היישום אינו מחובר לאינטרנט

אמונה ופולחן במדבר

עבודה מס' 066893

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הבנת המדבר בחתך תקופות קודמות, שרידי תרבות, פעילות ושרידים של נוכחות אנושית ומשמעותם.

2,556 מילים ,15 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

במאמר זה אציג את מה שלמדתי בקורס "אמונה ופולחן במדבר בימי קדם". גיליתי כי האמונה הרווחת על השיממון באזורי המדבר בכלל ובנגב הדרומי בפרט, מקורם בהנחות יסוד שגויות, ומתברר כי מצויים במדבר שרידים ועדויות רבות על ישוב,פולחן,אתרי קבורה ומקדשים.
הנגב הדרומי ואזור אילת הם חבל ארץ מדברי קיצוני שכמות המשקעים בו היא 14 מ"מ ובין 3600-4000 מ"מ התאיידות בשנה. הטמפרטורה בקיץ בצהרים למעלה מ-40 מ"צ ואחת הסיבות היא הלחות הנמוכה כ-15% הגורמת לצלילות האוויר ולקרינה גבוהה של השמש המגיעה ל-700 קילו קלוריות לסנטימטר מרובע, ומחממת את הקרקע עד ל-70 מ"צ שמחממת את האוויר (אבנר 1-5:1997). מאותה סיבה של צלילות האוויר, בחורף, הטמפרטורות יורדות עד כדי קיפאון ורק באזור הסמוך לים קיימת השפעה ממתנת של מי הים. באזור זה קיים מחסור בקרקע חקלאית והוא רחוק מיתר מרכזי ישוב. מכאן ניתן יהיה לצפות כי אזור אילת יהיה דל בשרידים ונוכחות חברות אדם קדומות, אך רק באזור בקעת עובדה קיימים 1700 אתרים קדומים כאשר נסרקו רק 10% מהאזור מה שמצביע על ריבוי פעילות חברתית באזור זה (שם:1-5).
הרוח הצפונית הנושבת בקיץ באילת מאפשרת אידוי מוגבר של זיעה המצננת את גוף האדם. ירידת אחוז הלחות מורידה את כמות היונים החיובים באוויר אשר גורמים למתח ולחץ ומאפשרת בקיץ פתרון פיזיקאלי טוב יותר מאשר לישובים המשגשגים בבקעת הירדן שם אחוזי הלחות גבוהים בהרבה. באזור אילת קיימים ריכוזים של מרבצי נחושת כגון: תמנע, נחל עמרם, נחל רודד ואחרים הנמצאים דרומה יותר לאילת ששימשו כמשאב כלכלי גדול לחברה לאורך ההיסטוריה. מיקומה הגיאוגרפי והאסטרטגי של אילת כצומת דרכים קדומה ומודרנית, יבשתית וימית, משפיעה משמעותית על הישוב והתפתחות חברות האדם באזור. אזור זה שימש כתחנת מעבר לאנשים רבים אשר שילמו מס על מעבר, לינה, מזון, ומים, בדרכם לעליות לרגל "לתיירות" קדושה או בדרך למטרות מסחר. (שם:1-5).

תוכן העניינים:
מבוא אקולוגי ישובי
פרק 1: מצבות
פרק 2 : מקדשים פתוחים
פרק 3: מקדש תמנע
פרק 4: אתרי קבורה
פרק 5: פולחן נבטי
פרק 6: מסגדים פתוחים
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מצבה כהגדרה מקראית היא אבן שמציבים אותה (בר' כח,יח:לב,יד). מצבה שימשה בחברה הקדומה כאבן זיכרון למת. על יעקוב נאמר שהציב מצבה על קבורת רחל (בר' לה, כ). מצבה שימשה גם לזיכרון הסכם או קביעת גבול כגון המצבה שהקים יעקוב לפני היפרדו מלבן (בר' לא, מה-נב) או מצבה אשר שימשה עבודה פולחנית של ה', כפי שמסופר על המצבה שהקים יעקוב בבית אל ויצק שמן על ראשה (בר' כח, יח). מכאן ניתן ללמוד על שימושים שונים שנעשו במצבות (ברושי 221-225:1968).

תגים:

מדבר · תרבות · עתיקות · תקופה · היסטורית · מצבה · שיממון · נגב · דרומי · אתרי · קבורה · מקדשים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אמונה ופולחן במדבר", סמינריון אודות "אמונה ופולחן במדבר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.