היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת משפחה חד הורית על התפתחות הילד

עבודה מס' 041020

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סוגי משפחות, השפעת המשפחה על גיבוש הזהות, גיבוש הזהות המינית וההשלכות על ההסתגלות החברתית וההישגים הלימודיים.

4,378 מילים ,11 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

עד סוף שנות השבעים, הדגם המשפחתי השכיח היה משפחה גרעינית, אשר הורכבה מזוג הורים וילדיהם.
בשנות התשעים חל שינוי במבנה המסורתי של המשפחה ונוספו מבנים משפחתיים חלופיים כמו נישואים בשנית - המביאים להיווצרות תא משפחתי בו יש ילדים ביולוגיים וילדים שאינם ביולוגיים - וכמו המשפחה החד-הורית לסוגיה השונים.
לפי פסטרנק [1], המשפחה החד-הורית מוגדרת כמשפחה בה הורה אחד (גבר או אשה) מגדל ילדים. תחת הכותרת משפחה חד-הורית נכללים ארבעה סוגים של חד-הורות:
א. חד-הורות בעקבות גירושין
ב. חד-הורות בעקבות התאלמנות
ג. חד-הורות בעקבות פירוד (גירושין לא פורמליים)
ד. חד-הורות מרצון (הורות ללא נישואין) [1: 179-178].

שינויים אלו במבנה המשפחה מעוררים שאלות ביחס להשלכות החברתיות וביחס לגיבוש הזהות המינית אצל ילדים הגדלים ומתבגרים במשפחות חד- הוריות.
ממחקרים רבים שנערכו מתברר כי בנים ובנות שגדלו במשפחה חד-הורית נפגעו בתהליך החיברות (סוציאליזאציה) שלהם. הממצאים העלו כי בנים ובנות שגדלו במשפחה חד-הורית, נפגעו בתהליך יצירת הזהות המינית שלהם, רק בגלל גדילתם במשפחה חד-הורית.
התברר כי הבנים נפגעים באופן חמור יותר מהיעדרו של האב, מאחר והם נוטים להזדהות עם אביהם ומשתמשים בו כדגם לחיקוי ולהערצה, יותר מאשר אחיותיהם.
הנזק לתהליך גיבוש הזהות המינית ועיצובה בבנים צעירים עלול לגרום להפרעות בהתנהגותם, הפרעות המתבטאות לעיתים קרובות באלימות פיסית או מילולית, הסתגרות, קשיים בקבלת הנורמות החברתיות ועוד.
לעומת זאת אצל הבנות יתבטא היעדרו של האב בקשיים ביצירת קשרים עם בני המין השני הן בתקופת נעוריהן והן בבגרותן.
לפי המחקרים השונים נמצא כי היעדר האב (כך זה המצב ברוב המשפחות החד-הוריות לסוגיהן) פוגע אף בתפקוד האינטלקטואלי של בנים ובנות [ 84:2]
הבנות נפגעות מכך פחות בשל נטייתן הפחותה לחקות את האב ולהזדהות עימו ועם התחומים האינטלקטואלים שהוא אמור לייצג עבורן, כמו מקצועות טכניים או ראליים, ואילו אצל הבנים יש עדויות על פגיעה בתחומים אלו.
כמו כן, הממצאים מן המחקרים העלו כי מצב בו נעדר האב במשפחה גורם לפגיעה ביכולת ההסתגלות של ילדים משני המינים, במיוחד המצב בולט אצל הבנים אשר נוטים להתנהגות אגרסיבית, ומתקשים, יותר מאחיותיהם,
להסתגל לנורמות החברתיות בסביבתם ולהפנימם [2: 85-84].

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סוגי משפחות חד הוריות ואפיוניהן
3. תיאוריות ביחס להשפעת המשפחה על גיבוש זהותו של הילד
4. תהליך גיבוש הזהות המינית
5. השלכות הגדילה במשפחה חד הורית על התפתחות הילד
6. השלכות על ההסתגלות החברתית
7. השלכות על ההישגים הלימודיים
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

פסטרנק רחל, המעגל הראשון, 1994.
פסטרנק רחל, המשפחה החד-הורית בישראל: השפעתה על חינוך הילדים, 1989
חדוה יששכר-קנטי, ירחון נעמת 81/1985 .
Ritvo, S ., "Current status of the concept of infantile neorosis: Implications for diagnosis and technique", in: Psychoanalytic Study of the Child 29, pp. 159-181, 1974.
Moore, W.T., "Promiscuity in a 13-year old girl" , in: Psychoanalytic Study of the Child 29, pp. 301-318, 1974.
Freud, A., Normality and Pathology in Childhood, N.Y., 1965.
Abelin, E.L., "Some further observations and comments on the arliest role of the father" in: International Journal of Psychoanalysis 56, pp. 293-302, 1975.
Parsons, T., "Family: Socialization and Interaction Process", in: Parsons, T., and R.F Bales., Glencoe, Illinois: Free Press, 1955.
Lamb, M.E., The Role of the Father in Child Development, 1976.
Lynn, D.B., The Father: His Role in Child Development, 1974.

תגים:

פסטרנק · גירושין · ילדים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת משפחה חד הורית על התפתחות הילד", סמינריון אודות "השפעת משפחה חד הורית על התפתחות הילד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.