היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיפור מעמד המורה כאמצעי למניעת שחיקתו הנפשית

עבודה מס' 021435

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תפקיד המורה, השינויים שחלו בתפקיד,סיבות לעזיבת מורים, הגורמים לשחיקה ודרכים לשיפור מעמדם.

6,364 מילים ,15 מקורות ,1994

תקציר העבודה:

בשנות השמונים ניכרת עליה גוברת בתשומת הלב של חוקרים לתופעת השחיקה של עובדי הוראה בעבודתם. עדות לכך הם מספרם הרב של ספרים ומאמרים העוסקים בתופעה זו (אנטמן ושירום, 1988).
משרד החינוך הוא אחד האירגונים הגדולים בארץ המספקים עבודה. אך טבעי הוא הדבר שיצפו ממנו לפריצת דרך ולהובלת נושא החידושים והמצאות. אולם המצב לא בדיוק כפי שמצפים.
נושא עזיבת מורים ונטישתם את המסגרת. חדשות לבקרים אנו נתקלים באמצעי התקשורת השונים בתופעה, והסממן של נשירה מדאיגה של אנשי חינוך ומורים הרואים בדרך זו שליחות וייעוד "וקריירה" או אפילו מקום עבודה מכובד במערכת החינוך שהוא אולי הדבר היחיד המקשר ומאחד את כל סוגי העם.
בעיה מדאיגה זו סיבות שונות ומגוונות לה. אם בעקבות השחיקה בעבודה קשה הדורשת השקעת מאמצים מעבר לזמן המקובל. אם בעקבות הפיחות בדמוי איש החינוך, אם ברצון לשנות מסגרת מסלול ודרך חיים, אם בעקבות השכר הנמוך, ההצעות המפתות בחוץ במגזר העסקי הקורצות ואם בעקבות סיבות סוציולוגיות ועד להצעות מפתות והאלטרנטיבות העומדות בפני מורים במגזר העסקי בחוץ.
אסקור השפעות של משתנים אלו על תהליך קבלת ההחלטה של אנשי החינוך ובמקביל אעמיד את התאוריות והמודלים השונים לעומת המציאות כפי שהיא מסתברת על פי המחקרים והסקרים שנחקרו והוסקו במערכת החינוך. ננסה להוכיח את אמיתותן ויישומן של התאוריות השונות במגזר החינוך או את אי רלבנטיות של התאוריות במערכת החינוך, עקב היותה שונה במקצת או במהות מן המנהל הצבורי שאנו מכירים.
יש לציין גם שקשה מאוד למצוא חומר ספרותי ביבליוגרפי במסגרת מערכת החינוך, מה גם שלמרות הממצאים והמחקרים והספרות השונה שמצאתי נמנע ממני לציין פרטים, נתונים מספריים וכיוצא בהנה מסקנות, עקב היותם חסויים ולא לפרסום.
לאור בעיית הפרישה או הנטישה של מורים במערכת החינוך ברצוננו להתייחס לשאלות והנחות וקביעות מסויימות תוך נסיון לאשש תאוריות מסויימות במנהל הצבורי אשר תופסות מקום נכבד במסגרת מערך הטיפול של מערכת החינוך ואשר מתאימות ומיושמות הלכה למעשה וגורמות לאפקטים חיוביים קרי: הנעה להשארות במערכת החינוך.

ראשי פרקים:
מבוא והצגת הנושא
1. תפקידו של המורה ושינויים בו בשנות התשעים
2. הגדרת שחיקה
3. הגורמים לשחיקה בהוראה והבדלי שחיקה בין סוגי מורים שונים
4. המורה כאיש מקצוע וכיצד ניתן להעלות את רמתו
5. האם שיפור המעמד המקצועי של המורה עשוי להאט את השחיקה
6. סיכום העבודה
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

אנטמן י.,שירום אריה,(1988), שחיקת מורים, פסיכולוגיה ויעוץ בחינוך, שנתון תשמ"ז, עמודים 45-65.
בנט סוניה (1992), קחו אחריות אישית והתמודדו עם שחיקה, הד החינוך, ס"ו, עמודים 16-17.
בר גל ד., לחצים בעבודה במקצועות שירותי אנוש, מגמות, כ"ח, 1984, עמודים 57-582.
גזיאל ח. (תשמ"ז), יסודות בניהול צבורי, דקל, ת"א.
גלנטה עירית (1985), שחיקת מורים במערכת העל יסודית והשפעת האקלים הארגוני עליהם, באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון, המחלקה לחינוך.
דיאמנט אסתר ורן לחמן (1986), אפיונים ארגוניים, השקעה בעבודה, שחיקה והשפעתם על הנטיה של מורים לעזוב את ההוראה, עיונים במנהל ובארגון החינוך, עמודים 25-38.
דיאמנט אסתר (1981), הקשר בין אפיוני בית הספר ותק, שחיקה בעבודה לבין סגנונות מנהיגות של מורים במערכת החינוך הטכנולוגי, אוניברסיטת תל אביב.
דיאמנט אסתר, רן לחמן (1982), גורמי דחיפה ובלימה בנטייתם של מורים לעזוב הוראה, אוניברסיטת תל אביב, המכון למחקר עסקים.
דרור יובל, החינוך החברתי בזרם העובדים בתקופת המנדאט הבריטי- מעבר לחינוך עכשווי, אוניברסיטת תל-אביב, תשנ"ד.
לומרמן אוליבר עמליה (1984), לחצים ותוצאותיהם בעבודת מורי תיכון, עיונים בחינוך, 40, מאי, עמודים 95-102.
לומרמן אוליבר עמליה (1983), לחצים ועקות בעבודת ההוראה בישראל- ההשפעה הממתנת של תמיכה חברתית וזרימת מידע מסייע, תל אביב: אוניברסיטת תל אביב, החוג ללימודי עבודה.
ניר יניב נחמה (1983) עשור לקדמ"ה, ירושלים: מינהל החינוך.
פרידמן יצחק (תש"ן), אוטונומיה בחינוך, ירושלים: מכון סולד.
פרידמן יצחק (1991), התנהגות תלמידים המשרה לחץ: היבט פסיכולוגי חברתי על שחיקת המורה, עיונים במנהל ובארגון החינוך, 17, עמודים 155-174.
פרידמן יצחק (1985), השחיקה הנפשית של המורה בישראל (בחינוך היסודי), ירושלים: מכון הנרייטה סאלד, 12.
קוויק ת.,(1981),שיפור המוטיבציה בעבודה, אור-עם, ת"א.
קלקין פישמן דבורה (1986), "שחוקים או מנוכרים- כיצד לתאר את מצבם של מורים בבתי ספר על יסודיים., עיונים במנהל ובארגון החינוך.
שי א.,(1975) (עורך) ביחד- עיונים בשתוף עובדים, פועלים, ת"א.
שימרון יוסף (תשמ"ז), למי נחוצה אוטונומיה בחינוך?, ירושלים: מינהל החינוך, חוברת ה'.

תגים:

נפשית · מורים · לימודים · חינוך · מורה · שחיקה · הוראה · מעמד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיפור מעמד המורה כאמצעי למניעת שחיקתו הנפשית", סמינריון אודות "שיפור מעמד המורה כאמצעי למניעת שחיקתו הנפשית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.