היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיפוט מוסרי אצל ילדים חילוניים מול ילדים דתיים

עבודה מס' 020513

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תיאוריות לגבי מוסריות ילדים בגיל הרך, הצורך בשינוי במידת הצורך כולל בדיקה אמפירית.

6,099 מילים ,19 מקורות ,1992

תקציר העבודה:

מטרת עבודתי זו היא לסקור את התיאוריות לגבי המוסריות של ילדים בגיל הרך, את הצורך בשינוי במידה והם אינם כאלה, ולאחר מכן לבדוק אמפירית בשתי כיתות, דתית וחילונית, על מנת לאמוד את אמיתות התיאוריות הנ"ל.
החינוך לערכים איננו פעולה דמיונית אלא הוא מתחיל לקרום עור וגידים תוך כדי הפעילות החינוך היומיומית ומורה על שאיפות חינוכיות עמוקות שורשים.
השרשת ערכים במחנך בכל שלב משלבי החינוך אינה יכולה להיעשות על בסיס של הטפה, או על דרך מילולית בלבד, אלא חייבת להישען על אפשרויות נרחבות להגשמה בחיי היום יום; מכאן שתחומי העשייה העיקריים הפתוחים בפני המחנך הם תחומי החינוך לאורחות חיים נאותות, להליכות ונימוסים פנימיים, ליחסים בין אישיים תקינים, לכבוד לסדר ולרכוש ציבורי.
לאחרונה הפכה בעיית הערכים להיות נושא בעל חשיבות מירבית בציבור המחנכים. הנוער ברחבי העולם נבוך ואינו בטוח בערכיו האישיים, ולא פעם אנו שומעים על ביצוע פשע אכזרי ע"י ילדים.
ערכים מעצם טבעם שנויים במחלוקת, ומובנם שונה לאנשים שונים. שיטות הוראת הערכים בעבר הוכיחו את עצמן כבלתי יעילות ולעיתים אף מזיקות, ולכן טרם נמצאה שיטת הוראת ערכים יעילה ומקובלת על כולם.
הפילוסוף האמריקאי, קלוקהון ניסה להגדיר ערך בצורה הבאה: "ערך הוא קונספציה מאורגנת מוכללת, מפורשת או סמויה, אופיינית ליחיד או לקבוצה של הראוי להיות רצוי. קונספציה זו משפיעה על אופנים ואמצעים ומטרות פעולה מצויים" .
אחת התיאוריות שבהן אשתמש תהיה של קוהלברג והאחרת תהיה של פרויד, בא אנסה להסביר את התפתחותו של המוסר באדם.
ברצוני לציין כי אף אחד מהחוקרים העוסקים בנושא ערכים אינו מתייחס לתיאוריות לגבי שינוי באדם, דבר חשוב בדיון אודות ניסיון להשריש ערכים, נושא שבו אדון.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. רקע תיאורטי
1. תיאוריות על המוסר ומשמעותן
2. תיאוריות לגבי שינוי באדם
3. חינוך למוסר וערכים לפי הדת היהודית
4. סקירת הספרות
3. תצפיות בבית ספר וגן ילדים ממ"ד
4. בדיקה אמפירית
1. שאלת המחקר
2. תיאור אוכלוסיית המחקר
3. כלי המחקר
4. ממצאים
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

בלום אורי, "מי צריך חינוך לערכים", הד הגן, תשל"ג.
בלום אורי, "לבעית החינוך לערכים בימנו", שבילי החינוך, תשל"ד, עמודים 83-90.
דרעין ע. ד"ר מחלות נפש והפרעות בהתנהגות, ת"א, 1986.
החינוך המוסרי, ספרית הפועלים, 1985.
הרטמן יוסף, החינוך במשנת חב"ד, רשת אהלי יוסף יצחק, תשמ"ה.
וולמן ב., החופש והמשמעת בחנוך, מסדה, תש"ט.
וינשטיין יהושוע, "פילוסופיה לילדים-אמצעי הגיוני לחינוך לערכים בחברה המשתנית", עיונים בחינוך, סיוון תשל"ח.
זיו אבנר, "השפעת תפיסת המודלים על שיפוט מוסרי ועמידה בפיתוי של ילדים", מגמות, כ"א, חוברת 4.
לוי ש., מוסריות אצל ילדים מחוננים ורגילים משכבות סוציוכלכליות שונות, אוניברסיטת בר-אילן, 1975.
מוס י., תאוריות על גיל ההתבגרות, ת"א, 1988.
מיכאלוביץ רינה, "החינוך לערכים בגיל הרך", בחינוך היסודי, תשכ"ט, חוברת 1.
מסלובטי נאווה, "הקשר בין האווירה הלימודית בשיעורי תנ"ך והיסטוריה ובין תחומי תוכן ורמות חשיבה של ערכים באוכלוסיית מתבגרים, עיונים בחינוך, 1991,55-59 .
ניב יעקב, "חינוך אידאלי בגיל הרך", הד הגן, תשל"ד, חוברת ב'.
עימות בין ערכים, משרד החנוך, מהדורה שלישית, 1988.
פיאז'ה זאן, השפיטה המוסרית של הילד, 1973.
שפירא יונתן, יסודות הסוציולוגיה, ת"א, 1986.
MUSSEN P.H., CHILD DEVELOPMENT AND PERSONALITY, NEW YORK, 1984.
RALPPH K.SCHWITZGEBEL, CHANGING HUMAN BEHAVIOR, HARVARD 1974.
FOX R., TRANING AND UNCERTENTY, CAMBRIDGE 1957.

תגים:

נער · מוסר · ורע · ערכים · חינוך · פעוט · הוראה · ילד · לימוד · טוב

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיפוט מוסרי אצל ילדים חילוניים מול ילדים דתיים", סמינריון אודות "שיפוט מוסרי אצל ילדים חילוניים מול ילדים דתיים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.