היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההורדה מהצלב-שיר אקפרסטי מאת טוביה ריבנר

עבודה מס' 023126

מחיר: 120.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח השיר המתבסס על ציורו של רמברנדט.

1,950 מילים ,4 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

שירו של טוביה ריבנר מבוסס על ציורו של רמברנדט - ההורדה מן הצלב, המצוי ב"אלטה פינקוטק" במונאקו.

מקורו של הציור בכתבי האוונגליונים.
סיפור הורדתו של ישו מן הצלב היה לנושא בציוריהם של רבים מאמני אירופה.

ברין (39 :1979) מציין את הבעייתיות של "שיר התמונה", היינו האקפרסיס היהודי והעברי, כיוון שהתייחסותו המסורתית של העם היהודי לדיבר השני, "לא תעשה לך פסל וכל תמונה...", נע בין הביאור החמור של שלילת כל תיאור בתחום האמנות הפלאסטית ועד לגישה הליבראלית ביותר, המייחסת ליצירות האמנות הפלאסטית גישה חדשה וחופשית מצד התפיסה היהודית. אולם מציין גם ברין (שם: 43) כי "יש לציין כי 'שיר התמונה' עשוי לסייע קודם כל להבנתם של אספקטים אסתטיים. שיר המבוסס על תמונה, עשוי להבהיר למעיין את מהותם של התמונה, של השיר ושל תהליכי 'התרגום'."

אם כן, על פי ברין, ניתן לראות שעצם כתיבת השיר היא מעין תרגום של התמונה. ניתן להתייחס לתמונה כסוג של אמירה בשפת הציור, כאשר שפה הינה מכלול של יסודות תרבותיים שונים ובכללם התחום הפלאסטי, המילולי ושאר יסודות המוטמעים בתרבות. מכיוון שבאקפרסיס בא המשורר ונותן אינטרפרטציה משלו, לא רק לשיר, אלא גם לאירוע ולסמליות שבו, הרי שניתן לא רק "לתרגם" את התמונה, אלא גם לתת לה פירוש או להטיל עליה דיעה ביקורתית, כאשר הביקורת עשויה גם להיות חדה וחריפה.

טוביה ריבנר, כמשורר יהודי, כתב את שיר התמונה "ההורדה מהצלב" על תמונתו זו של רמברנדט ולהלן ניתוח השיר:
ראשית, השיר מבהיר בצורה ברורה לחלוטין כי הכותב אינו מחמיא לצלוב ואינו מתייחס אליו בכל אהדה שהיא. הוא אפילו בז לו ומכנה אותו שק קמח עבש, נאד לבן, נפוח וממשיך בנימה צינית, כי "המושיע מורד מן העץ המוכתם, הראש-לא-ראש נפול, שמוט כמו כדור-פורח זעיר חסר אויר". לעגו לאותו מושיע שהפך להיות מעין בלון מרוסק וחסר תועלת וחסר שימוש, מבטא יחס כאל סמרטוט, כאשר אם לא די בתיאור הפתיח, הרי שהוא ממשיך ומביע את דעתו שוב, כאשר מכנה את הצלוב המורד מן העץ במילים "הבבה הכעורה הזאת". אמנם נכון שעל פי הסיפור המופיע באוונגליונים יוסף וכן שאר תומכי ישו שהורידו אותו מן הצלב, התייחסו אליו כאל קדוש מעונה, אך ריבנר מעדיף לפרש את המבט שבעיני המורידים כמלא תימהון, חמלה ופחד. אמנם יש גם את אותה תהייה, עליה מדבר ריבנר, של אותם חסידי ישו, אשר ככל הנראה היתה קיימת לאחר שצלבו את מנהיגם. מאידך, הוא רואה גם בישו עצמו מעין פסולת אנושית שאין לה עוד תקומה.

מקורות:

ברין, ח., "שיר התמונה", עיונים בחינוך 22, 1979, ע"מ 35-56.
הברית החדשה, (תשנ"ג), הוצ' קרן אחוה משיחית, ירושלים.
הולצמן, א., "שירת הפסלים והתמונות - אקפרסיס בשירה העברית החדשה", מחקרי ירושלים בספרות עברית ט"ו, תשנ"ה, ע"מ 247-278.
ויזלטיר, מ., "הקורא כצייר, המתבונן כסופר", ידיעות אחרונות 29.3.1985 [דברים שנאמרו בערב "בין אמנות לספרות", שנערך במוזיאון תל-אביב ב24.2.1985-].

תגים:

נצרות · פינקוטק · אקפרסיס · אוונגליונים · ישו · אלטה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההורדה מהצלב-שיר אקפרסטי מאת טוביה ריבנר", סמינריון אודות "ההורדה מהצלב-שיר אקפרסטי מאת טוביה ריבנר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.