היישום אינו מחובר לאינטרנט

המהפכה האוליגרכית של שנת 411

עבודה מס' 040525

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הפעולות האנטי-דמוקרטיות באתונה, התבוסה בסיציליה, מהלך המהפכה,החוקה והפוליס וסוף הדמוקרטיה באתונה.

7,455 מילים ,8 מקורות

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע מדיני : הפעולות האנטי-דמוקרטיות בפוליס של אתונה
3. רקע צבאי: תבוסת האתונאים בסיציליה ותוצאותיה הצבאיות
4. מהלך המהפכה האוליגרכית של שנת 411
5. החוקה והפוליס
6. סופה של הדמוקרטיה באתונה
7. סיכום
8. הערות שוליים
9. ביבליוגרפיה


בשנת 411 לפני סה"נ, לאחר מאה שנה כמעט של שלטון דמוקרטי יציב, הצליחו כוחות אנטי-דמוקרטיים להפיל את המשטר ולכונן במקומו משטר אוליגרכי.
בעבודה זו העסוק בפרטי המהפכה הזאת ואשתדל לענות על השאלות הבאות: מה היו הנסיבות שהביאו לשינוי המשטר; אלו כוחות פוליטיים פעלו באתונה באותה תקופה; מה היו השקפותיהם הפוליטיות ; מה היא מידת הצלחתה של המהפכה האוליגרכית; מה היה טיבו של המשטר החדש; מדוע המשטר האוליגרכי לא החזיק מעמד לאורך זמן; מה הייתה השפעתה של המהפכה האוליגרכית על יציבותה של הדמוקרטיה האתונאית?
לפני שנדון בשאלות אלו נבהיר כמה נקודות בסיסיות הקשורות לטיבו של המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו.
יסודות הדמוקרטיה באתונה נקבעו ברפורמות של Solon וCleisthenos- ומאוחר יותר תוקנו על-ידי Ephialtes. סמכות העליונה הייתה בידי אסיפת-העם - ekklesia.
היא דנה בעניינים הקשורים לכל תחומי חיי המדינה: מינוי מוסדות אדמיניסטרטיביים ופיקוח עליהם, מדיניות חוץ ובטחון, עניינים כספיים, שיפוט ותחיקה. באסיפת העם השתתפו כל אזרחי אתונה מכל המעמדות. חלק מסמכויות האסיפה הופקדו בידי מוסדות מצומצמים יותר. המוסד המדיני החשוב ביותר - מועצה (boule). המועצה הייתה מורכבת מ500- איש, חמישים מכל שבט. כל אזרח בן שלושים ומעלה היה זכאי להציע את מועמדותו לחברות , חברי המועצה נבחרו בהטלת גורל לשנה אחת בלבד. שנת שירותם התחלקה לעשר תקופות שנקראו prytanei. חמישים נבחרים מתוך חברי המועצה שימשו כוועדה העליונה והם נקראו prytaneis.
בנוסף למועצה היו משרות מדיניות נוספות: בתי-דין העממיים (Heliaea), משרות של archontes וstrategoi-. בתקופה בה אנו דנים משרת archontes לא הייתה בעלת חשיבות כבעבר. רוב המשרות נקבעו בהטלת גורל - שיטה שאמורה הייתה למנוע השתלטות של בעלי-השפעה ובעלי-יכולת. אבל משרות המצביאים (strategoi) נבחרו על-ידי בחירה אישית באסיפת כללית לשנה אחת (ניתן היה לבחור באותם האנשים פעמים אחדות). "ההכשרה המיוחדת הדרושה למילוי תפקיד strategos הייתה מצויה בעיקר בקרב משפחות האצילים וכך איפוא יוצגו בוועדת המצביאים יותר מבכל גוף מדיני אחר באתונה, השכבות הגבוהות, שנודעו מהם נטיות אנטי-דמוקרטיות".) . בתקופתו של פריקלס הוחלט לשלם שכר לכל בעלי המשרות.
חידוש זה אפשר ממעמדות נמוכים לעסוק בניהול ענייני המדינה במשרה מלאה.
היה זה השיג הגדול של הדמוקרטיה האתונאית - השתתפותם של כל האזרחים בפועל בניהול המדינה ללא קשר למעמדם בחברה. השתייכות למעמד מסוים נקבעה על-ידי census - שומת רכוש. בעלי מימד שלישי, בעלי-מלאכה וחקלאים, שנקראו zeugitai או demiourgoi, התחילו לקחת חלק בחיים הפוליטיים לאחר רפורמות של Solon אבל נבחרו רק למשרות נמוכות. לאחר רפורמה של Ephialtes הם היו זכאים להבחר למשרות של strategoi. הם לא שירתו בצבא כפרשים משום שלא יכלו לממן את אחזקת הסוסים. לכן גויסו לצבא בתור hoplites - חיל רגלים מזוין כבד. על המעמד הרביעי Thetes - לפני רפורמות Solon נאסר להשתתף באסיפות העם.
רפורמות של Solon נתנו להם אפשרות להשתתף באסיפה והיבחר כשופטים בבתי-דין עממיים. כוון שהם היו חסרי כל ולא הייתה להם אפשרות להצטייד כhoplites - אבל כאשר אתונה הפכה למעצמה ימית הם גויסו לצי ושירתו בו בתור חותרים, מלחים, חיילים ואפילו קצינים. ברור שהיו הם התומכים הנלהבים ביותר של הדמוקרטיה.
כוון שאנו דנים בתקופת מלחמת פלופונס כדאי לומר מס' מילים על הכוחות שהשתתפו בה. מלחמת פלופונס הייתה המלחמה בין שתי הבריתות בעלות עוצמה בעולם היווני. ניתן לומר שהייתה זו מלחמה בין שתי צורות המשטר, הדמוקרטי והאוליגרכי. ברית הפלופונסית כללה ערים בחצי אי פלופונס, אי Aegina ו Cythera- ובראשה עמדה ספרטה. ברית Delos, או ברית הימית, כללה בתוכה ערים היווניות של אסיה הקטנה, את האיים הסמוכים לחופיה, ערים בThracia, האיים , Euboea Chios, Delos, Samos, Lesbos, Naxos. בראשה של הברית הימית עמדה אתונה.
היחסים בין אתונה ובין ערי הברית היו מורכבים ובלתי יציבים. פריקלס חיזק את הקשרים בין בעלי הברית לאתונה וחוגים הדמוקרטיים נהנו מן החסות של אתונה. כל נסיון של פרישה דוכא ביד קשה. האוליגרכים בערי הברית חיכו להזדמנות כדי להיפטר בעת ובעונה אחת מן המשטר הדמוקרטי ומן ההגמוניה של אתונאית.

בשנת 411 לפני סה"נ, לאחר מאה שנה כמעט של שלטון דמוקרטי יציב, הצליחו כוחות אנטי-דמוקרטיים להפיל את המשטר ולכונן במקומו משטר אוליגרכי.
בעבודה זו אעסוק בפרטי המהפכה הזאת ואשתדל לענות על השאלות הבאות: מה היו הנסיבות שהביאו לשינוי המשטר; אלו כוחות פוליטיים פעלו באתונה באותה תקופה; מה היו השקפותיהם הפוליטיות ; מה היא מידת הצלחתה של המהפכה האוליגרכית; מה היה טיבו של המשטר החדש; מדוע המשטר האוליגרכי לא החזיק מעמד לאורך זמן; מה היתה השפעתה של המהפכה האוליגרכית על יציבותה של הדמוקרטיה האתונאית?

תגים:

פריקלס · רומא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המהפכה האוליגרכית של שנת 411", סמינריון אודות "המהפכה האוליגרכית של שנת 411" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.