היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסו של וודרו וילסון למהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנת 1917

עבודה מס' 070771

מחיר: 209.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת גישתו המורכבת של וילסון.

6,701 מילים ,25 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

יחסו של הנשיא וודרו ווילסון (Woodrow Wilson) למהפכה הבולשביקית מכיל בתוכו מספר רבדים. מלכתחילה ולו מסיבות אידיאולוגיות, היחס היה שלילי, אולם אגר בתוכו חששות, הוזן מהפרת איזונים ונראה כי לא היה מגובש לגמרי.

ראשית התייחסותו של ווילסון למהפכה הבולשביקית הייתה בהקשר של מלחמת העולם הראשונה. המלחמה החלה כשרוסיה הצארית הייתה חלק ממדינות ההסכמה אשר לחמו בגרמניה ובנות ברית, היינו כוחות המרכז (או מדינות המרכז). המהפכה הבולשביקית, אשר לוותה במלחמת אזרחים ברוסיה והחלישה את המדינה, הובילה לשינוי בתפיסה האסטרטגית של ההנהגה הבולשביקית, אשר ראתה אינטרס רב ביציאה מהמעורבות המלחמתית. מכיוון שפרישתה של רוסיה הייתה גם אינטרס גרמני, שכן ברית שלום עם רוסיה הייתה אמורה לפנות כוחות גרמניים מהמערכה עם רוסיה ליעדים אחרים, אזי סיכמו הגרמנים והבולשביקים בברית ברסט-ליטובסק (Brest-Litovsk) על הפסקת המלחמה ביניהם ועל כינונה של ברית שלום. פרישה זו ממלחת העולם הראשונה אפשרה לבולשביקים לבסס את אחיזתם ברוסיה ואת מעמדם השלטוני.

שאלת המחקר בעבודתי זו הינה: מה היה יחסו של נשיא ארצות הברית, וודרו ווילסון, למהפכה הקומוניסטית הבולשביקית שהתחוללה ברוסיה בשנת 1917?

התשובה לשאלה זו מכילה מרכיבים שונים ומגוונים, אשר קשורים הן למאזן הכוחות במלחמת העולם השנייה, הן לקונפליקט האידיאולוגי שבין התפיסה הבולשביקית לבין הקפיטליזם האמריקאי והן לחשש מהפצתה של המהפכה הבולשביקית במדינות המערב. כל אלה עוררו חששות בקרב האמריקאים בהנהגתו של ווילסון.

בעבודתי ארצה לטעון כי מורכבות הנושאים, הבעיות וסימני השאלה שעמדו על הפרק אל מול עיני ווילסון, חייבו התייחסות מורכבת ולעתים אמביוולנטית למהפכה. מצד אחד התנגד ווילסון למהפכה ואף סרב להכיר במשטר הבולשביקי, ומצד שני נמנע מלסייע לאופוזיציה הרוסית לפעול כנגד השלטון הבולשביקי. כן אטען כי האסטרטגיה של ווילסון הייתה לנסות ולרכך את המשטר הבולשביקי, על מנת למתן את שיתוף הפעולה שנוצר בין רוסיה לגרמניה בעקבות הסכמי ברסט-ליטובסק. יתר על כן, מכיוון שווילסון הביט על המצב הכולל של יבשות אמריקה ואירופה, הוא חשש מיצוא המהפכה הבולשביקית ופעל כדי למנוע את התעמולה הרוסית, אך עשה זאת באופן מתון, תוך הצהרות על זכויותיה הטריטריאליות והלאומיות של רוסיה, כפי שהדבר השתקף בארבע-עשרה הנקודות שלו.

על מנת לתמוך בטענתי, יציג הפרק הראשון את גישתו המדינית של ווילסון, אשר נטועה בנעוריו, בעמדתו כלפי המאבקים שבין המדינות באירופה וכן יידרש הפרק את החלטתו של ווילסון להצטרף למלחמה, בעיקר בעקבות המהפכה והברית הרוסית-גרמנית. הפרק השני יעסוק בהשלכות המהפכה הבולשביקית על יחסי ארצות הברית-רוסיה בעקבות המהפכה. הפרק יכלול התייחסות לשינוי שחל ברוסיה בעקבות המהפכה, לדאגה והאכזבה האמריקאית מפרישת הרוסים מהמלחמה וכן לתחילת המעורבות האמריקאית ברוסיה. הפרק השלישי יעסוק בצעדיו של ווילסון כלפי המהפכה הבולשביקית ובהתייחסותו האישית של ווילסון אל השלטון החדש ברוסיה. בעקבות בחינת נקודות אלו תוסקנה המסקנות שתובאנה בסיכום.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: גישתו המדינית של הנשיא ווילסון
1.1. ביוגרפיה קצרה
1.2. גישתו של ווילסון כלפי המאבקים הבין-מדינתיים באירופה
1.3. החלטותיו של ווילסון להיכנס למעורבות בינלאומית
1.3.1. ממעורבות במלחמת העולם הראשונה ועד לחוזה וורסאי
פרק ב: השלכות המהפכה הבולשביקית על יחסי ארה"ב - רוסיה
2.1. פניה של רוסיה החדשה
2.2. הפרישה הרוסית מהמערכה כנגד גרמניה
2.3. ראשית המעורבות האמריקאית ברוסיה
פרק ג: צעדיו של ווילסון בעקבות המהפכה הבולשביקית ברוסיה
3.1. החשש מהפצת המהפכה הבולשביקית
3.2. התייחסותו האישית של ווילסון למשטר ברוסיה החדשה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בריתות רבות ומגוונות שנחתמו במהלך מלחמת העולם הראשונה, כמו הסכם יפן-בריטניה משנת 1915, התמזגו עם רוחות האימפריאליזם האירופאי ועם האגואיזם הלאומי והעלו שאלות לגבי תרומתן לשלום העולם. עם זאת, פרשנים פקפקו בכך שאותן בריתות הן שהובילו לפריצתן של המלחמות באירופה. מצד שני בהחלט יתכן, כי חלק מהבריתות הוביל להתמשכותה של המלחמה מעבר לשנת 1914 (9). לאחר חתימתן של הבריתות, כתב שר ההגנה, קולונל האוס (House) לנשיא ווילסון: "אם הם החלו להתווכח ביניהם על תנאי ההסכם, מהר מאד הם יתחילו לשנוא אחד את השני יותר מאשר את הגרמנים"(10).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסו של וודרו וילסון למהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנת 1917", סמינריון אודות "יחסו של וודרו וילסון למהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנת 1917" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.