היישום אינו מחובר לאינטרנט

עוצמתה הצבאית של ערב הסעודית במהלך שנות ה-70 וה-80

עבודה מס' 040190

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון במושג "עוצמה צבאית", מדידתה ושקלולה. בחינת הקשר בין התחמשותה של ערב הסעודית לעוצמה.

7,995 מילים ,7 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

מתחילת שנות השבעים ועוד קודם להן חלו השקעות עצומות בצבא הסעודי, בחימושו, בציודו ובאימונו, בהקמת ערים צבאיות גדולות ומפותחות, בהקמתו של משמר לאומי המופקד על בטחון הפנים ואבטחת המישטר מפני נסיונות מהפיכה או מרד, בפיתוח חיל אוויר המחזיק במטוסים ובמערכות הנשק מהמשוכללות ביותר, בחיל ים המגונן על חופיה הארוכים של המדינה ובעוד גופים שתכליתם הענקת בטחון והגנה לסעודיה ולמישטרה.

הטכנולוגיה שרכשה סעודיה מארצות המערב ובראשותן ארה"ב היתה המתקדמת ביותר שניתן היה לרכוש בשוק הנשק העולמי: ממערכות קשר וביון מתוחכמות הכוללות את מטוסי האווקס הסילוניים, מערכות אנטי אוויריות של טילי הוק להגנת שמיה של הממלכה, טנקי מערכה אמריקאיים, טילי נ"ט מסוג טאו המונחים בבקרה מרחוק והמסוגלים לפרוץ שריון טנקי בעובי של 400 מ"מ ועד לציוד החייל הבודד הצריך להתמודד עם תנאים קשים ביותר של המדבר הערבי שגם בו הושקעו משאבים רבים.

ההשקעות הכספיות העצומות נועדו לגרום להתעצמות ניכרת בעוצמתו של הצבא הסעודי , להפוך אותו לצבא מודרני ומתקדם היכול למלא את המשימות שיוטלו עליו ביום פקודה, להרתיע אויבים ושכנים מפני פגיעה באינטרסים החיוניים לסעודיה: למנוע נסיונות פגיעה ואיום על שדות הנפט המבטיחים למדינה את עושרה ושגשוגה, להתמודד עם אפשרויות של תקריות גבול ונסיונות סיפוח של חבלי ארץ שנויים במחלוקת, להתכונן למצב בו יווצר איום על השליטה הסעודית במקומות הקדושים לאיסלם בסביבת הערים מכה ומדינה, ולהיות מסוגל להדוף מתקפה של אויב אחד או קואליציה של אויבים.

חיבור זה עוסק כאמור בעוצמתה הצבאית של ערב הסעודית במשך שנות השבעים והשמונים, וטבעי שישאלו השאלות הבאות: מהי עוצמה צבאית? כיצד ניתן למדוד או לשקלל אותה? והאם היא שקולה בהכרח או קשורה בקשר כלשהו למספר הפטרודולרים המוצאים על קניית מערכות צבאיות, יהיו משוכללות כאשר יהיו?
האם רק גודל הצבא, מספר חייליו, מספר הכלים המשוריינים, מטוסיו, ספינותיו, טיליו ושאר כלי המשחית אשר לו הם הפרמטרים הקובעים את עוצמתו של הצבא, או שמא הינם גורמים הכרחיים אך לא בהכרח מספיקים?
האם הרכש המוגבר של כלי זיין ומלחמה יכול להגדיל באופן משמעותי את עוצמתה של ערב הסעודית, את כושר ההרתעה שלה ואת שרידותה באזור רווי אויבים וסכנות , כשאין לה תשתית מוסדית, חברתית ואנושית לתחזק ולתפעל אותם באופן תכליתי ויעיל?

תוכן העניינים
מבוא
חלק א' - מדיניות הביטחון הסעודית
יעדי מדיניות הביטחון הסעודית
מאפייני בצוע המדיניות
איומים ואויבים בכוח או בפועל של סעודיה
ציר הזמן
אירועים ותהליכים מתמשכים
אירועים היכולים להיחשב כנקודות מפנה
מבחינת מעמדה הפוליטי ומצבה הבטחוני של סעודיה

חלק ב' - מוקדי הנתוח
סעודיה במוקד בין המעצמות
סכסוכים ואיומים אזוריים
המוקד הפנים סעודי

סיכום

מקורות:

"התעצמותה הצבאית של סעודיה", דובר צה"ל, 21.12.79 .
שמחה אהרוני, "התעצמות מדאיגה של הצבא הסעודי", "הצופה", 17.3.77.
שמעון שמיר "גורמים ושלבים בסכסוך הערבי-ישראלי", מתוך "דיפלומטיה בצל העימות" מקראה בעריכת בנימין נויברגר, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1984.
Anthony H. Cordesman, "SAUDI ARABIAN DEFENCE PLANNING",
"Danger in the desert air", from the "Jerusalem Post Magazine", May 5, 1978.
Peter Lubin, "Can we trust the Saudis", National Review, july 25, 1980.
"Potential destabilizing factors in the Saudi system", Media Analysis Center, October 3, 1983.

תגים:

מזרחנות · ביטחון · סכסוך · ישראלי · ערבי · הרתעה · סעודיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עוצמתה הצבאית של ערב הסעודית במהלך שנות ה-70 וה-80", סמינריון אודות "עוצמתה הצבאית של ערב הסעודית במהלך שנות ה-70 וה-80" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.