והעוול על פי צרור מזמורי תהילים, מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים.
יעקבסון, יששכר. לבעית הגמול במקרא - מסות ושאלות לעיון, סיני, תל-אביב, 1970.
פרום, אריך. והייתם כאלוהים, הוצאת אלחנן רובינשטיין, ירושלים.
קויפמן, האמונה הישראלית ב'. בתוך לכסיכון מקראי בעריכת מנחם סוליאלי ז"ל ומשה ברכוז. דביר, ת"א, תשכ"ה.
Chang, Young IHL, The Theme of Operession in the PSALMS in relation to its Occurrence in Prophecy and Ritual, A Bell Howell Information Co., Michigan, 1989
Hobbard, Robert Louis Jr. Dynamistic and Legal Language in Complaint PSALMS, Michigan, 1986.
McCann, J. Clinton Jr. PSALMS: An Interpetation Emphasizing Rethorical and Canonical Criticism, Bell Hawell Information Co. Michigan, 1985.

תגים:

תנך · תפילה · טוב · גמול

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האויב והרשע בתפילות", סמינריון אודות "האויב והרשע בתפילות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.