היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיר השירים - השפעת הספרות הכנענית על המוטיבים הספרותיים בפרק א' ב"שיר השירים"

עבודה מס' 040509

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תאוריות על הספר, השפעות ספרותיות זרות והשפעת הספרות הכנענית אוגריתית על פרק א'-תקבולת הצלע המורחבת, צמדי מילים, הקבלה, ודימויים וביטויים.

6,733 מילים ,17 מקורות

תקציר העבודה:

בעבודה זאת אעסוק בספר שהוא מבחינות רבות ההקשה ביותר להבנה והשנוי ביותר במחלוקת מבין כל ספרי התנ"ך, "שיר השירים". הספר נקרא בשם זה על שם שתי המילים הראשונות של המשפט הפותח אותו " שיר השירים אשר לשלמה" שמשמעותו היא כניראה המעולה שבשירים , אך יתכן שהכוונה כאן היא גם לאוסף של שירים אשר האוסף ככל הנראה יחס לשלמה המלך.
ספר זה הוא יוצא דופן בין ספרי המקרא בכך שנושאו הוא (לפחות למראית עין) חילוני לחלוטין וכל כולו מתמקד בנושא של אהבת גבר לאישה ואישה לגבר, נושא שהוא כשלעצמו נדיר ביותר בין שאר ספרי התנ"ך.

השירים המרכיבים את הספר מתארים את אהבתו של הגבר "הדוד" לאהובתו ומצד שני ואף ביתר פירוט את את אהבת האישה ל"דודה" . האישה שבספר נקראת או מכונה שולמית ואת ה"דוד " היו מי שזיהו עם שלמה המלך שלדעתם לו יש חלק אינטגראלי בעלילה.

בנוסף לדברי האהבה של בני הזוג שהם עיקר הספר, ניתן למצוא בו גם דיאלוגים בין האישה לבין "בנות ירושלים", ואת דברי אחי האישה. מאפיין מרכזי של הספר פרט לתיאורי האהבה שבו ,הם תיאורי הנוף והטבע שבהם
עולה שיר השירים מבחינה כמותית ואיכותית על כל ספר אחר בתנ"ך.
לאורך הדורות היו מחלוקות בין החכמים אם להכליל ספר זה בין הספרים הקדושים של התנ"ך , ורק לאחר מאמצים מרובים ופרשנות אליגורית מרחיקת לכת (וכמעט יחידה במינה בין ספרי התנ"ך) התקבל לבסוף.

הויכוחים לגבי ספר זה נמשכים במלוא עוזם עד היום בין חוקרי התנ"ך הדנים בשאלה האם יש לראות בספר זה אליגוריה דרמה, פואמה או אנתולוגיה של שירי אהבה.

האם ניתן למצוא בו סיפור אחיד ומסר ספציפי או שזהו רק קובץ של קטעים נפרדים זה מזה שהדבר היחיד המחבר בינהם זה נושא האהבה.
שאלה נוספת היא האם הספר נתחבר בימי שלמה ,לאחר גלות בבל או בתקופה ההלניסטית , או שמוצאו מתקופה קדומה ביותר.

אם כי ויכוחים אלה הם שכיחים ביותר גם לגבי ספרי תנ"ך אחרים דומה שלשום ספר אחר לא הוצע אותו מגון פרשנויות תיאוריות ותיארוכים שהוצעו לגבי שיר השירים , הצעות שלרוב הן שונות באופן דרמתי זה מזה. המחקר של הספר הגיע למצב שבו כל חוקר ומפרש חדש של הספר מציע תיאוריה חדשה לגביו השונה באופן רדיקלי מכל מה שהוצע עד כה וכך אין כל קונצנזוס במחקר לגבי רוב השאלות שאותן מעלה לפנינו הספר.
וכך המחקר של ספר "שיר השירים " מלא בתיאוריות אזוטריות שונות שלשונו הקשה להבנה של הספר מאפשרת, כמו התיאוריה שהספר נכתב בידי אישה (לא בילתי אפשרי אך בילתי ניתן להוכחה), שזהו משל על הקמת מלכות ישראל לאחר שיבת ציון וכו'.

נושא אחד שלגביו אכן מסתמן קונצנזוס במחקר הוא ההסכמה בהשפעתם החזקה של ספרותם של בני עמים זרים על שירת האהבה של "שיר השירים" והמוטיבים הספרותיים שבה. אך גם כאן יש ויכוח לגבי סוג הספרות המשפיעה ואם היתה אחת או יותר.
וכך יש המצביעים על שירי פולחן שומריים, שירי אהבה מצריים, אידיליות יוניות וכו'.

דומה שהתיאוריה החזקה ביותר מבין כל אלה היא זאת המצביעה על השפעתה של הספרות הכנענית (שהשתמרה בעיקר בעיר אוגרית) על השפה והמוטיבים הספרותיים של "שיר השירים".
נשאלת השאלה האם ניתן למצוא סימנים ברורים להשפעה או למקבילות לספרות זאת בפרק טיפוסי של "שיר השירים" ? או שהמוטיבים הספרותיים הנמצאים שם הם ייחודיים ומקוריים לחלוטין? (עד כמה ששירי אהבה שנושאיהם והרגשות אותם הם מתארים שהם אוניברסליים יכולים להיות מקוריים ).
בעבודה זאת אתן תחילה פרק מבוא בו אסקור את התיאוריות השונות שהוצאו לאורך הדורות לגבי תקופתו ואופיו של " שיר השירים " ומה הוא אמור להביע (או לסמל). הפרק השני ידון בתיאוריות שונות לגבי ההשפעה של ספרויות זרות שונות מתקופות

שונות על "שיר השירים" ובראשן בתיאורית ההשפעה של הספרות הכנענית-האוגריתית. בפרק השלישי אקח את פרק א ' כפרק טיפוסי לשיר השירים ואראה האם ניתן למצוא בו מוטיבים ספרותיים שהם טיפוסיים גם לספרות הכנענית ובכך לחזק את תיאורית ההשפעה של הספרות הכנענית על יצירה מפורסמת זאת.

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. פרק 1: מבוא - התיאוריות השונות על זמנו ואופיו של "שיר השירים".
3. פרק 2: השפעות של ספרותיות זרות על "שיר השירים" .
4. פרק 3: השפעתה של הספרות הכנענית-אוגריתית על פרק א' בשיר השירים.
5. סיכום
מראי מקומות
ביבליוגרפיה

תגים:

ספרות · שלמה · אהבה · מקרא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיר השירים - השפעת הספרות הכנענית על המוטיבים הספרותיים בפרק א' ב"שיר השירים"", סמינריון אודות "שיר השירים - השפעת הספרות הכנענית על המוטיבים הספרותיים בפרק א' ב"שיר השירים"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.