היישום אינו מחובר לאינטרנט

המרד הערבי בא"י ב-1936

עבודה מס' 041084

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע, התהליכים המקדימים בחברה הערבית, השפעת ההנהגה הציונית על המרד, מהלך המרד וסיכום תוצאותיו הפוליטיות.

10,350 מילים ,50 מקורות

תקציר העבודה:

בשנים 1933 - 1935 גדלה האוכלוסיה היהודית בארץ ישראל . סר ארתור ווקופ, הנציב העליון הבריטי, התיר עלייה ניכרת במכסות העלייה . התמורות העמוקות, שחלו במצבם של יהודי אירופה בעקבות לחצה של המדיניות האנטישמית בתחומים הכלכלי והמדיני, במיוחד בגרמניה, מאז עלתה המפלגה הנאצית לשלטון בינואר 1933, גרמו לדחף גדול של הגירה בתנועות הנוער הציוניות ובקרב שכבות עממיות רחבות . תוך פחות משלוש שנים הוכפל היישוב היהודי בשל עליית רבבות מדי שנה; הון רב הוכנס לארץ, בעיקר על-ידי עולי גרמניה. חלה התרחבות במגזרים ההתיישבותי והעירוני, והיהודים התקרבו לכדי 30% מתושבי הארץ. לפי הערכה, היו בתחילת 1936 כ- 375 אלף יהודים בארץ, לצד כ- 900 אלף ערבים .
ב- 1936 הצטלבו גורמים בינלאומיים, אזוריים ומקומיים, שהביאו להתלקחות "המרד הערבי". המתיחות הבינלאומית, שהחריפה מאז ההתקפה האיטלקית על חבש ב- 1935 והצלחתם שם, ואשר חשפה את אין-אונות "חבר הלאומים" ופגיעותה של בריטניה עצמה, התקרבה לאגן הים התיכון המזרחי . מאבק ארצות ערב לעצמאותן וזכיית מצרים וסוריה בויתורים פוליטיים משמעותיים מצד המנדטים האנגלי והצרפתי, השפיעו על ערביי א"י . במישור המקומי, העלייה החמישי הביאה להתבססות היישוב היהודי בגודלו, בפריסתו הדמוגרפית, בעוצמה הכלכלית, בתעשייה ובחקלאות . העלייה ורכישת הקרקעות גרמו לחרדה בקרב היישוב הערבי, שחשש פן יימשך תהליך זה ללא הפרעה ויגרום להיותם מיעוט בארץ .
"המרד הערבי" החל לאחר תקופה של רגיעה יחסית ושל שגשוג וצמיחה כלכלית. א"י לא נפגעה מהשפל הכלכלי העולמי. נהפוך הוא, הון יהודי ממקורות שונים, בערך של יותר מ- 31 מיליון לי"ש, זרם אליה וגם הביא לפריחה בענפי הבניין, המטעים והחרושת. הגאות היתה תוצאה של שילוב חד-פעמי של שלושה גורמים: יציבות פוליטית, עלייה היהודית וייבוא הון.

לאחרון נוספו גם "כספי העברה" להצלת הון יהודי על-ידי השקעה בארץ. לכאורה, לא היתה עכבה בפני גידול המשק היהודי. הדבר גרם להקצנה בחברה הערבית, תסיסה לאומית והתארגנות פוליטית .
השלב הראשון במרד, מאפריל עד אוקטובר 1936, נתאפיין במתיחות ובשביתה כללית של ערביי א"י . השלב השני, מאוקטובר 1936 עד ספטמבר 1937, כלל את תקופת פעילותה של "וועדת פיל" והתקופה שלאחר פרסום מסקנותיה ביולי 1937, שהציעו לראשונה את חלוקת א"י המערבית למדינות יהודית וערבית. שרשרת פעולות, שהתרחשה לאחר רצח מושל מחוז הצפון בעיר נצרת, הולידה את החרפת המאבק הבריטי נגד המורדים . בשלב השלישי, בקיץ 1938, הגיע המרד לשיאו. בשל היעדר כל רשות עליונה מכוונת, השתולל הטרור הערבי ללא כל פיקוח . בשלהי 1938 החליטו הבריטים לנקוט פעילות צבאית מקיפה, בנסיון להשקיט את האזור לקראת ההתמודדות הכלל-עולמית, לשם כך הובאו לארץ כוחות צבא, שלחצו על הכנופיות, כך שלקראת אמצע 1939 נשברו אלו וחדלו להוות גורם צבאי. האלימות שהפעילו ערביי א"י, סיבותיה והשלכותיה הפכו שאלות תיאורטיות למעשיות.

במרד התמודדו שלושה כוחות עיקריים, שכל אחד מהם מונחה בהשקפתו האידיאולוגית והאינטרסנטית:
1. ערביי ארץ-ישראל ביקשו למנוע את הקמת הבית הלאומי ותבעו הפסקת העלייה היהודית, איסור מכירת אדמות ליהודים והקמת ממשלה לאומית, לה היו זכאים מכוח זכותם להגדרה עצמית והעיקרון הדמוקרטי לפיו הרוב שולט .
2. היישוב היהודי ראה בדרישות הערבים סכנה לקיומו. היה ברור, כי בבחירות דמוקרטיות לפרלמנט יזכו הערבים ברוב, והממשלה שיקימו תנקוט מדיניות אנטי-יהודית. למנהיגי היישוב לא היה צל של ספק, כי היענות לדרישות הערבים תביא קץ על המפעל הציוני. בעוד שהיתה בקרב היהודים נכונות לפשרה ביחס למועצה המחוקקת אך לא ביחס לממשלה לאומית, הרי שבנושאי עלייה ורכישת הקרקעות, לא היתה כל נכונות לפשרה .
3. בריטניה פעלה בא"י בהתאם להתפתחויות אזוריות ולפי אינטרסים משלה.

בתקופה הנדונה רבו המחלוקות בין הצבא והמינהל האזרחי בארץ, ששיקפו את היעדר ההכרעה בלונדון לנוכח איום איטלקי ומלחמה באירופה .
אירועי 1936 - 1939 הפכו את שאלת א"י מבעיה מקומית, שבין הציונות והערבים לבריטניה, לשאלה מזרח תיכונית , אשר חייבה פיתרון מהיר למען הרגעת התסיסה באזור.
עניינה של עבודה זו הוא בניסיון להמחיש את התהליכים המרכזיים, אשר הביאו למרד הערבי והשלכותיו על שני הכוחות האחרים, שפעלו בארץ - הבריטים והיהודים. סוגיית היחסים בין כוחות אלו נידונה על-ידי התייחסות וניתוח של כל קבוצה בנפרד והתייחסות בראייה כוללת להשפעת כל קבוצה על הכוחות האחרים .
העבודה נכתבה בימים אלה שלאחר כ- 8 שנות התקוממות בשטחים הנקראת "אינתיפאדה" - התנערות. לפני יובל נקראו "אל-ת'ורה אל-ערביה אל-כברא" - "המרד הערבי הגדול", ובפי היהודים "מאורעות 1936 - 1939".

תוכן עניינים
1. מבוא
2. התהליכים המקדימים בחברה הערבית
3. השפעת ההנהגה הציונית על המרד
4. מהלך המרד - סיכום היבטים חברתיים
5. סיכום תוצאותיו הפוליטיות של המרד על ערבים
6. ביבליוגרפיה

תגים:

ציונות · בריטים · אנגליה · ערב

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המרד הערבי בא"י ב-1936", סמינריון אודות "המרד הערבי בא"י ב-1936" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.