היישום אינו מחובר לאינטרנט

התפתחויות מודרניות בדרום אפריקה

עבודה מס' 033330

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חוקת המדינה, דרא"פ כמדינה מודרנית, תרבות פוליטית, שסעים חברתיים, לגיטימיות, אפקטיביות ויציבות.

4,136 מילים ,15 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

במאי 1994, התקיימו הבחירות הראשונות בתולדות דרא"פ בהשתתפות כלל האוכלוסיה, לרבות האינקתה המייצגת את שבט הזולו גדול, אך תוך חרם מצד הימין הלבן הגזעני.
נלסון מנדלה, מנהיגה של מפלגת ה"קונגרס הלאומי האפריקני" זכה ברוב של מעל 60% מהקולות ונבחר לנשיאה של דרא"פ, הנשיא השחור הראשון. הוא הקים ממשלה רחבה בשיתוף נציגי כל הזרמים, ביחד עם ראש מפלגת הלבנים דה-קלרק, ובמולוזו מהאינקתה.
הוא מכריז על מדיניות מתונה לפיתוחה הכלכלי והסוציאליסטי של המדינה. האו"ם ביטל את החרם על דרא"פ לאחר שנים רבות של סנקציות כלכליות חריפות מצד מדינות העולם (יערי, 1994, עמ' 188).
לפי ההסכם שנחתם ביולי 1993 לבין בחירות כלליות שוויונות של כל האוכלוסיה, היה על המצביעים לבחור ב- 400 נציגים לאסיפה המכוננת, שתנסח חוקה חדשה ובה בעת תשמש כפרלמנט.
בחוקת המעבר נקבע: פרלמנט דו-ביתי, ובו אסיפה לאומית בת 400 חברים שתיבחר בשיטת הייצוג היחסי מתוך רשימות מפלגתיות ארציות ואזוריות וסנאט שייבחר בעקיפין ע"י בתי המחוקקים הארציים.
הבחירות לבתי המחוקקים הארציים יתקיימו בעת ובעונה אחת עם הבחירות הלאומיות, גופים ארציים אלה יוכלו לחבר חוקות משלהם ובלבד שיעלו בקנה אחד עם החוקה לאומית.
החוקה הסופית אושרה ב- 1996, לאחר ויכוחים ומחלוקות רבות בין הצדדים.
על הקבינט הרב מפלגתי וממשלת האחדות הלאומית להמשיך בפועלם עד ה- 27 באפריל 1999, כאשר תתקיימנה הבחירות הדמוקרטיות הבאות בדרא"פ.
הבחירות המקומיות, שנערכו ב- 1 לנובמבר 1995, השלימו את המהלך הדמוקרטי שהחל בבחירות הכלליות הראשונות.
כעת מכהנות בכל דרגי המימשל - הפדרלי, הארצי והמקומי - רשויות שנבחרו בידי כלל האזרחים.
הממשלה באמצעות כלים שונים כדוגמת "ועדת הפיוס והאמת" הצליחה בכינון פיוס לאומי בדרא"פ מחד גיסא, אך ברקע מתגלעים סלעי מחלוקת. המערכות הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות משתנות ומתפתחות בלי הרף. הכוחות הפועלים יוצרים מושגים חדשים, שלעיתים אין להם תקדים בעולם. חלקם, מעוררים מחלוקות בציבור, מפני שגם אם הכוונות טובות, יש והתוצאות מאכזבות או מזיקות.
תקציב 1997-98 מחדד את הקדימויות החברתיות האמיתיות. יותר דיור לנזקקים, השלטת חוק וסדר, הפחתת עול המיסוי מעל השכבות החלשות ובאופק, תקלה בפיקוח על מטבע זר.
המחסום העיקרי בפני הפתוח, הוא סרבנות התושבים לשלם מיסים. האבטלה, הפשיעה והאלימות מעידות על יציבות המערכת ומונעות שיפור נוסף בתדמיתה הכלכלית של דרא"פ בעולם.
אבל, התחושה היא של אופטימיות ופיוס לאומי שיביא להצלחה רבתי. הסדרת הקונפליקט העמוק בדרא"פ יוביל לשיתוף פעולה ולהתקדמות.
במסגרת עבודה מצומצמת זו, אנסה לבחון מספר מושגים תיאורטיים כדוגמת: מדינה מודרנית, משברים, לגיטימיות, אפקטיביות ויציבות, על הדמוקרטיה הליברלית המתפתחת בדרא"פ.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע על חוקת דרום אפריקה
3. המדינה המודרנית - תכונות יסוד
4. דרא"פ כמדינה מודרנית
5. תרבות פוליטית
6. שסעים חברתיים
7. לגיטימיות אפקטיביות ויציבות
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

אייזנשטדנט, ש.נ. (תשכ"ו). פרקים בניתוח מודרניזציה. י"ם: האונ' העברית.
אייזנשטדנט, ש.נ. (1976). תכונות היסוד של המדינה המודרנית בתוך: ש. אייזנשטדנט, ע. גוטמן, י. עצמון (עורכים), מדינה וחברה, כרך א'. (עמ' 97-87) ת"א: הוצאת עם עובד.
דאהל, ר. (1976). האדם הפוליטי. בתוך: ש. אייזנשטט, . גוטמן, י. עצמון (עורכים), מדינה וחברה, כרך א' (עמ' 158-133) ת"א: הוצאת עם עובד.
וובר, מ. (1976). הטיפוסים של סמכות ותיאום מחייב. בתוך: ש. אייזנשטט, ע. גוטמן, י. עצמון (עורכים), מדינה וחברה, כרך א' (עמ' 48-34) ת"א: הוצאת עם עובד.
יערי, א. (1994). השרדות בשנות ה- 2000. ת"א: הוצאת ירון גולן.
ליפסט, מ.ס. (1972) המאבק החברתי, לגיטימיות ודמוקרטיה. בתוך: מ.ס. ליפסט (עורך) האדם המדיני (מ' 113-97). ת"א: יחדיו.
מנדלה, נ. (1994). לוחם חירות. י"ם: כתר.
נוייברגר, ב. (תשנ"ד) המשטר הדמוקרטי לגווניו. י"ם: משרד החינוך והתרבות.
קימרלינג, ב. (1995א') בין מדינה וחברה, א'. ת"א: אוניברסיטה הפתוחה.
קימרלינג, ב. (1995 ב') בין מדינה וחברה, ב'. ת"א: האוניברסיטה הפתוחה.
Almond, G. (1992). Political Socialization and Political Culture, in Almond and Powell (eds.) Comparative Politics Today: A world view (pp. 33-45). New York: Harper Collins.
The Constitution (1996) One law for One nation S.A.: CTP Web printers.
Reconciliation in South Africa (A1997) in S.A. Journal of trade industry a investment R.S.A Statistics in brief kernstatistieke (1995).

תגים:

קלרק · מנדלה · אפרטהייד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התפתחויות מודרניות בדרום אפריקה", סמינריון אודות "התפתחויות מודרניות בדרום אפריקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.