היישום אינו מחובר לאינטרנט

קליטת ילדי עולים ממדינות חבר העמים בבית הספר

עבודה מס' 040901

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עליה והגירה, יחסה של החברה הישראלית, הכיתה מבחינתו של הילד העולה, קבוצות גיל, התיידדות ובעיות מיוחדות.

5,440 מילים ,10 מקורות

תקציר העבודה:

בעקבות קריסתה של ברה"מ התנסתה מדינת ישראל בגל עלייה שלא היה כדוגמתו. מאז שנות ה-50 תוך 5 שנים הגיעו לארץ כחצי מליון איש. אלה מספרים חסרי תקדים בהיקפם.
כתוצאה מהגירה זו עלה שיעור האוכלוסיה היהודית בארץ בשיעור של %12. עלייה כזאת ובזמן כה קצר מחייבת הערכות מתאימה בהיקפים לוגיסטיים שלא היו כדוגמתם הן מבחינה כלכלית, הן מבחינת הדיור, הן מבחינה חינוכית והן מבחינה תרבותית. החיזוק המסיבי בין הוותיקים לבין החדשים יצר אפקט של הלם תרבותי שאת משקעיו מרגישים עד היום. העולים צריכים להסתגל לתרבות חדשה תוך מעבר חריף מחברה בעלת משטר טוטליטרי לחברה דמוקרטית ופתוחה.

השאלה החינוכית היא למעשה אחת השאלות הקרדינליות מאחר והצעירים מעלייה זו יהיו חלק אינטגרלי מהדור הבא של מדינת ישראל. בעבודה זו נתרכז בקבוצת גיל אחת והיא עולים חדשים בכיתות ח' גילאי 14-15 וזאת מהסיבה שזהו גיל מעבר. גיל שיש לו בעיות ספציפיות בו עוברים משלב הילדות לשלב הנערות. נושא העבודה יהיה דעתם ועמדותיהם של תלמידים, עולים חדשים ממדינות חבר העמים בכיתות ח' על החברה והתרבות הישראלית כמדד לכישורי הסתגלותם. בעבודה זו ננסה לעקוב אחר ביטויי ההתמודדות של נוער עולה מברה"מ במפגשו עם בית הספר הישראלי ונבחן את טיב הקשרים שנוצרים בין התלמידים העולים לבין הגורמים הסובבים אותם בבית הספר ובין יתר הגורמים המעורבים בתהליך הקלטותם החברתית והלימודית.
ראוי לציין שכבר בשלב איסוף החומר - ראיון תלמידים ומורים נתקלנו במספר בעיות שתלמידים אלה נאלצו להתמודד איתם והם:
1.התלמידים העולים נאלצו לא פעם להעדר ממהלך השיעורים השוטף ובשל כן נמנעה מהם האפשרות להשתתף במסגרות ההוראתיות המותאמות לרמתם הלשונית באותו זמן, מה שיצר קיר חינוך בינם לבין המורים והתלמידים הישראלים הוותיקים.
2. אי הופעתם הסדירה ואי עמידה בדרישות בית הספר יצרה אצלם מבוכה לא מעטה. לא פעם הם לא ידעו מה רוצים מהם ומה מצפים מהם לעשות ולא לעשות. מבוכה זו הביאה אותם עד לתחושה של יאוש שמצאה את ביטויה במקרה הטוב בצמצום יכולתם התפקודית הן ברמה החברתית והן ברמה האינטלקטואלית ובמקרה הרע הם נשרו מבית הספר.
3.ערוצי התקשורת שהיו צריכים להיות פרי יוזמתם של המורים נמצאו פגיעים וזאת מהסיבה שהמורים לא קיבלו הכשרה מתאימה, מה עושים עם מספר כה גדול של תלמידים בבית הספר ואיך מתמודדים עם כל קבוצת גיל. חסך זה במידע גרם לכך שהמורים נמצאו לא פעם בעמדה של אדישות כלפי מצוקותיהם של התלמידים העולים. בשפה המקצועית קוראים לכך קצר מערכתי בתקשורת.
יש לנו אם כן שלוש קבוצות התייחסות שנמצאות בקשרי גומלין זו עם זו בבית הספר והם התלמידים העולים, התלמידים הישראלים הוותיקים והמורים.
התלמידים העולים חייבים להתמודד עם מספר בעיות והם: בעיות גיל ההתבגרות, בעיות הקליטה הבית ספרית והחברתית ובעיות תקשורת עם המורים.

מקורות:

אורמיאן חיים - פסיכולוגיה של ההתבגרות - ילקוט פרקי עיון הוצאת הסתדרות העובדים בישראל 1952 מהדורה II.
ברק דניה - הנטייה להתיידדות בין קבוצתית ותוך קבוצתית בקרב מתבגרים ישראלים ועולים מברה"מ. עבודת MA אוניברסיטת ת"א 1994.
טטר משה וחברים - חקר סוגיות נבחרות בתחום קליטת תלמידים עולים בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים בישראל המכון לחקר הטיפוח בחינוך 1994.
כץ זאב - "העליה מברה"מ הרכב חברתי, מקצועי וזהות יהודית" סקירה חודשית 37 (7-8) 1990.
מירסי י' - גיל ההתבגרות, עליה ותהליכים תלויי תרבות בקרב מתבגרים עולים מברה"מ מכון פאלק לחקר בריאות הנפש ומדעי ההתנהגות ג'וינט ישראל 1991.
מליק גליל - קליטת תלמידים עולים בבית ספר תיכון שמעטים בו העולים - חקר מקרה עבודת MA אוניברסיטת ת"א 1993.
רז נילי - עמדותיהם של תלמידים עולים חדשים בכיתות ח' ובכיתות יא' כביטוי לשאיפות הסתגלות לחברה הישראלית הקולטת עבודת MA אוניברסיטת ת"א 1978.
Kovacs M.L., Cropley A.J. - Immigrants and Society Alienation and Assimilation 1968 McGrow-hill book Company.
Glidwell et al - Social Structure and Socialization in the Elementary Classroom. The St. Lowis Country Health Dept. Missuri (Stencilled Report) 1967.
Morris P. - Loss and Change Roulledge and Kegan Paul 1974. 
אורלב זבולון - "קליטת העליה במערכת החינוך מתוך הרצאה בכינוס עמותת המורים" חול המועד סוכות תשנ"ב. (1992) שדה חמד א-ב סימן עליה.
זיו א. שילה ש - הכיתה כקבוצה חברתית אוניברסיטת ת"א 1972.
הורוביץ ת. - עולים מול ישראלים במערכת החינוך. הרצאה במפגש הסקציה לקליטת עלייה באגודה הסוציולוגית הישראלית, אוניברסיטת ת"א 13.5.1992.
חן מיכאל, פינקוס ח. - "הקליטה החברתית של התלמיד הזר" מגמות יז' 1970.
צלניק פ. - סקר על מצבם של תלמידים מברה"מ במערכות החינוך ירושלים: ג'וינט ישראל 1992.

תגים:

התבגרות · רוסים · עולים · חינוך · ברה · עלייה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קליטת ילדי עולים ממדינות חבר העמים בבית הספר", סמינריון אודות "קליטת ילדי עולים ממדינות חבר העמים בבית הספר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.