היישום אינו מחובר לאינטרנט

מחקר בנושא השפעת שינוי שיטת ההוראה מפרונטלית לשיתופית על יחסי מנהל-מורים

עבודה מס' 023119

מחיר: 326.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: למידה שיתופית בקבוצות, ביה"ס כארגון, התפיסה הניהולית והמחקר.

6,239 מילים ,32 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

במערכת החינוך בישראל נפוצה בעיקר שיטת ההוראה הפרונטלית. הלימוד מתבצע כאשר התלמידים ערוכים בשורות, פניהם אל המורה והם חייבים לשבת בשקט, לא להסתובב בכיתה ולהקשיב למורה. רעש ותנועה מפריעים לקשב, והמפריע סדר זה נענש או מאיימים עליו בעונש. שיטת לימוד זו מצמצמת ככל האפשר את ההתחברות החברתית בין התלמידים.

במערכת זו תפקידו של המנהל הינו פיקוח על ניהולו הסדיר של בית הספר, פתרון בעיות השעה [העדרותו של מורה, ילד בעייתי, תלונות של הורים ותלמידים וכו'], כאשר לא קיימת אינטראקציה מהותית בינו לבין התלמידים. תפקידו של המנהל דיסציפלינארי ועיקרו ניהול צוות המורים ועובדי בית הספר האחרים, כדי ששעות הלימודים תתנהלנה כשורה, בלא שיהיה קשר כלשהו לילד בחייו הפרטיים. על פי רוב, במצב זה ילד הנתון בבעיה מסויימת בסביבתו, מגיע לבית הספר כשהוא טרוד, ובאין אוזן קשבת אינו יכול להתרכז בלימודים, כאשר בתום שעות הלימוד, הוא חוזר לבעיותיו.
בעבודתי אטען להנהגת מערכת הוראה שיתופית, אשר מהפן הלימודי יונהג שילוב נושאים בין-תחומיים ושילוב התלמידים בתכנון נושאי הלימוד. בנוסף לכך, יתהדק הקשר החברתי בין התלמידים לבין עצמם ובין התלמידים למורים.

מההיבט הניהולי אטען לשינוי תפקידי הגורמים, כיוון שבמערכת שיתופית גם בית הספר הופך לאירגון שיתופי ותפקיד המנהל אינו דיסציפלינארי, כפי שהדבר מתבטא בחינוך הפרונטלי, אלא ניהולי.
המורה הופך למנחה והתלמיד לפעיל בכל תחומי הניהול של בית הספר ולא פאסיבי כשומע צייתני בלבד. מערכת זו אמורה לפעול על פי מגמות-על, אשר מתבססות על כוחות השוק ובכללם המעבר מחברה תעשייתית לחברה המבוססת על מידע. במקום להסתמך על מוסדות אנו חוזרים להסתמך על עצמנו, אנו עוברים ממידרגים [מהירארכיות] למירקמים [מארגים אנושיים Networks -] וכן איננו חיים עוד בעולם של שתי אפשרויות, אלא אנשים דורשים ומקבלים מיגוון רחב לבחירתם.

לתמיכה בטענותי אעזר בספרות מקצועית ומחקרים העוסקים בהוראה השיתופית וכן בספרות, מחקרים ותיאוריות העוסקים בניהול ובהתנהגות אירגונית.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: למידה שיתופית בקבוצות
פרק שני: בית הספר כאירגון.
פרק שלישי: תפיסות ניהוליות ואירגוניות בספרות המקצועית.
פרק רביעי: יישום התפיסה הניהולית במערכת ההוראה השיתופית.
פרק חמישי: המחקר
דיון
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבידן, מ., "מנהל ביה"ס כמנהיג פדגוגי", 'עיונים במינהל החינוך' גליון 11, 1984.
בן יהודה, א., (1981), 'מאפייני עבודתו של מנהל ביה"ס היסודי', עבודת מ.א., אוניברסיטת תל-אביב.
בן-יוסף, א., "גישה חדשה לעיצוב התנהגות וישומה בארגונים", 'המפעל', יולי 1984, גליון 280, ע"מ 14-22, 57.
ברקול, ר., "מקומו ותפקידו של היועץ הארגוני בהתמודדות בית-הספר עם תהליכי שינוי", 'עיונים במינהל ובארגון החינוך' 1995, 20, ע"מ 99-108.
מילשטיין, מ., (1982), 'סמכותו של מנהל ביה"ס ותחום הקבלה הפרופסיונאלי של מורים', עבודת מ.א., אוניברסיטת חיפה.
סמואל,י., (1990), 'ארגונים', הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה.
פריאל, ד., (1978), 'פיתוח ארגוני, הוראה בקבוצות קטנות וארגון חברתי-לימודי של הכיתה', אונ' תל-אביב, החוג לפסיכולוגיה, תל-אביב.
רביד, א., (1984), 'חלקו של המנהל בייזום ובהפעלת תוכניות לימודים בבית הספר', עבודת מ.א., אוניברסיטת חיפה.
ריץ', י., (1996), 'הכיתה ההטרוגנית - חינוך והוראה', הוצ' אונ' בר-אילן, רמת-גן.
שחר, ח., (1986), 'למידה שיתופית בקבוצות, התנהגות מילולית וחברתית, והשגים לימודיים של תלמידים בכיתות ח' רב-עדתיות', חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת תל-אביב, תל-אביב.
שרן, ש., ושרן, י., (תשל"ו), 'הוראה בקבוצות קטנות', הוצ' שוקן, ירושלים ותל-אביב.
שרן, ש., הרץ-לזרוביץ, ר., (1978), 'שיתוף פעולה ותיקשורת בבית - הספר', ירושלים ותל-אביב, הוצאת שוקן.
שרן, ש., הרץ-לזרוביץ, ר., וליכטנזון, י., "מורים בתהליך שינוי", בתוך: שרן, ש., והרץ-לזרוביץ, ר., (1981) 'מורים ותלמידים בתהליך שינוי', תל-אביב, רמות, אוניברסיטת תל-אביב, ע"מ 131-206.
שרן, ש., טהון, ר., פרח, י., (1985), 'בית הספר כמערכת בעלת חיבורים רופפים', אוניברסיטת תל-אביב, בית הספר לחינוך.
שרן, ש., טהון, ר., פרח, י., "האם בית הספר הוא ארגון בעל חיבורים רופפים", 'עיונים במינהל ובארגון החינוך' 1987, 14, ע"מ 5-26.
Argyris, C., (1982), 'Reasoning, learning and action', San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Davis, M., Stochose, E., "Anomalies in Elementary Schools, Illistrations of Garbage Can and the Institutional Models Applied to School Organizations", In Baldrige, J., Deal, T., (Eds.), (1983), 'The Dynamics of Organizational Change in Education', Berkeley, CAL.
Gally, Y., (1982), 'The Evaluation Component: An Exploratory Study in Educational Administration', Santa Barbara, University of California.
Hawley, W., and Rosenholtz, S., "Good scholls: What research says about improving student achievment", 'The Peabody Journal of Education' 61 (4), 1984.
Lee, W.B., Kazlauskas, E.J., "The Ecole Moderne: Another Perspectibe on Educational Technology", 'Educational Technology', March/April 1995.
Lortie, D.C., (1975), 'School teacher: A sociological study' The University of Chicago Press, Chicago and London.
Murphy, J., (1991), 'Restructuring schools', New-York: Teachers Collge Press, Columbia University.
Odden, E., Wohlstetter, P., "Making School-Based Managment Work", 'Educational Leadrship', February 1995, pp. 32-35.
Purkey, S., Smith, M., "School reform: the district policy implications of the effective schools literature", 'The Elementary School Journal, 85, 1984, pp. 353-389.
Rosenholtz, S., (1989), 'Teachers workplace', New York: Longman.
Sarason, S., (1982), 'The culture of the school and the problem of change', Bostom: Allyn and Bacon (2nd Edition).
Sharan, S., "Cooperative learning in small groups: Recent methods and effects on achivement, attitudes and ethnic relations", 'Review of Educational Researcher', 50, 1980, pp. 241-272.
Sharan, S., Kussell, p., Hertz-Lazarowitz, R., Bejarano, Y., Raviv, S. and Sharan, Y., (1984), 'Cooperative learning in the classroom: Research in desegregated schools', Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum and Associates.
Sharan, Y., Sharan S., (1992), 'Expanding Cooperative Learning through Group Investigation', New York: Teachers College Press.
Slavin, R., "Cooperative learning", 'Review of Educational Reasercher, 50, 1980, pp. 315-342.
Smylie, M., "The enhancement function of staff development: organizational and psychological antecedents to individual teacher change", 'American Educational Research Jouranl', 25, 1988, pp. 1-30.
Vigotsky, L.S., (1978),'Mind in society', Cambridge, MA: Harvard University Press.
Willower, D., Eidell, T., and Hoy, W., (1973), 'The school and pupil control ideology', University Park, PA: Pennsylvania State University, Penn State Studies, no. 24.

תגים:

בית · ספר · חינוכי · כיתה · לימוד · שילוב

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מחקר בנושא השפעת שינוי שיטת ההוראה מפרונטלית לשיתופית על יחסי מנהל-מורים", סמינריון אודות "מחקר בנושא השפעת שינוי שיטת ההוראה מפרונטלית לשיתופית על יחסי מנהל-מורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.