היישום אינו מחובר לאינטרנט

המרת דת אצל נערים באיטליה במאה ה-16

עבודה מס' 020139

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תופעת המרת הדת אצל נערים באיטליה במהלך תקופת התחיה הדתית באירופה ע"מ לעמוד על הסיבות ואופן פעולת הנוצרים.

3,773 מילים ,7 מקורות

תקציר העבודה:

במאות ה-17 וה-16 עברו יהודים רבים על דתם בארצות אירופה. לא היה זה מחזה חדש- כבר בתקופות קדומות יותר יהודים המירו דתם, אולם תקופה זו היתה תקופה של תחיה דתית באירופה, ביחוד לאחר גירוש ספרד.
הדברים היו שונים בכל הקשור בצעירים ובילדים אשר מטבע הדברים לא דבקו כל כך בדת ובמסורת של המבוגרים. תכופות היו מקרים של חטיפה או פיתוי ילדים יהודים שהוטבלו אחר כך לנצרות. לסכנה זו היו חשופים כל היהודים, ללא קשר למידת עושרם או למעמדם החברתי.
מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את תופעת המרת הדת באיטליה של ילדים, על מנת לעמוד על הסיבות לכך והצורות בהן השתמשו הנוצרים על מנת להמיר את הדת.

הדת היהודית, הינה דת עתיקת יומין, אולם, למרבה ההפתעה, מראשית ימיה ועד לעת החדשה כמעט ולא היו בה השינויים מרחיקי לכת. אומנם היו בה סרבנים (חילוניים של היום) אולם הזהות היהודית לא השתנתה במשך מאות בשנים, והציביון, גם אם שונה במעט, לא שונה במהותו של העינין.
תמורות מרחיקות לכת התחילו בימי הביניים, ולאחריהם בעת החדשה, עת עם ישראל היה רובו ככולו בגולה, וסבל תחת שלטון הגויים שהיה נתון לחסדיו.
עם פרפורי גסיסתה של התנועה השבתאית שקעו ימי הביניים בישראל, בהיות זאת תנועה כבירה שהקיפה את כל תפוצות ישראל. רוח חדשה היתה מסביב, והרוח החדשה הזאת על פרשת הדורות פרצה פרצים בנפשות האסורים בהנאה מדורי דורות, קראה למרחב את נזירי החיים ועוררה למרד את "כובשי היצר" מאז ומעולם.
הרוח החדשה נתנה מקסמיה גם על אחרית הימים. אם התנועה עוררה להתחדשות הרי היא השיגה את ההיפך: קדושת החיים במקום קידוש השם. תקופה זו היתה התקופה בה החלה העת החדשה בעם ישראל ובזהות היהודית: לא עוד היהודי המתבודד כי אם היהודי החי בין הגויים ולומד מהם על דרכי החיים.
ראשית זו היא גם ראשיתו של משבר לאומי גדול, שזעזע את כל יסדותיה של ההויה הלאומית הישראלית. מהותו של משבר לאומי זה והיקפו הובלטו בשני תהליכי החיים המיוחדים לתקופה זו, אשר עיצבו את דמותם של הדורות האחרונים וכיוונו את גורלם. תהליכי חיים אלה הם: תהליך התרופפות מתמדת של ההדקים הסוציאליים באומה היהודית ותהליך התרקמותם האינטנסיבית של היהודים במסכת הוויתן הלאומית של העמים אשר בקירבם הם יושבים.
התחומים יונקים זה מזה, והאחד גם ניזון מן השני ומפרנסו. התרופפות הקשרים הסוציאלים, אשר במשך הדורות הידקו את אישי האומה הפזורה לחטיבה אחת מגובשת ומוצקת, שיחררה את היחיד ממרותו המשעבדת של הציבור והכשירה אותו ההכשרה יתרה לחדירה אינטנסיבית אל החיים הכלכליים, החברתיים והתרבותיים של העמים בהם הוא נמצא. מאידך גיסא, החלישה חדירתם זו את ההדקים הסוציאליים באומה היהודית: היחיד שפרק את מרותו של הציבור היהודי, לא רק סיגל לעצמו את נימוסיו של הציבור האחר, אשר בתוכו חתר היחיד למבטח מנוחה,
אלא גם נשא ברצון בעולו של ציבור זה וקיבל עליו את מרותן של מצוותיו.
שני תהליכים האלה עלו איפוא בקנה אחד. שניהם פגעו ברקע היסודי של ההוויה הלאומית: בהרגשת השתייכותם ההדדית של אישיה ובשלמות רצונם להמשכת חייהם המשותפים, בהכרת אחדות הגורל המיועד, ובכישרון הפעולה המשותפת לקביעתו של גורל זה. תנועות אלו יצרו את הדרך, כאמור, לתנועות ההשכלה אשר יצרו עידן חדש
בחיי היהודים בכל מקום ומקום, ויצרו מעין זהות יהודית שונה: לא עוד היהודי המתבודד כי אם יהודי המעורב בחיים הכלכליים ושומר על יהדותו בביתו.

ראשי פרקים:
1. מבוא
א. מטרת העבודה
ב. הצגת הנושא
2. מומרים באיטליה
3. החוקים בקשר להמרת דת של ילדים
4. סיבות להמרת דת והיקפה
5. סיכום העבודה
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

בונפיל ראובן, במראה כסופה, הוצאת מרכז זלמן שז"ר, ירושלים, 1994.
גרץ צבי, דברי ימי ישראל, הוצאת מעריב, תל-אביב, תשט"ו.
דינור בן ציון, במפנה הדורות,כרך אא, ירושלים 1955.
סימונסון שלמה, מחקרים בתולתדות עם ישראל וארץ ישראל, כרך ד', תשל"ח.
סימונסון שלמה, לתולדותיהם של הבנקאים העבריים ממשפחת ריאטי בטרקסנה, מחקרים בתולדות עם ישראל וארץ ישראל, כרך ד', תש"ד.
סנדרס מרים, המומרים באיטליה במאה הט"ז, יחסם ליהודים וליהדות בהלכה ובמעשה, אוניברסיטת בר אילן, תשמ"ה.
SIMONSON S., THE JEWS IN DUCHY OF MILAN, JERUSALEM, 1982.

תגים:

נצרות · יהדות · מומר · נוצרי · יהודי · אמונה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המרת דת אצל נערים באיטליה במאה ה-16", סמינריון אודות "המרת דת אצל נערים באיטליה במאה ה-16" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.